جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 20.07.2008, 13:41


خسرو شكیبایی در قطعه‌ی هنرمندان آرام گرفت

ایسنا: خسرو شكیبایی بازیگر خاطره‌های «هامون»، «مدرس»، «خانه سبز»، «روزی روزگاری» ظهر امروز در ردیف شماره 24 قطعه هنرمندان بهشت زهرا برای همیشه آرام گرفت.

در حالیكه مراسم تشییع پیكر خسرو شكیبایی از صبح‌ امروز خیل عظیمی از مردم را به تالار وحدت كشاند، به دلیل ازدحام، برنامه فقط ۴۵ دقیقه با سخنرانی در تالار وحدت همراه شد و سپس هنرمندان با همراهی مردم، خسرو شكیبایی را به سمت آرامگاه ابدی‌اش در قطعه هنرمندان بردند، كه پیش از این، علی‌اصغر گرمسیری، منوچهر نوذری، غلامحسین نقشینه، جلال مقدم، جمشید اسماعیلی خانی، رقیه چهره آزاد، جهانگیر فروهر، محمدعلی فردین، رضا سعیدی، نعمت‌الله گرجی، ایران دفتری،،‌ منوچهر حامدی، ‌علی حاتمی،‌جمیله شیخی، ید‌الله شیراندامی، رضا ژیان، اسماعیل ‌داورفر و داود اسدی در آنجا آرام گرفته بودند.

درحالیكه ازدحام جمعیت در بهشت زهرا هم ادامه داشت؛ اما بخشی از سخنرانی‌ها در قطعه هنرمندان انجام شد.

سیروس الوند كارگردان سینما در سخنانش به جمعیت فراوانی كه خسرو شكیبایی را تا قطعه هنرمندان بدرقه كرد، اشاره داشت و افزود: شكوه امروز درخور و شایسته خسرو شكیبایی است. او از بازیگرانی است كه در دهه ۶۰ وارد سینما شد و از بازیگران فرهیخته دیگری مانند پرویز پرستویی و رضا كیانیان دعوت كرد تا در سینما كار كنند و با این كار اعتباری برای سینما كسب كرد.

این كارگردان با بیان اینكه خسرو شكیبایی با آثارش زنده است، ادامه داد: به جوانان امید دارم و آرزومندم كه جای او پر شود.

سپس پرویز پرستویی كه از ساعات اولیه امروز مسئول اداره كردن این مراسم را برعهده داشت، گفت: به نیابت از همه هنرمندان از خسرو شكیبایی می‌گویم و به نیابت از همه به عموم مردم ایران تسلیت می‌گویم؛ چرا كه روز درگذشت او نتوانستم به خانواده‌اش تسلیت بگویم.

او خطاب به خسرو شكیبایی گفت: بدان هستی و در قلب همه مردم ایران حضور داری، خسرو جان مرا ببخش كه نتوانستم با تو خداحافظی كنم و بدون اینكه تو را ببینم رفتی. اما می‌دانم تو نرفته‌ای و همیشه پیش ما هستی.

امین تارخ نیز با تسلیت گویی به حاضران در مراسم؛ گفت: شكیبایی هنرمند بزرگی بود و حضور گرم مردم این نكته را ثابت می‌كند.

ایرج راد كارگردان و بازیگر تئاتر هم در سخنانی با بیان اینكه یكی از پدیده‌های بازیگری از میان ما رفت، تصریح كرد:خسروشكیبایی از افتخارات این مملكت بود و باید برای به‌دست آوردن هنرمندی مثل او سالهای سال صبر كرد.

وی ادامه داد: شكیبایی ۵۰ سال به هنر كشور خدمت كرد تا به اینجا رسید، او توان خودش را در تئاتر اثبات كرد تا به سینما آمد و در آنجا هم هنرآفرین بود.

پویا شكیبایی فرزند این هنرمند هم خطاب به جمعیت زیاد حاضر در تالار وحدت، گفت: این وسعت جمعیت را كه می‌بینم حس می‌كنم، پدر اینجاست و خوشحال هست كه اینجا آمدید و می‌بینم چقدر مهربانید و همه شما پدرم را دوست داشتید.

پرویز پرستویی كه مدیریت و اجرای این مراسم را برعهده داشت؛ قبل از شروع برنامه بارها از حاضران خواست كه اجازه بدهند آمبولانس حامل پیكر خسرو شكیبایی وارد محوطه تالار وحدت شود و اظهار داشت: خسرو اینجا ایستاده و اجازه دهید وارد شود؛ او متعلق به شماست و راه را برایش باز كنید.

وی در بخش دیگری از این برنامه همچنین گفت: مسعود كیمیایی، عزت‌الله انتظامی ، ژاله علو هم اینجا هستند و دوست داشتیم كه صحبت كنند؛ اما نمی‌توانیم و به خاطر كثرت جمعیت ناچاریم مراسم را مختصر تمام كنیم.

در ادامه حسین بختیاری از دوستان صمیمی شكیبایی نیز در بخشی از این مراسم به یاد شكیبایی ترانه «نوبهار دل» را اجرا كرد.

در میان مردم؛ گروه کثیری از هنرمندان هم بودند. بهمن فرمان آرا، محمد مهدی عسگرپور، عزت الله انتظامی، حبیب رضایی، سیروس ابراهیم زاده، مسعود كیمیایی، همایون اسعدیان، امیر شهاب رضویان، مجید رجبی معمار، هادی مرزبان، تورج منصوری، رویا تیموریان، مسعود رایگان، رضا پورحسین، كامران ملكی، منوچهر شاهسواری، امیررضا خادم و مهندس جعفری‌جلوه ، سعید راد، جهانگیر الماسی، محمدرضا فروتن، ایمانی‌خوشخو، سیروس الوند، قطب‌الدین صادقی، مرتضی احمدی، امیرحسین مدرس، اسماعیل خلج، مهتاب كرامتی، سیاوش طهمورث و... از حاضران بودند.

در حاشیه:

* ازدحام جمعیت؛ باعث بسته شد خیابانهای اطراف تالار وحدت از جمله خیابان حافظ شده بود.

* پروین سلیمانی، اصغر بیچاره و عزت‌الله انتظامی از هنرمندان حاضر در این مراسم بودند كه به دلیل ازدحام جمعیت؛ وضعیت حالی نامناسبی پیدا كردند و از مراسم خارج شدند.

* جایگاه ویژه‌ای برای هنرمندان درنظر گرفته شده بود كه با هجوم جمعیت هنرمندان از آن جایگاه خارج شدند.

* بدلیل فشار بیش از حد جمعیت؛ خیمه‌ای كه بر بالای مزار خسرو شكیبایی نصب شده بود فرو ریخت و تنها داربست آهنی آن باقی ماند.

خسرو شكیبایی پس از سال‌ها نقش‌آفرینی در سینمای ایران، جمعه، ۲۸ تیر، در سن ۶۴ سالگی بر اثر سكته‌ی قلبی در بیمارستان پارسیان از دنیا رفت.‌


بیانیه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر

ایلنا: انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر با انتشار بیانیه ای درگذشت خسرو شكیبایی هنرمند صاحب نام سینما ، تئاتر و تلویزیون را تسلیت گفت.

به گزارش ایلنا در ابتدای این بیانیه آمده است : تئاتر و سینمای ایران در سوگ یكی از عزیزان خود نشسته است. بازیگری كه در طول چند دهه فعالیت مستمر نقش‌های به‌یاد ماندنی از خود بر جای گذاشت.

اعضای انجمن منتقدان و نویسندگالن خانه تئاتر در ادامه این بیانیه با اشاره مقام هنری این بازیگر ارزنده خاطر نشان ساخته است: شكیبایی بازیگری بود كه با ممارست صحنه‌ها را درنوردید و روی پرده هم نقشی زد به بلندای هنر ایرانی و ملی. او در تاریخ سینما و تئاتر و تلویزیون پس از انقلاب دردانه‌ای بود جاودانه. خصوصیت بازی او منحصر به خودش بود و شبیه هیچ كس نبود.

در بخش دیگری از این بیانه آمده است : به یاد بیاوریم او متعلق به دورانی بود كه سینما و تئاتر تعریفی متفاوت با امروز داشت. باید هنرمند می‌بودی تا جاودانه شوی. بی‌شك شكیبایی از مهم‌ترین هنرمندان دوران ما بود. یادش را قاب می‌گیریم و از آن بزرگ برایش علو درجات آرزو داریم.


حاشیه برگزاری مراسم تشییع مرحوم خسرو شکیبایی

ایلنا: برگزاری مراسم تشییع خسرو شكیبایی به علت ازدحام جمعیت علاقه مندان به این هنرمند فقید ،با حواشی بسیاری مواجه بود.

به گزارش ایلنا پرویز پرستویی كه اجرای این برنامه را برعهده داشت بارها از حاضران خواست برای اینكه این مراسم به خوبی برگزار شود ساكت باشند.

وی همچنین گفت: از جمعیت خواهش می‌كنم كه به خاطر خسرو شكیبایی كه در اینجا حاضر است، سكوت كنید. خسروشكیبایی رفیق همه بود و ما تنها امروز با اوییم اما او تا ابد در دل ما خواهد ماند. از مسعود كیمیایی، سیروس الوند و ژاله علو نیز دعوت شده بود تا در این برنامه حرف بزنند ولی به دلیل شلوغی بسیار زیاد، آنها نتوانسته بودند روی صحنه بیایند.

مهندس جعفری جلوه معاون امور سینمایی از افرادی بود كه در این مراسم ودرمیان ازدحام جمعیت حضور یافته بود.بهمن فرما ن آرا ،احمدرضا درویش ،مهتاب كرامتی ،محمد رضا فروتن ،محمد مهدی عسگرپور ،رویا تیموریان مسعود رایگان رضا كیانیان ،سعیدراد،عزت الله انتظامی ،جهانگیر الماسی ،حبیب رضایی،ابوالقاسم طالبی ،علی مصفا و.... از جمله هنرمندان حاضر دراین مراسم بودند.

ازدحام جمعیت حاضر درمراسم تشییع جنازه به گونه ای بود كه خیابانهای منتهی به تالار وحدت به نوعی بسته شده وترافیك سنگینی در خیابانهای اطراف تالار وحدت به وجود آمده بود.

استقبال مردمی از مراسم به خاك سپاری هنرمندان در ایران همواره با شكوه بوده است اما این امر در اكثر مواقع نیز موجب بروز مشكلات فراوان و پدید آمدن بی نظمی در برگزاری مراسم است . بگونه ای كه گردانندگان مانند مراسم امروز به دلیل ازدحام بدون نظم و سازماندهی نشدن مردم از اجرای شایسته و درخور شان هنرمند در گذشته باز می مانند.


نگاهی به زندگی خالق نقش‌های ماندگار سینمای ایران

ایسنا: خسرو شكیبایی پس از سال‌ها نقش‌آفرینی در سینمای ایران، روز جمعه، ۲۸ تیر، در سن ۶۴ سالگی بر اثر سكته‌ی قلبی در بیمارستان پارسیان از دنیا رفت.‌

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران كه سال‌ها با حمید هامون در فیلم «هامون» داریوش مهرجویی باورش كردیم و به خاطر این فیلم، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را در هشتمین دوره‌ی جشنواره فجر گرفت، سال‌ها بعد به خاطره فیلم «كیمیا»ی احمدرضا درویش، دوباره این سیمرغ را به خانه برد. او سومین سیمرغ خود را هم را برای بازی در نقش عادل مشرقی فیلم «سالاد فصل» فریدون جیرانی گرفت. از آخرین افتخارات شكیبایی هم دیپلم افتخار برای فیلم «اتوبوس شب» كیومرث پوراحمد بود.

خسرو شكیبایی كه خاطره‌ی بازی‌اش را در فیلم‌های «كاغذ بی‌خط»‏، «یك‌بار برای همیشه» و مجموعه‌های تلویزیونی «مدرس»، «روزی روزگاری» و‏‏ «خانه‌ی سبز» از یاد نبرده‌ایم، كم‌تر اهل گفت‌وگو و مصاحبه بود و با بیان صمیمانه‌اش از خبرنگاران می‌خواست كه از او توقع مصاحبه نداشته باشند و دلگیر هم نشوند.

او با بازی در نقش كوتاهی در فیلم «خط قرمز» (مسعود كیمیایی، ۱۳۶۱) اولین حضورش را در سینما رقم زد و با «هامون» در خاطره‌ها ماندگار شد.

شكیبایی در حدود ۴۰ فیلم سینمایی حضور داشته است؛ فیلم‌هایی همچون: «پری»، «رابطه»، «سایه به سایه»، «درد مشترك» و «خواهران غریب» و با فیلم‌سازان شاخصی چون داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی و مسعود كیمیایی همكاری داشت.

آخرین نقش‌آفرینی این هنرمند در فیلم تلویزیونی «پیوند» سعید عالم‌زاده و آخرین نمایش فیلمش، «آشیانه‌ای برای زندگی» حمید طالقانی بود كه به مناسبت روز پدر از تلویزیون پخش شد.

شكیبایی متولد سال ۱۳۲۳ در تهران، فارغ‌التحصیل بازیگری از دانشكده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود. در زندگی‌نامه‌ی او به این موارد اشاره شده است: علاقه به كشتی كچ و شركت در چند مسابقه‌ی آماتوری و غیرحرفه‌یی (۱۳۴۰)، عضو گروه نمایشی توسكا و بازی در نمایش پنجه‌ی عدالت، گوینده‌ی فیلم در استودیو شهاب (۴۹-۱۳۴۷)، فعالیت در تئاتر (۱۳۵۴) و انتشار چند نوار از شعرهای شاعران معاصر.

از نمایش‌های او هستند: پنجه‌ی عدالت، زیر گذر لوطی صالح، تراژدی كسری، هنگامه‌ی شیرین وصال، بلیت تئاتر، پنجه به دست آوردن، صیادان، با خشم به یاد آر، بازرس، سنگ و سرنا، همه‌ی پسران من، شب بیست و یكم و بیا تا گل برافشانیم.

از فیلم‌ها، نمایش‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی‌اش هم به این موارد می‌توان اشاره كرد: زیر گذر لوطی صالح، سنگ و سرنا، لحظه،‌كتیبه، سمك عیار، لحظه، ‌كوچك جنگلی، مدرس، تهران 53، روزی روزگاری، میثاق خون، خانه‌ی سبز، میراث مشترك (گوینده گفتار متن)، سرزمین سبز، كاكتوس، در كنار هم، پهلوانان نمی‌میرند و سرزمین سبز.

اما فیلم‌شناسی خسرو شكیبایی به این شرح است: خط قرمز، دادشاه، صاعقه، دزد و نویسنده، رابطه، ترن، شكار، هامون، عبور از غبار، ابلیس، جست‌وجو در جزیره، بانو، پرواز را به خاطر بسپار، سارا، یك بار برای همیشه، بلوف، پری، درد مشترك، لژیون، كیمیا، عاشقانه، خواهران غریب، سایه به سایه، سرزمین خورشید، روانی، زندگی، ‌میكس، كاغذ بی‌خط، دختری به نام تندر، مزاحم، صبحانه‌ای برای دو نفر و اتوبوس شب.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024