سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 27.07.2008, 7:27


رادیوفردا: تحليلگران می‌گويند: ارتش آمريکا بر خلاف دو سال گذشته که تصور می‌شد در عراق به سوی شکست پيش می‌رود اکنون در حال برنده شدن در جنگ اين کشور است.

به گفته تحليلگران آمريکايی، ممکن است که درگيری‌های محدود و انفجارهای دوره‌ای تروريست‌ها در عراق برای سالها ادامه داشته باشد ولی اکنون، هم دولت عراق و هم ارتش آمريکا قادرند تا توجه خود را از جنگ به سمت استقرار کامل صلح شکننده در اين کشور معطوف کنند.

اين اميدواری وضعيت تازه‌ای را نشان می‌دهد که تا يک سال پيش غير قابل تصور به نظر می‌رسيد.

تحليلگران معتقدند: به رغم برخی خشونت‌های پراکنده در عراق، اين کشور به نقطه‌ای رسيده است که شورشيان، که زمانی کنترل اغلب شهرهای عراق را در دست داشتند، برای مدتی طولانی است که نتوانسته‌اند خدشه‌ای به فعاليت دولت مرکزی عراق وارد نمايند.

بر اساس اين تحليل، اين وضعيت به معنای آن نيست که جنگ پايان يافته است يا اينکه نيروهايی آمريکايی ديگر در اين کشور نقشی ندارند. بلکه به نظر می‌رسد نبرد نهايی بر خلاف آنچه که رييس جمهوری آمريکا خاتمه آن را سال‌ها پيش اعلام کرد، اکنون رو به پايان است.

مرحله جديد در عراق بر آموزش نيروهای ارتش و پليس، محدود ساختن ورود سلاح از ايران، حمايت از ارتباط نزديک تر ميان دولت مرکزی با بخش‌های محلی، فشار برای ورود شورشيان به پروسه سياسی و کمک به بازسازی عراق متمرکز خواهد شد.

در اين ميان نقش نيروهای القاعده در عراق نيز کمرنگ تر از گذشته شده است و آن چنان که ديويد پترائوس، فرمانده ارشد آمريکايی در عراق هفته پيش به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است: نشانه‌های اوليه‌ای وجود دارد مبنی بر اينکه رهبران ارشد آمریکا ممکن است تمرکز اصلی خود را از عراق به جنگ در افغانستان معطوف کنند.

رايان کروکر، سفير آمريکا در بغداد نيز می‌گويد: شورشيان ديگر در موقعيتی نيستند که بخواهند تهديدی برای آينده عراق باشند.

وی اظهار داشت: «خيلی روشن است که شورشيان اکنون در موقعيت سرنگونی دولت، يا حتی چالش با آن نيستند.»

بر اساس تحليل کارشناسان آمريکايی، در ميان گروه‌های شورشی شيعه، جيش المهدی وابسته به مقتدا صدر، روحانی تندرو شيعه، نيز قدرت سابق خود را در بغداد، بصره و شهرهای عمده عراق از دست داده است.

خبرگزاری آسوشيتدپرس در گزارشی در همين زمينه می‌گويد: به رغم نشانه‌های قابل توجه در باره ثبات در عراق، فرماندهان آمريکايی در خصوص اعلام پيروزی و يا تعهد نسبت به ادامه آرامش، محتاط هستند.

با وجود همه خوشبينی‌ها و اميدواری‌ها، عراق با کوهی از مشکلات روبه رو است: رقابت‌های فرقه‌ای، منازعه بر سر قدرت ميان گروه‌های شيعی و سنی، تنش‌های ميان اعراب و کردها و فساد، که هر کدام از آنها می‌تواند منشاء درگيری‌های تازه‌ای شود.

اما تحليلگران معتقدند، پويايی جامعه عراق باعث شده است که در ماه‌های اخير پيشرفت زيادی در زمينه صلح حاصل شود. کشتارهای فرقه‌ای منظم اکنون در پايتخت پايان يافته است که دليل آن نيز به تدابير شديد امنيتی در عراق و کشيدن ديوار ميان بخش‌های قومی در بغداد است.

آمارها نشان می‌دهد که خشونت نسبت به چهار سال گذشته به پايين ترين حد خود رسيده است. تلفات نيروهای آمريکايی در ماه جاری ميلادی به چهار کشته رسيده است در حالی که در ژوئيه سال گذشته، تلفات ۶۶ نفر بود.

حملات گسترده شورشيان که در ژوئيه سال گذشته به طور ميانگين به ۱۶۰ مورد در روز می‌رسيد در ماه جاری به ۱۲ مورد کاهش يافته است.

ژنرال علی‌هادی حسين الياسری، فرمانده گشتی‌های پليس در بغداد تغييرات می‌گويد: «حتی نسبت به هشت ماه پيش، بغداد آن شهری نيست که امروز هست.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024