جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 04.09.2008, 11:22


گزارشگران بدون مرز محکوميت به زندان برای چهار وب‌نگار فمینیست را محکوم می‌کند. پروین اردلان، جلوه جواهری، مریم حسین‌خواه و ناهید کشاورز با استناد به ماده ٥٠٠ قانون مجازات اسلامی، برای نوشتن در سایت های تغییر برای برابری و زنستان که از حقوق زنان دفاع می کنند، هر کدام به شش ماه زندان تعزیری محکوم شده اند.

گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می کند : تنها جرم این چهار وب‌نگار انتشار مقالات و نطرات خود بر روی اینترنت است، نشریات آنها نیز پیش از این توقیف شده بود. وب‌نگاران فمینیست با احضارها و بازجویی‌های مکرر قربانی سخت‌گیری‌های ناموجه مقامات قضایی هستند. ما خواهان توقف صدور احکام زندان و احضار و آزار وب‌نگاران و روزنامه نگاران هستیم."

این وب‌نگاران با استناد بر ماده ٥٠٠ قانون مجازات اسلامی و برای "تبلیغ عليه نظام جمهوري اسلامي ايران" به زندان محکوم شده اند. شیرین عبادی وکیل‌مدافع آنها اعلام کرده است که به رای دادگاه اعتراض می کند. برنده جایزه صلح نوبل و رییس کانون مدافعان حقوق بشر به گزارشگران بدون مرز اعلام کرد " این چهار وب‌نگار و مدافع شناخته شده حقوق زنان برای نوشتن مقالاتی در اعتراض به قوانین نابرابر به شش ماه زندان محکوم شده اند. متاسفانه به نظر می آید که در آینده وضع بدتر هم خواهد شد. زیرا در صورتی که "لایحه تشدید مجازات اخلال‌گران امنیت روانی" به تصویب رسد می توان برای وبلاگ‌نویسان هم حکم اعدام صادر کرد."

پروین اردلان برنده ی جایزه حقوق بشر اولاف پالمه در سال ٢٠٠٧ و عضو تحريره سايت تغییر برای برابری در سال جاری برای چندمین بار از سوی دستگاه قضایی به زندان محکوم شده است. این وب‌نگار فمینیست تا امروز به شش سال و نیم زندان که یکسال آن زندان تعزیری است محکوم شده است.

جلوه جواهری وب نگار و عضو تحريره سايت های تغيير برای برابری و مدرسه فمینیستی در تاريخ ١٠ آذر ماه نيز از سوی دادسرای ویژه امنیت تهران، با "اتهاماتي" چون " تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب از طریق انتشار اخبار کذب در زنستان و تغيير برای برابری " زنداني شده بود. اين وب نگار در روز ١٢ دی ماه ١٣٨٦ با سپردن ٥ ميليون وثيقه از زندان اوين آزاد شده بود.

ناهيد کشاورز وب نگار و عضو تحريره سايت تغيير برای برابری نيز تا کنون دوبار دستگير شده است. آخرين بار در روز ١٣ فروردين ماه ١٣٨٦ به هنگام پوشش خبری تلاش فعالان کمپين ”يك ميليون امضاء براي تغيير قوانين تبعيض‎آميز “ در پارک لاله تهران، توسط ماموران امنيتي دستگير شده بود.

مريم حسين خواه روزنامه نگار و وب نگار عضو تحريريه سايت تغيير برای برابری پيش از اين در روز يکشنبه ٢٧ آبان ماه از سوی دادسرای ویژه امنیت با "اتهامات" چون " تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب از طریق انتشار اخبار کذب در زنستان و تغییر برای برابری " دستگير شده بود. وی در روز ١٢ دی ماه ١٣٨٦ با سپردن ٥ ميليون وثيقه از زندان اوين آزاد شد.

از سوی دیگر ژيلا بني يعقوب روزنامه نگار روزنامه سرمایه و وب‌نگاران سايت کانون زنان ايراني در تاریخ ١٢ شهریور از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی بدون هیچ توضیحی احضار شده است. ژیلا بنی یعقوب روزنامه نگار شناخته شده ایرانی در طی دوسال گذشته از سوی مقامات قضایی و امنیتی چندین بار احضار و بازداشت شده است. از جمله به همراه ٩ تن از مدافعان حقوق زنان برای شرکت در تجمعي در سالروز ٢٢ خرداد، روز همبستگي زنان به شکل خودسرانه بازداشت شد، همه ی دستگير شدگان در اولین ساعات جمعه ٢٣ خرداد با قيد ضمانت آزاد شدند.

گزارشگران بدون مرز انجمن بين المللي دفاع از روزنامه نگاران زنداني و آزادی مطبوعات بر مبنای اصل ١٩ اعلاميه جهانی حقوق بشر است

برای اطلاعات بيشتر:
http://www.rsf.org
http://www.rsf-persan.org
.(JavaScript must be enabled to view this email address)



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024