پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 26.08.2008, 7:37



تهدید علیه برنده صلح نوبل شدت می گیرد
مدافعان حقوق بشردر ایران در معرض خطر


۵ شهریور۱۳۸۷ - بدنبال افزایش تهدیدها و افتراهای وارده در هفته های اخیر توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) بعنوان یک نهاد رسمی دولتی به شیرین عبادی؛ برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۳ میلادی، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، نگرانی های عمیق خود را در باره سلامتی و امنیت جانی شیرین عبادی ابراز داشت. این کمپین همچنین از ادامه بازداشت و بدرفتاری با یکی دیگر از مدافعین حقوق بشر؛ آقای عمادالدین باقی که سلامتی ایشان بشدت در معرض خطر است، ابراز نگرانی کرد.

در هفته های اخیر، ایرنا مجموعه مقالاتی به چاپ رساند که در آنها به خانم شیرین عبادی افترا و اتهاماتی وارد شده بود مبنی بر اینکه دختر خانم عبادی مذهب خود را به بهائیت تغییر داده است که تلویحا اتهام ارتداد است و در قوانین ایران بعنوان جرمی که مجازات آن اعدام است، تعریف شده است. خانم عبادی و دختر ایشان بشدت این اتهامات را تکذیب کرده و ایرنا را بخاطر این افتراها محکوم کردند. این مقالات همچنین بطور ضمنی عبادی را به عامل صهیونیزم متهم کرده ادعا کردند که جایزه صلح نوبل ایشان از طرف گروههای ذی نفوذ صهیونیزم بین المللی داده شده است.

این حملات بر علیه شیرین عبادی بدنبال دفاع ایشان از هفت عضو بازداشت شده بهایی در ایران اتفاق افتاد. شیرین عبادی بعنوان وکیل قانونی بهائیان بازداشت شده، نمایندگی آنها را برعهده گرفته است. کمپین افترای ایرنا علیه خانم عبادی بر پاشنه همان تهدید های متعددی می چرخد که در سالهای اخیر از طرف یک گروه ناشناخته "ضد بهایی" ایشان را همواره به مرگ تهدید کرده است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران می گوید که "حمله به خانم عبادی توسط آژانس خبری رسمی دولتی، بازتاب تلاش های دولت برای تهدید و به سکوت کشاندن یک شخصت مورد احترام و شناخته شده بین المللی است. این بسیار نگران کننده است که مقامات دولتی با این اقدامات میخواهند خانم عبادی را ازوظیفه خود در دفاع از قربانیان حقوق بشر باز دارند."

خانم عبادی بدنبال شدت گرفتن اتهامات ایرنا، علیه این آژانس خبری اقامه دعوی کرد. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از قوه قضائیه می خواهد که در مورد این اعمال خشونت از طرف آژانس خبری تحت مدیریت دولت، تحقیق و تفحص کرده و افراد خاطی و مسئولی را که علیه خانم عبادی دروغ پراکنی کرده و ایشان را تهدید کرده اند، محاکمه کند.

عماد الدین باقی؛ یکی از مدافعان سرشناس حقوق بشر نیز در زندان بشدت مورد آزار و بدرفتاری قرار گرفته است. عماد باقی موسس انجمن دفاع از حقوق زندانیان است و بخاطر نوشتن مقالاتی در ده سال گذشته علیه اجرای احکام اعدام، در زندان بسر می برد. آقای باقی در حال حاضر دوره زندان یکسال خود را سپری می کند که در ۱۷ مهرماه ۱۳۸۷ به پایان خواهد رسید. با این حال قوه قضائیه در حالیکه ایشان هنوز در زندان است، همچنان به محاکمه باقی، به اتهاماتی که به فعالیتهای حقوق بشری ایشان بعنوان مدیر انجمن دفاع از حقوق زندانیان مربوط می شود، ادامه می دهد.

آقای باقی از بیماریهای شدید قلبی و کلیوی رنج می برد. درمرداد ماه سال جاری، وضعیت سلامتی باقی رو به وخامت گذاشت و در ۱۸ مرداد ماه ۱۳۸۷، پزشک زندان اعلام کرد که وضعیت باقی بحرانی است و خواستار انتقال ایشان به بیمارستان تخصصی برای معالجه شد. اما در مقابل به جای انتقال باقی به بیمارستان تخصصی، و با بی توجهی کامل به سلامتی ایشان، او را به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند.

بند ۲۰۹ زندان اوین خارج از نظارت سازمان زندانها و تحت مدیریت نیروهای وزارت اطلاعات است.علیرضا جمشیدی؛ سخنگوی قوه قضائیه، درتاریخ ۱۸ مرداد ماه ۱۳۸۷ در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که باقی بخاطر تحقیقات مربوط به محاکماتی که در جریان است به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است. اطلاعات رسیده به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران حاکی از این است که وضعیت سلامتی باقی هر روز وخیم تر می شود. باقی در یک سلول کوچک بدون امکانات به همراه یک زندانی دیگر نگهداشته شده است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد که "رفتار با باقی ظالمانه و غیر انسانی است. او هرگز نباید بخاطر فعالیتهای حقوق بشری اش زندانی می شد و حالا زندگی او بخاطر خشونتهایی که بدست مقامات انجام شده در خطر است."

دولت ایران موظف است که بطور یقین از خانم عبادی و آقای باقی و دیگر مدافعین حقوق بشر محافظت کند. بر اساس اعلامیه سازمان ملل متحد در مورد مدافعین حقوق بشر، که در مجمع عمومی این سازمان با توافق تمامی اعضا در سال ۱۹۹۸ به تصویب رسید، دولتها موظف شدند که برای حفاظت از مدافعین حقوق بشر در مقابل هر گونه خشونت، تهدید، اقدام تلافی جویانه، تبعیض قانونی یا عملی، فشار و یا هر گونه عملیات خودسرانه ای که ممکن است بخاطر تلاش مشروع مدافعان در ارتقاء حقوق بشر رخ دهد، همه اقدامات لازم را توسط همه مقامات خود در پیش بگیرند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از دولت می خواهد که به آزار و اذیت و سرکوب وکلا و مدافعان حقوق بشر پایان داده، امنیت جانی خانم شیرین عبادی را تضمین کرده و آقای عماد الدین باقی را فورا و بدون هیچگونه قید و شرطی از زندان آزاد کنند.

برای اطلاع ازآخرین رویدادهای حقوق بشر در ایران به وب سایت کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران به این پیوند مراجعه کنید:



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024