جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 15.08.2008, 17:23


بی‌بی‌سی: صندوق بین‌المللی پول (آی ام اف) در گزارشی گفته است که افزایش فشارهای بین‌المللی و تحریم‌ها علیه ایران به اقتصاد این کشور صدمه زده است.

این گزارش که روز پنجشنبه منتشر شد می‌گوید که تحریم‌های بین‌المللی تامین مالی مبادلات تجاری و پرداخت‌های خارجی را مشکل کرده و باعث انصراف شرکت‌ها از سرمایه گذاری در ایران شده است.

صندوق بین‌المللی پول گفته است که بانک‌های دولتی ایران در اثر تحریم‌های اقتصادی آمریکا و سازمان ملل به شدت ضربه خورده اند به نحوی که دولت مجبور به تجدید ساختار مالی آنها شده است.

در گزارش صندوق بین‌المللی پول آمده است که تزریق سرمایه به این بانک‌ها اقدامی صحیح بوده است اما برخی بانک‌ها تا پایان ماه مارس (پایان سال مالی گذشته در ایران) هنوز از کمبود شدید نقدینگی - که به انجام وظایف عادی بانکی لطمه می‌زند - رنج می‌برده اند.

در این گزارش آمده است: "تشدید فشارهای بین‌المللی بر ایران، تاثیر نامطلوبی بر فعالیت اقتصادی این کشور گذاشته است."

سازمان ملل متحد تاکنون سه رشته تحریم‌ها را به خاطر خودداری ایران از تعلیق بخش‌های حساس چرخه تولید سوخت هسته‌ای - که غرب می‌گوید پوششی برای تولید سلاح اتمی است - علیه آن کشور وضع کرده است. ایران اتهام تسلیحاتی بودن برنامه اتمی اش را رد می‌کند.

اتحادیه اروپا اخیرا پس از آنکه نتیجه گرفت ایران تمایلی به پذیرش بسته "مشوق‌های" اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان برای تعلیق غنی سازی اورانیوم ندارد، تصمیم گرفت دارایی‌های بانک ملی ایران را مسدود کند.

آمریکا نیز معامله با چندین بانک ایرانی، از جمله بانک ملی را که بزرگترین بانک این کشور است، ممنوع کرده است. گفته می‌شود این تصمیم‌ها باعث انصراف بسیاری از شرکت‌های خارجی از تجارت با ایران شده است.

انبساط و تورم

صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود گفت که مقام‌های ایرانی در دیدار با مقام‌های این سازمان نسبت به افزایش تورم ابراز نگرانی کرده و رشد سریع داخلی را عامل صعود قیمت‌ها دانسته اند.

"گزارش کارکنان صندوق بین‌المللی پول" در باره ایران حاکیست که افزایش تورم در ماه‌های اخیر نشانه آن است که سطح فعالیت‌های اقتصادی از لحاظ پولی بیش از حد افزایش یافته که دلیل آن ترقی سریع قیمت نفت بوده است.

افزایش درآمدهای نفتی و تزریق آن در اقتصاد داخلی باعث رشد سریع نقدینگی و در نتیجه، بروز تورم شده است.

به گفته صندوق بین‌المللی پول یکی از راه‌های مقابله با این وضع انضباط در سیاست پولی است اما دامنه اختیارات بانک مرکزی در تعیین سیاست پولی به دلیل تغییرات سال گذشته بسیار محدود شده است.

این گزارش توصیه می‌کند که "برای پایین آوردن تورم ضرورت دارد که رشد تقاضای داخلی کند شود و همزمان اصلاحاتی ساختاری برای افزایش ظرفیت و ایجاد اشتغال صورت گیرد."

براساس این گزارش مقام‌های ایرانی گفته اند سعی می‌کنند با کاستن از هزینه‌های دولتی و جلوگیری از رشد نقدینگی، نرخ تورم را که هم اکنون حدود 26 درصد است مهار کنند.

هرچند طهماسب مظاهری رئیس بانک مرکزی ایران برای بالا بردن نرخ سود سپرده بانکی تلاش کرده است اما محمود احمدی نژاد رئیس جمهور در جهت کاهش شدید نرخ سود گام برداشته است.

گزارش آی ام اف حاکیست: "هیچ نوع اشتراک نظر سیاسی برای اجرای سایر توصیه‌ها [اشاره به پیشنهادهای آی ام اف] مانند انضباط در سیاست پولی و کاهش دخالت دولت در تخصیص منابع مالی وجود نداشته است."

چشم انداز آینده

داوری صندوق بین‌المللی پول با توجه به بالا بودن درآمد نفتی ایران این است که چشم انداز کوتاه مدت اقتصادی این کشور "خوب" است.

بنابه این گزارش ذخیره ارزی ایران در پایان سال گذشته شمسی 82 میلیارد دلار بوده است درحالی که این رقم در سال قبل از آن ۶۱ میلیارد دلار بود.

آی ام اف گفت که چشم انداز میان مدت اقتصاد ایران شدیدا به درآمد نفت بستگی دارد.

براساس الگوی شبیه سازی صندوق بین‌المللی پول، اگر سیاست‌های اقتصادی ایران تغییری نکند و بهای نفت خام به 85 تا 90 دلار در بشکه افت کند، رشد بالقوه اقتصاد ایران کاهش می‌یابد و آسیب پذیری اقتصادی بیشتر خواهد شد.

از سوی دیگر، بنابه این گزارش اگر بهای نفت خام ایران بالای ۱۱۰ دلار در بشکه باقی بماند، تراز پرداخت‌های خارجی مازاد قابل توجهی خواهد داشت و میزان ذخایر ارزی تا پایان سال ۱۳۹۱ شمسی به ۱۹۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

آی ام اف افزود اگر بهای نفت خام ایران به کمتر از 75 دلار در بشکه افت کند، این کشور در میان مدت با کسری موازنه ارزی مواجه خواهد شد که به دلیل دسترسی محدود ایران به بازارهای مالی بین المللی، وضعیتی غیرقابل دوام خواهد بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024