شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 22.07.2008, 8:48



دستگیری‌های جدید فعالان دانشجویی را هدف قرارداده است

۲۳ جولای ۲۰۰۸- امروز کمپین بین المللی برای حقوق بشر درایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که ماموران امنیتی و اطلاعاتی به صورتی گسترده به دستگیری‌های خودسرانه‌ای می‌پردازند که فعالان مدنی دانشجویی درسراسر کشور را هدف قرار می‌دهد.

طی دو هفته گذشته، مقامات بیش از بیست دانشجو را دستگیر کرده‌اند، که هفده تن از آنان هم اکنون در زندان به سر می‌برند. این بازداشت‌ها همزمان با سالگرد اعتراضات گسترده دانشجویی در تیرماه سال ۱۳۸۷ صورت گرفته است.

کمپین با اشاره به این دستگیری‌ها می‌گوید: "بعد از سالها سرکوب، مقامات رسمی هنوز نمی‌خواهند حقوق مشروع دانشجویان فعال مدنی وسازمان‌های دانشجویی را به رسمیت بشناسند. بازداشت‌های اخیر به صورتی آشکار برای ارعاب و ساکت نگهداشتن جامعه دانشگاهی طراحی و سازماندهی شده است."

در تاریخ ۱۳ جولای ۲۰۰۸، مقامات امنیتی به خانه بهاره هدایت و محمد‌هاشمی دوتن از اعضای دفترتحکیم وحدت یورش بردند. این افراد ساعت‌ها به جستجوی و بازرسی منزل این دو فرد پرداخته و در نهایت به توقیف وسایل شخصی آنها اقدام کردند. آنها متعاقبا به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند.

درتاریخ ۲۱ جولای ۲۰۰۸، مقام دادرس این دو، متین راسخ، اعلام کرد که اتهامات علیه ‌هاشمی و هدایت "اقدام علیه امنیت ملی" است. رسانه‌های تحت کنترل دولت پیش از آن اتهام این دو را " ارتباط با گروه‌های ضد انقلاب خارج ازکشور" قلمداد کرده بودند. اما متین راسخ این اتهامات را منکر شد.

در شهر مشهد در شمال ایران، نیروهای امنیتی دوازده نفر دانشجو را طی دوهفته گذشته دستگیر کرده‌اند. برخی از این دانشجویان متعلق هستند به کمیته‌ای که به منظور تحقیق و گزارش در خصوص بازداشتهای خودسرانه تشیکل شده بود.

کمپین دراین زمینه می‌گوید: "خیلی طعنه آمیزاست که فعالان حقوق بشری که می‌خواهند موضوع بازداشت‌های خودسرانه را دنبال کنند خود قربانی همان روش‌ها می‌شوند."

گستره بازداشتها فراتر از تهران و مشهد است و دانشگاه‌های تبریز و زنجان را نیز در برمی گیرد. نام هفده تن از دانشجویان زندانی شده عبارتند از:

- در تهران: محمد هاشمی، بهاره هدایت، سلمان سیما، مهدی خدایی و مجید اسدی

- در مشهد: فرزاد حسن‌زاده، محمد زراعتی، اشکان آرشیان، مجتبی عمادپور وعلی قلی زاده

- در تبریز: داریوش حاتمی، آیدین خواجه‌ای، فراز زهتابی و سجاد رادمهر

- در زنجان: پیام شکیبا، آرش رایجی و حسن جنیدی

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از مقامات قوه قضاییه و نیروهای امنیتی خواسته است که فورا بازداشت شدگان یاد شده را آزاد کنند و به آزار و اذیت و تعقیب فعالان مدنی دانشجویی پایان دهد.

به گفته کمپین دراین زمینه: "دانشگاه‌های ایران امروز پس از سالها سیاست‌های سرکوب‌گرایانه و انکار بدیهی‌ترین حقوق دانشگاهی در آستانه یک بحران جدی قراردارند. مقامات باید این موضوع را تشخیص بدهند که سیاست‌های سرکوب گرایانه تنها به تشدید این بحران پیش رو منجر خواهد شد. به جای آزار و اذیت دانشجویان بی گناه، آنها باید با سازمان‌های دانشجویی همراه شده وبه آنها اجازه بدهند به مثابه یکی از شرکای موجود برای حل مشکلات جامعه دانشگاهی اقدام کنند."



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024