سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 28.07.2008, 19:21


گزارشگران بدون مرز دستگیری سامان رسول پور را محکوم می کند

گزارشگران بدون مرز بازداشت سامان رسول‌پور روزنامه نگار مستقل و همکار بسیاری از روزنامه‌های محلی و سراسری را محکوم می کند. دستگیری این روزنامه نگار در تاریخ يکشنبه ٦ مرداد ماه و در فردای برگزاری تجمعی در مهاباد است که در آن نزدیک به دویست نفر برای لغو حکم اعدام دو روزنامه نگار و یک معلم کرد شرکت کرده بودند.

گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می کند "ما خواهان توضیح مقامات مسوول ایران در باره ی دستگیری خودسرانه سامان رسول‌پور هستیم. مطبوعات و روزنامه نگاران کرد بطور دائم قربانی تضعیقات ناعادلانه هستند. ما از مقامات ایران می خواهیم توقیف مطبوعات را متوقف و روزنامه نگاران زندانی را آزاد کند."

٦ مرداد ماه سامان رسول‌پور روزنامه نگار و عضو سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در منزل مسکونی اش در مهاباد توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت شد. ماموران اطلاعاتی پس از بارزرسی منزل اسناد و مدارک شخصی این روزنامه نگار را ضبط و وی را به محل نامعلومی منتقل کرده اند.

شنبه ٥ مرداد ماه در شهر مهاباد نزدیک به دویست نفر در تجمعی مسالمت آمیز شرکت و خواهان لغو احکام اعدام علیه دو روزنامه‌نگار عدنان حسن پور و عبدالواحد (هيوا) بوتيمار و فرزاد کمانگر معلم کرد و آزادی زندانیان سیاسی شدند.

عدنان حسن پور ٢٥ ساله روزنامه نگار هفته نامه ئاسو در تاريخ ٥ بهمن ماه ١٣٨٥ و عبدالواحد (هيوا) بوتيمار ٢۹ ساله همکار نشريه انجمن زيست محيطي سبزچيا ، در تاريخ ٥ دی ماه ١٣٨٥ دستگير شدند. در تاريخ ٢٢ خرداد در دادگاهي غير علني به اتهام "اقدام عليه امنيت ملي"، " جاسوسي" و "محاربه" محاکمه و به اعدام محکوم شدند، ٢٦ تيرماه حکم صادره به خانواده و يکي از وکلاي آنها آقای سيروان هوشمندی ابلاغ شد، وکلای این دو زندانی به اين احکام اعتراض کردند.ديوان عالي کشور در تاريخ ٣٠ مهر ماه حکم اعدام عدنان حسن پور را تائيد و حکم اعدام عبدالواحد (هيوا) بوتيمار را نقض کرده است. در فروردین ماه ١٣٨٧ دادگاه مریوان مجددا حکم اعدام عبدالواحد (هيوا) بوتيمار تائید کرد که با اعتراض وکلا این پرونده مجددا به دیوان عالی ارجاع شده است. از سوی دیگر پرونده عدنان حسن پور نیز پس از تائید حکم از سوی دیوان عالی کشور و اعتراض مجدد وکلا بنابه مصوبه قانون اصلاحی دادگاههای انقلاب و عمومی به گفته وکلایش همچنان در دست بررسی است. عدنان حسن پور در زندان مرکزی سنندج و هیوا بوتیمار در زندان مرکزی مریوان بسر میبرند.

یکشنبه دوم تیر ماه سال جاری شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران روزنامه نگار محمد صدیق کبودوند مدیر نشریه توقیف شده پیام مردم کردستان و بنیان گذار "سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان" را برای " اقدام علیه امنیت از طریق نشر اکاذیب" به یازده سال زندان محکوم کرده بود. محمد صديق کبودوند در تاريخ ١٠ تير ماه ١٣٨٦ بازداشت و به زندان اوین انتقال یافت. وی از سوی مقامات امنيتي برای انحلال "سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان" و پذيرش " انتشار گزارش‌هایی نادرست" از سوی اين سازمان، شديدا تحت فشارهای روحی و جسمي قرار داشت.

از سوی دیگر صديق مينايي ، عضو هيات تحريره هفته نامه ئاسو و همکار روزنامه های محلي استان کردستان که در تاريخ ١٢ تير ماه پس از احضار به شعبه چهار بازپرسي دادگستری سنندج زندانی شده بود با سپردن وثیقه در تاریخ ٧ مرداد ماه آزادی شد. این روزنامه‌نگار بارها از سوی مقامات قضايي برای فعاليت های مطبوعاتي اش احضار و مورد بازجويي قرار گرفته است.

گزارشگران بدون مرز انجمن بين المللي دفاع از روزنامه نگاران زنداني و آزادی مطبوعات بر مبنای اصل ١٩ اعلاميه جهانی حقوق بشر است

برای اطلاعات بيشتر:
http://www.rsf.org
http://www.rsf-persan.org
.(JavaScript must be enabled to view this email address)



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024