چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 25.08.2008, 22:06


گزارشگران بدون مرز نگرانی خود را از وضعیت سلامت و شرایط بازداشت عمادالدین باقی اعلام می‌کند. روزنامه‌نگار و فعال حقوق از تاریخ ١٩ مرداد ماه به سلول انفرادی در بند امنیتی ٢٠٩ زندان اوین انتقال یافته است. این در حالی است که بنا بر توصیه پزشکان قرار بود همان روز برای مداوا به بیمارستانی در خارج از زندان منتقل شود. سردبير روزنامه های توقيف شده ی فتح و جمهوريت بر خلاف نظر پزشکان معالج خود بعد از مرخصی استعلاجی در تاریخ سه شنبه ٢٧ فروردين ماه به زندان اوين بازگشته بود.

رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان در تاریخ ٢٦ بهمن ماه ١٣٨٦ با ارسال نامه ای به آیت اله شاهرودی رئیس قوه قضاییه از دستگیری غیر قانونی، وضعیت بازداشت و شکنجه های روحی و جسمی در مدت بازداشت شکایت کرده بود.

گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می کند "عمادالدین باقی هزینه آزادی بیان خود را در انتقاد از مسوولان حکومتی می‌پردازد، مسوولانی چون محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات و دری نجف‌آبادی دادستان کل کشور هر دو از متهمان قتل های زنجیره ای که امروز در عالی‌ترین مقامات قضایی و دولتی بکار مشغولند. این روزنامه‌نگار که از وضعیت جسمی نامناسبی برخودار است، بی‌رحمانه از سوی مقامات امنیتی - قضایی مورد بدرفتاری و آزار قرار گرفته است."

در تاریخ ١٩ مرداد ماه عمادالدین باقی به همسر خود اطلاع داده است که بنا بر نظر پزشکان زندان برای معالجه باید به بیمارستانی در خارج از زندان انتقال یابد. اما چند ساعت بعد مجددا همسر خود را از انتقال به بند ٢٠٩ زندان اوین که تحت نظر وزارت اطلاعات است مطلع می‌کند. در تاریخ ٢٨ مرداد ماه عمادالدین باقی در حالی که به‌شدت در اثر بیماری و مشکلات تنفسی در سلول انفرادی ضعیف شده است به ملاقات خانواده آمده و آنها را از رفتارهای غیر قانونی و غیر انسانی بازجویان وزارت اطلاعات مطلع می‌کند. خانم فاطمه کمالي احمد سراي همسر این روزنامه‌نگار به گزارشگران بدون مرز گفت "همسرش نپذیرفته است که به خواست های غیر قانونی ماموران امنیتی و قبول چشم بند و دستبند در زندان تن دهد.." این روزنامه نگار از پیش اعلام کرده بود که به سوالات بازجویان پاسخ نخواهد داد.

يادآوری

عمادالدين باقي، سردبير روزنامه های توقيف شده ی فتح و جمهوريت از تاريخ ٢٢ مهرماه ١٣٨٦ در زندان بسر ميبرد. اين روز نامه نگار در تاريخ ٥ دی ماه در پي دو حمله قلبي از زندان اوين به بيمارستان قمر بني هاشم تهران انتقال يافته بود. چندی بعد نيز مجددا از سوی مقامات زندان به بيمارستان مدرس انتقال يافت که با موافقت رئیس قوه قضائیه آيت اله محمود هاشمي شاهرودی و رئيس زندان اوين تا روز سه شنبه ٢٧ فروردين ماه در مرخصي استعلاجي بسر برد. رئيس انجمن دفاع از حقوق زندانيان و مدافع پيگير لغو مجازات اعدام در ايران از خرداد ١٣٧٩تا بهمن ١٣٨١ را نيز در زندان بسر برد و پس از آزادی از زندان با نوشتن مقالاتي در دفاع از آزادی بيان و تشکيل انجمن دفاع از حقوق زندانيان، فعاليت های خود را در دفاع از حقوق بشر در ايران دنبال کرد، اما بطور مداوم تحت فشار مقامات قضايي و امنيتي ايران قرار داشت. ٢٠ فروردين سال جاری British Press Awards جایزه روزنامه‌نگار بین‌المللی سال ٢٠٠٨ را به عمادالدین باقی، اهدا کرد، وی در سال ٢٠٠٥ نيز نشان حقوق بشر کميسيون ملي حقوق بشر فرانسه را دريافت کرده بود. ايران با ١٠ روزنامه نگار زنداني، بزرگترين زندان روزنامه نگاران در خاورميانه است.

گزارشگران بدون مرز انجمن بين المللي دفاع از روزنامه نگاران زنداني و آزادی مطبوعات بر مبنای اصل ١٩ اعلاميه جهانی حقوق بشر است

برای اطلاعات بيشتر:
http://www.rsf.org
http://www.rsf-persan.org
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
.(JavaScript must be enabled to view this email address)



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024