جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 22.07.2008, 22:30


در اطلاعیه شماره ۱۴ كمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه مطرح شد
لزوم توقف روند بازداشت‌های خودسرانه

"كمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه" چهاردهمین اطلاعیه خود را منتشر كرد. متن كامل اطلاعیه به شرح زیر است:

«هر کس حق آزادی و امنیت شخصی دارد. هیچکس را نمی‌توان خودسرانه (بدون مجوز) دستگیر یا بازداشت(زندانی) کرد. از هیچ کس نمی‌توان سلب آزادی کرد مگر به جهات و طبق آیین دادرسی مقرر به حکم قانون.» ( بند یک از ماده ۹ میثاق حقوق مدنی و سیاسی)

"کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه" پیش از این بارها در اطلاعیه‌های خود، مراتب اعتراض خود را به بازداشت‌هایی که خارج از موازین قانونی و حقوق بشری صورت گرفته، اعلام کرده است. تیرماه سال جاری اما روند بازداشت ها ابعاد گسترده‌تری یافته است. هر ساله در چنین ایامی به بهانه نزدیک بودن سالگرد ۱۸ تیر با بازداشت‌های گسترده‌ای روبرو هستیم که متاسفانه سالگرد ۱۸ تیر را به یک خط قرمز امنیتی تبدیل کرده است و به این ترتیب همه ساله در ایام منتهی به این روز با وجود نگاهی شبه امنیتی که نتیجه‌اش می‌تواند زیر پا گذاشتن تمامی موازین قانونی وحقوقی باشد، به بازداشت وسیع دانشجویان اقدام می‌شود.

طی این مدت دانشجویان زیادی بدون رعایت حقوق قانونی و با اتهامات مبهم و نامشخص بازداشت شده‌اند. این در حالیست که مطابق اسناد بین‌المللی که دولت جمهوری اسلامی نیز به اجرای آن ملزم است، «هر کس دستگیر می‌شود باید در موقع دستگیر شدن از جهات (علل) آن مطلع شود و در اسرع وقت اخطاریه‌ای دایر به هر گونه اتهامی که به او نسبت داده می‌شود دریافت دارد.» ( بند ۲ از ماده ۹ میثاق حقوق مدنی - سیاسی)

نکته‌ای که در این مورد جلب توجه می‌کند، ایراد اتهام ارتباط با گروه‌های ضدانقلاب خارج از کشور به محمد هاشمی و بهار هدایت دوتن از اعضای بازداشت شده شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت است که اولین بار به وسیله خبرگزاری دولتی ایرنا و همچنین خبرگزاری ایسنا اعلام شد. خبری كه پس از آن به گفته خانواده دانشجویان بازداشت شده از سوی یكی از مسؤولان قضایی تكذیب شده است. این مسئله هم به لحاظ مرجع اعلام‌کننده اتهام، هم به لحاظ ابهام وکلی بودن مورد اتهام آن هم درباره دو فعال دانشجویی که فعالیت‌های علنی، قانونی و مسالمت آمیز داشته‌اند، محل سوال جدی داشت.

این در حالی است كه به غیر از دو عضو بازداشت شده شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت طی ماه گذشته تعداد دیگری از فعالان دانشجویی در تهران و دیگر شهرستانها نیز بازاشت شده‌اند. بر این اساس، برخی اخبار در نقض مفاد فوق به شرح زیر است:

۱- بازداشت سجاد رادمهر، آیدین خواجه‌ای، فراز زهتابی، داریوش حاتمی، محمد هاشمی، بهاره هدایت، علی صابری، علی قلی‌زاده، اشکان آرشیان، سلمان سیما، مهدی خدایی، مجید اسدی، رضا عرب، مجتبی عمادپور، محمد زراعتی، فرزاد حسن‌زاده، پیام شکیبا، آرش رایجی، حسن جنیدی، محمد احسانی، محمد میزبان و سجاد رجبی از فعالان دانشجویی و "شاهرخ حاتمی" دانشجوی دندانپزشك. لازم به توضیح است كه برخی از نامبردگان با تأمین قرارهای صادره بطور موقت آزاد شده‌اند.

۲- ابهام در خصوص پرونده دانشگاه زنجان و اخبار مختلف از چگونگی وضعیت پیام شکیبا، آرش رایجی و حسن جنیدی سه دانشجویی که در روز ۱۸ تیرماه در شهر زنجان بازداشت شده‌اند.

۳- بازداشت جهانشاهی، طلبه سیرجانی در مسیر پیاده‌روی به سمت تهران در اعتراض به آنچه زمین‌خواری‌های این شهر می‌نامید.

۴- بازداشت میترا انباركی و مریم خویینی دو عضو شعبه بوشهر سازمان ادوار تحكیم، بازداشت زینب بایزیدی فعال امور زنان، بازداشت امجد غلامی و سلیمان شریفی در بوكان، بازداشت مجدد مهرداد لهراسبی، بازداشت كامیار و آرش علایی دو پزشك فعال در كاهش و كنترل ایدز.

۵- وخامت وضعیت جسمانی برخی زندانیان سیاسی وعقیدتی از جمله محمد صدیق كبودوند
۶- بازداشت احمد زیدآبادی دبیرکل سازمان دانش آموختگان ایران و انتقال به دادگاه و سپس آزادی با صدور قرار کفالت.

۷- بلاتكلیفی تعدادی از بازداشت‌شدگان در جریان چند تجمع در حوالی پارك‌های تهران و مشهد از جمله ادامه بازداشت محبوبه كرمی، ویدا دهقانیان، امید میرسیافی و اكبر فهیمی كه از مسیر خیابان پارك ملت در حال عبور بوده‌اند. همچنین ادامه بازداشت غلامرضا غلامحسینی فعال كارگری، امجد غلامی و سلیمان شریفی از هوادران جبهه ملی در همدان.

۸- تایید حكم اعدام فرزاد كمانگر و حكم ۱۰ سال حبس علی حیدریان و فرهاد وكیلی و صدور حكم پنچ سال زندان در شاهرود برای محمد عبداللهی (نامبرده حدود سه سال است كه در زندان به سر می‌برد). همچنین، محكومیت مجدد بهروز جاوید تهرانی به سه سال زندان.
۹- ندادن مرخصی و عدم اعطای آزادی مشروط به زندانیان سیاسی و عقیدتی كه بیش از نیمی از دوران محكومیت خود را طی كرده‌اند، علی رغم درخواستی كه ارائه داده‌اند.

۱۰- حمید بنازاده، امیرخیزی، شهلا زرّین‌فرد، شیرمحمد رضایی و علی‌اصغر بنازاده. نامبردگان افراد مسنی هستند كه صرفاً به خاطر سفری كه برای دیدار از فرزندان و بستگان خود به عراق انجام داده‌اند، به زندان محكوم شده‌اند.

۱۲- علی صارمی ۶۰ ساله ، زندانی دهه ۶۰ که مدت ۱۳ سال را در زندان گذرانده واز بیماری تیروئید رنج می‌برد. ناصر سوداگری، حدودا ۴۷ ساله كه به علت شرکت در مراسمی در خاوران بازداشت و به یک سال حبس محكوم شده است. بلاتكلیفی محمدعلی منصوری (معروف به پیروز) ۴۷ ساله كه به دلیل شرکت در مراسم خاوران بازداشت شده است. میثاق یزدان‌نژاد ۲۱ ساله دانشجوی بیماری كه همچنان در زندان بلاتکلیف بسر می‌برد.

بر این اساس "كمیته‌ پی‌گیری بازداشت‌‌های خودسرانه" ضمن یادآوری مواردی كه در ۱۳ اطلاعیه قبلی به استحضار ملت شریف ایران رسانده است و با تاکید بر مفاد ماده ۹ میثاق حقوق مدنی و سیاسی و همچنین آن دسته از قوانین موضوعه کشور در قانون اساسی و در آیین دادرسی کیفری كه به رسمیت شناخته شده است، خواهان آزادی بازداشت‌شدگان اخیر و توقف روند بازداشت‌های خودسرانه است. کمیته همچنین خواهان اجرای بند ۵ ماده ۹ در مورد قربانیان بازداشت‌های خودسرانه است. مطابق بند ۵، «هر کس به طور غیرقانونی دستگیر و بازداشت شده باشد، حق جبران خسارت خواهد داشت».

كمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه
۱/ ۵/ ۱۳۸۷

جهت اطلاع و اقدام قانونی، رونوشت به:
۱- ریاست محترم قوه قضاییه
۲- رییس كل دادگستری استان تهران
۳- رییس كل دادگستری استان كردستان
۴- ستاد حقوق بشر قوه قضاییه
۵- هیات نظارت بر حفظ حقوق شهروندی
۶- ریاست دیوانعالی كل كشور
۷- دادستان كل كشور
۸- كمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی
۹- كمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024