جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 18.08.2008, 17:34


دویچه‌وله: پرویز مشرف، ژنرال سابق ارتش پاکستان که در سال ۱۹۹۹ میلادی با کودتای نظامی قدرت را در پاکستان به‌دست گرفته بود، امروز دوشنبه (۱۸ اوت) ، در پی فشارهای سیاسی، اعلام کرد که از مقام ریاست‌جمهوری کناره‌گیری خواهد کرد.

پرویز مشرف در یک نطق تلویزیونی خطاب به ملت پاکستان گفت که با توجه به وضعیت سیاسی حاکم بر کشور و پس از مشاوره با متحدان سیاسی خود این تصمیم را اتخاذ کرده است. این رئیس‌جمهور مناقشه‌‌برانگیز پاکستان افزود: «من سرنوشت و آینده‌ی خود را در دست مردم پاکستان می‌‌گذارم تا درباره‌ی من قضاوت کنند» . این نخستین بار است که در پاکستان یک رئیس‌جمهور از مقام خود استعفا می‌دهد.

دیروز، یکشنبه (۱۷ اوت) ، دولت ائتلافی پاکستان به این ژنرال پیشین ارتش دو روز مهلت داد تا از مقام ریاست جمهوری استعفا دهد. دولت ائتلافی تهدید کرده بود، در غیر این‌صورت روز سه‌شنبه (۱۹ اوت) تقاضای استیضاح و برکناری وی در مجلس این کشور به جریان خواهد افتاد.

پرویز مشرف ۶۵ ساله مخالفان خود را متهم کرد که اتهامات بی‌اساسی به وی می‌زنند. وی گفت: «متأسفانه منافع شخصی‌ برخی افراد ایجاب کرده است، اتهامات بی‌اساس و غلط به من وارد کنند.» وی افزود که هیچ‌یک از اتهامات ثابت نشده است و شیوه‌ی فکری او همواره این بوده که برای منافع ملی پاکستان اولویت قائل شود. مشرف اظهار داشت که او «همواره با وجدان و خلوص نیت به کشورش خدمت کرده است.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، منابع آگاه پیش از این اعلام کرده بودند که پرویز مشرف محتملا تنها زمانی کناره‌گیری خواهد کرد که دولت و مخالفانش در ازای آن به وی تضمین دهند که نه پرونده‌ی جزایی علیه وی تشکیل دهند و نه او را مجبور کنند راهی تبعید شود.

دیروز یکشنبه یک سخنگوی دومین حزب قدرتمند پاکستان، حزب مسلم لیگ (شاخه‌ی نواز) متعلق به نواز شریف، نخست وزیر پیشین، اعلام کرد که هیچ‌کس قصد دادن مصونیت قضایی به پرویز مشرف ندارد.

تقاضای استیضاح و برکناری رئیس‌جمهور به پارلمان، نیاز به کسب دو سوم آرای هر دو مجلس دارد و نظیر چنین موردی را در تاریخ ۶۱ ساله‌ی پاکستان نمی‌توان یافت.

خانم شری رحمان، وزیر اطلاعات، روز یکشنبه (۱۷ اوت) گفت که یک کمیسیون ویژه‌ی دولت پس از رایزنی‌های پنج روزه، فهرستی از اتهامات را علیه پرویز مشرف تهیه دیده است. احتمال داده می‌شود که مشرف به اتهام نقض قانون اساسی و نیز نقض شدید وظایف ریاست‌جمهوری مورد اتهام حقوقی و قضایی قرار گیرد.

آصف علی زرداری، دبیرکل حزب مردم پاکستان هفته‌ی گذشته در استدلال طرح استیضاح و برکناری قانونی رئیس‌جمهوری را گفته بود که پرویز مشرف در طی سال‌های گذشته اقتصاد کشور را به وضعیت ورطه‌ی اسفناکی سوق داده است.

مهم‌ترین رویدادهای دو سال گذشته در پاکستان

پرویز مشرف در سال ۱۹۹۹ به‌عنوان ژنرال ارتش، با یک کودتای نظامی قدرت را به‌دست گرفت. وی تا اواخر سال ۲۰۰۷ خود را در رأس یک دولت نظامیان قرار داد. در مارس ۲۰۰۷ جنگ قدرت میان وی به‌عنوان رئیس دولت و مخالفانش به اوج خود رسید، به‌طوری که مشرف را برانگیخت تا افتخار محمد چاودری، رئیس دیوان عالی کشور را از کار برکنار کند. این امر به اعتراض‌های گسترده و تظاهرات و اجتماعات اعتراضی در کشور انجامید. با تصمیم دیوان عالی کشور، محمد چاودری در ماه ژوئیه‌ی ۲۰۰۷ بار دیگر در مقام سابق خود ابقا شد. دیگر رویدادهای مهم پاکستان در دو سال گذشته به قرار زیر است:

۳ ژوئیه‌ی ۲۰۰۷: مسجد سرخ در اسلام‌آباد به اشغال نیروهای اسلامگرای طرفدار طالبان و القاعده در می‌آید. در پی یورش نظامیان پاکستان ۱۰۰ نفر قربانی درگیری‌های مسلحانه می‌شوند.

۲۸ سپتامبر ۲۰۰۷: دادگاه قانون اساسی اعتبارنامه‌ی پرویز مشرف را به‌عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری مورد تأیید قرار می‌دهد و این در حالی است که او بر اساس قانون اساسی کشور، رئیس‌جمهوری نمی‌تواند فرمانده‌ی کل نیروهای نظامی پاکستان باشد.

۶ اکتبر ۲۰۰۷: مجلس سراسری پاکستان و مجالس محلی ریاست جمهوری پرویز مشرف را مورد تأیید قرار می‌دهند و این در حالی است که نیروی اپوزیسیون انتخابات ریاست جمهوری را تحریم کرده است.

۱۸ اکتبر ۲۰۰۷: نخست وزیر پیشین خانم بینظیر بوتو پس از هشت سال تبعید به کشور بازگشته می‌گردد.

۳ اکتبر ۲۰۰۷: پرویز مشرف حکومت نظامی اعلام می‌کند و به دستور وی "افتخار محمد چاودری" بار دیگر از مقام خود خلع می‌شود.

۲۵ نوامبر ۲۰۰۷: نواز شریف از تبعیدگاه به کشورش بازمی‌گردد.

۲۸ نوامبر ۲۰۰۷: مشرف از فرماندهی کل ارتش استعفا می‌دهد تا طبق قانون اساسی بتواند روز بعد در مقام ریاست جمهوری سوگند یاد کند. بدین گونه یک حکومت هشت‌ساله‌ی نظامی در پاکستان پایان می‌یابد.

۳ دسامبر ۲۰۰۷: کمیسیون انتخابات پارلمانی صلاحیت نواز شریف را برای کاندیداتوری در انتخابات رد می‌کند.

۱۵ دسامبر ۲۰۰۷: اعلام پایان حکومت نظامی توسط پرویز مشرف.

۲۷ دسامبر ۲۰۰۷: خانم بینظیر بوتو در پی یک سوءقصد در میتینگ انتخاباتی حزب مردم پاکستان به قتل می‌رسد. به همراه وی ۱۴۵ نفر دیگر نیز قربانی شدند.

۱۸ فوریه ۲۰۰۸: در انتخابات پارلمانی نیروهای اپوزیسیون به یک پیروزی قاطع دست می‌یابند. حزب مردم پاکستان متعلق به خانم بینظیر بوتو و حزب مسلم لیگ (شاخه‌ی نواز) به ۶۰ درصد کرسی‌های مجلس دست می‌یابند.

۷ اوت ۲۰۰۸: ائتلاف دولت تصمیم می‌گیرد تقاضای استیضاح و برکناری پرویز مشرف را به پارلمان این کشور تقدیم کند.

۱۸ اوت ۲۰۰۸: کناره‌گیری پرویز مشرف از مقام ریاست جمهوری



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024