شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 22.08.2008, 21:35


اعتماد: تماشای ۹۰۰ روزنامه‌نگار ایرانی در كنار هم و در یك مكان و زیر سقف فیروزه‌ای حسینیه ارشاد برای خود روزنامه نگاران نیز هیجان انگیز بود؛ روزنامه نگارانی كه با علم به نیامدن نماینده وزارت كار برای نظارت بر یك انتخاب مدنی برای برگزاری مجمع عمومی، در ظهر آخرین روز تابستان دور هم جمع شدند تا از دومین نهاد مدنی روزنامه‌نگاران در تاریخ مطبوعات ایران دفاع كنند.

سال ها پیش نیز با تغییر قانون و با جایگزین شدن انجمن های صنفی به جای سندیكاها، سندیكای روزنامه نگاران ایران بعد از ۱۷ سال فعالیت مدنی، بی سر و صدا و در سكوت به پایان عمر خود رسید. اما این بار با وجود اینكه بیشترین اعضای انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران را جوان ترهای مطبوعات تشكیل می‌دادند، برای بقا و ادامه حیات تلاش بیشتری شد؛ تلاشی كه اگر با همین میزان سماجت در ابتدای دهه ۷۰ از سوی هیات مدیره سندیكای روزنامه نگاران صورت می‌گرفت، امروز روزنامه نگاران نگران بی اعتنایی وزارت كار و نبود نماینده وزارتخانه و در نهایت نیازمند تایید انتخابات نبودند.

هرچند در برگزاری مجمع اول در تاریخ ۱۷ مرداد و همزمان با روز خبرنگار، تعداد اعضا به حد نصاب نرسید و یكی از خبرگزاری ها این به حد نصاب نرسیدن را دلیلی بر بی اعتنایی روزنامه نگاران به انجمن صنفی دانست، اما ۳۱ مرداد و حضور ۹۳۷ روزنامه نگار در كنار هم، پایان همه شائبه ها بود.

اگر چه در ماه های گذشته این خبرگزاری با انجام مصاحبه های گزینشی، بر تصمیم وزارت كار اصرار می‌ورزید و همچنان تاكید داشت كه بنا بر گفته وزارت كار این انجمن دارای شرایط انحلال است، اما با وجود جو منفی ایجاد شده، دومین مجمع انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران برگزار شد.

در حالی كه بسیاری از روزنامه نگاران عضو بر این باور بودند كه باید تعداد بیشتری شركت می‌كردند اما بسیاری از آنها فراموش كرده بودند درصدی از اعضای انجمن، روزنامه نگاران شهرستانی هستند كه امكان مشاركت حضوری نداشتند. با این حال دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران با تشكر از حضور اعضای انجمن صنفی روزنامه نگاران در این انتخابات به محتوای اساسنامه موجود اشاره می‌كند كه طبق آن، حضور نماینده وزارت كار در زمان برگزاری مجمع و انتخابات الزامی نیست اما طبق اساسنامه و آیین نامه مقررات تشكل های كارگری تایید وزارت كار لازم است.

بدرالسادات مفیدی از ارسال مدارك برگزاری انتخابات برای وزارت كار در چند روز آتی خبر می‌دهد اما در عین حال تاكید می‌كند ما انتظار نداریم وزارت كار بعد از ارسال مدارك به این سرعت به ما پاسخ دهد زیرا خود انجمن تا پایان ساعات اداری این هفته به همه نامزدهای انتخابات فرصت داده تا اعتراضات خود را به دبیرخانه انجمن اطلاع دهند. طبیعی است باید تا رسیدن اعتراض ها صبر كرد و سپس منتظر اعلام نتیجه از سوی وزارت كار باقی ماند.

دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران با اشاره به این مطلب كه طی استعلامی كه از كارشناسان وزارت كار گرفته شده حضور نمایندگان وزارت كار در برگزاری مجمع الزامی نیست، اظهار امیدواری می‌كند كه با حضور این تعداد خبرنگار چالش بین انجمن و وزارت كار به پایان برسد.

به گفته مفیدی چالش اصلی بین وزارت كار و انجمن به مساله برگزاری مجمع عمومی نوبت سوم در سال ۸۵ برمی‌گردد كه مورد تایید وزارت كار قرار نگرفت. به همین دلیل طبق خود اساسنامه وزارت كار دومین مجمع در دو نوبت برگزار شد و خوشبختانه چون رای گیری به حد نصاب رسید به نظر نمی‌رسد دیگر جای گلایه یی برای وزارت كار باقی مانده باشد. با رای بیش از ۹۳۰ عضو پیوسته انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران مجمع عمومی عادی نوبت دوم این نهاد صنفی به نصاب لازم رسید و انتخابات هیات مدیره و بازرسان برگزار شد.

صبح پنجشنبه ۳۱ مرداد در تالار اصلی حسینیه ارشاد هیات مدیره و بازرسان رو به روزنامه نگاران ایستادند و گزارش سالانه خود را ارائه دادند. در ادامه این برنامه علیرضا رجایی، مسعود هوشمند رضوی و فیض الله عرب سرخی به عنوان هیات اجرایی برگزاری این انتخابات انتخاب شدند.

برگه های سفید رای گیری همچنان در دست روزنامه نگاران بود تا اینكه با ایستادن عقربه كوچك ساعت تالار حسینیه ارشاد روی عدد یك، رای گیری آغاز شد. رای گیری كه همراه با احوالپرسی های رای دهندگان با همكارانی بود كه گاه تا سال ها از هم بی خبر بودند، آن هم با یك سوال تكراری «الان كجا كار می‌كنی؟» نتایج شمارش آرا پس از رای گیری كه تا ساعت ۳۰/۱۵ پنجشنبه به طول انجامید، به این شرح است؛

اعضای هیات مدیره به ترتیب آرا: كریم ارغنده پور با ۷۴۶ رای، ماشاءالله شمس الواعظین با ۶۸۱، بهروز گرانپایه با ۶۷۲، علی مزروعی با ۶۳۲، عذرا فراهانی با ۶۱۷، سیدابوالحسن مختاباد با ۵۷۷ و ایرج جمشیدی با ۴۸۲ رای به عنوان اعضای اصلی هیات مدیره انتخاب شدند.

محمدرضا مقیسه با ۳۷۷ رای، اسماعیل آزادی با ۳۶۱ و شهریار شمس مستوفی با ۲۹۳ رای به عنوان اعضای علی البدل هیات مدیره برای مدت سه سال انتخاب شدند.

برای بازرسان هم دلبر توكلی با ۷۰۹ رای، مهرداد خدیر با ۶۳۵ و فرزام شیرزادی با ۴۹۰ رای به عنوان بازرسان اصلی و محمدرضا فهمیزی و قنبر حاجی وند به عنوان بازرسان علی البدل انتخاب شدند.

در صورتی كه تعداد حاضران در مجمع، اعم از حضوری و وكالتی به عدد ۱۰۸۵(نصف + ۱) می‌رسید مجمع عمومی فوق العاده انجمن صنفی برای اصلاح بندهایی از اساسنامه برگزار می‌شد كه به دلیل به حدنصاب نرسیدن، مجمع عمومی فوق العاده برای اصلاح اساسنامه برگزار نشد.


ایراد قانونی وزارت كار برطرف شد

سایت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران: برابر اساسنامه انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران تنها دو نوبت برای برگزاری مجمع عمومی پیش بینی شده و اساسنامه درباره برگزاری نوبت سوم سكوت كرده بود. اما انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران در سال ۸۵ با استناد به عرف مجامع عمومی واستعلامی كه از وزارت كار دولت هشتم اخذ كرده بود، نوبت سوم انتخابات را هم برگزار كرد كه با اشكال وزارت كار و نپذیرفتن دلایل انجمن كار به شكایت از وزارت كار به دیوان عدالت اداری موكول شد. دیوان عدالت در ابتدای فروردین شكایت انجمن صنفی روزنامه نگاران را وارد ندانست و بنا براین هیئت مدیره انجمن در دو نوبت اقدام به برگزاری مجمع عمومی برای برطرف ساختن ایراد وارده وزارت كار كرد كه در نوبت دوم توانست با بسیج اعضاء این نهاد شاخص حوزه روزنامه نگاری را از خطر انحلال نجات دهد.

در این نشست ناظر وزارت كار حضور نداشت اما اسناد برگزاری انتخابات هفته آینده برای تایید وزارت كار به این وزارتخانه ارسال خواهد شد.

بدرالسادات مفیدی دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران در گفت‌وگویی حضور اعضای انجمن را در این دوره مجمع عمومی چشمگیر توصیف كرده و افزود: این حضور سرنوشت انجمن را به نحوی دیگر رقم زد و لذا امیدوار هستیم چالشی كه میان وزارت كار و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران طی دو سال گذشته به وجود آمده بود، رفع شده و از این به بعد دیگر خللی برای ادامه فعالیت انجمن ایجاد نشود.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا باز هم امكان دارد كه وزارت كار صحت این انتخابات را تایید نكند، گفت: بعید می‌دانم چنین اتفاقی بیفتد، زیرا مورد اختلافی میان وزارت كار و انجمن برگزاری انتخابات سال 85 هیات‌مدیره در نوبت سوم مجمع عمومی بود. استدلال وزارت كار این بود كه چون اساسانامه انجمن درخصوص برگزاری مجمع عمومی نوبت سوم مسكوت است و تنها به حدنصاب نوبت اول و دوم مجمع عمومی در آن اشاره شده است، ما نمی‌توانیم در نوبت سوم مجمع عمومی داشته باشیم اما اكنون كه توانستیم به همت اعضا در این دوره انتخابات را در مجمع عمومی نوبت دوم برگزار كنیم، دیگر جای هیچ ایراد و اشكالی از سوی وزارت كار وجود ندارد.

دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در عین حال اصلاح اساسنامه را در اولویت همه كارهای این انجمن دانست و اظهار امیدواری كرد كه در زمانی مناسب‌تر مقدمات برگزاری اصلاح اساسنامه فراهم آید



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024