پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 19.07.2008, 10:04


به گزارش سرویس بین‌الملل «تابناک» به نقل از «رویترز»، «ویلیام برنز»، دیپلمات ارشد آمریكایی و معاون وزیر امور خارجه آمریكا، امروز در ژنو با دبیر شورای امنیت ملی ایران دیدار خواهد كرد و كاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریكا، هم قرار است روز چهارشنبه برای نخستین بار با وزیر امور خارجه كره شمالی در سنگاپور دیدار كند.

كارشناسان سیاست حارجی بر این باورند كه این تصمیم، بازتابی از سیاست خارجی عملگرایانه و پذیرش آن پس از دیگر روش‌های شكست خورده است.

«ند واكر»، سفیر سابق آمریكا در اسرائیل و مصر می‌گوید: رئیس‌جمهور دریافته است كه سیاست‌های خارجی كهنه ما، دیگر كارآیی ندارد. ما خود را به گوشه‌ای برده بودیم و مرتب چیزهای بیشتری را در موارد حیاتی از دست می‌دادیم.

دولت بوش تأكید دارد كه برداشتن گام‌های دیپلماتیك، به ویژه درباره ایران، تغییر سیاست نیست و رایس هم اعلام كرده كه مذاكرات كامل، تنها در صورتی می‌تواند رخ دهد كه ایران، فعالیت‌های حساس اتمی خود را متوقف كنید.

«شون مك كورمك»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا گفت: این تغییر بسیار جزیی در تاكتیك‌های دیپلماتیك است. ما در حال آزمایش چیزی هستیم كه معتقدیم برای ما سودمند است، اما محور كار و تلاش مانند گذشته است.
اما كارشناسان می‌گویند: دولت آمریكا با نگرانی از مشروعیت خود در ماه‌های پایانی ریاست‌جمهوری بوش، توجه خاصی به فشارهای جهانی برای گفت‌وگو با ایران و كره شمالی دارد.

تیم دولت بوش، همچنان در حال اجرای توصیه‌های گروه مطالعاتی عراق است كه حدود هجده ماه پیش ارایه شده بود و مذاكره با ایران برای كاهش تنش‌ها را ضروری می‌دانست.
واكر، یكی از دلایل انجام مذاكرات را باقی ماندن تعداد كمی از نومحافظه‌كاران مرتجع در دولت می‌داند كه همیشه مخالف نزدیك شدن آمریكا به دشمنان این كشور بوده‌اند.

«جان آلترمن» از كارشناسان خاورمیانه مركز مطالعات استراتژیك و بین‌المللی گفته است: آمدن «رابرت گیتس» به وزارت دفاع و رفتن دونالد رامسفلد، كمك بسیار به در پیش گرفتن راهكاری اصولگرایانه كرده است. رایس نیز با وجود مهره‌هایی مانند گیتس، آمادگی بیشتری برای پیشبرد تلاش‌های دیپلماتیك و مذاكرات پیدا كرده است.

اما به نظر می‌رسد دیپلمات‌های آمریكایی، علاقه دارند این كار را تنها آزمایش كردن میزان سردی و گرمی آب بدانند تا شیرجه‌ای به عمق آن و این در حالی است كه رایس از مذاكرات غیررسمی با كره شمالی صحبت كرده و برنز هم اعلام نموده كه تنها به مذاكرات گوش خواهد داد و تا هنگامی كه ایران پیش‌شرط‌ها را انجام ندهد، وارد مذاكره نخواهد شد.

به گفته آلترمن، آمریكا كه طعم تنهایی در حمله به عراق را چشید و پس از حمله به تنهایی فشار بر متحدینش را برای ورود به جنگ زیاد كرد، هم‌اكنون به نتیجه رسیده كه همكاری عواقب بهتری نسبت به تكروی دارد و از این لحاظ با هر دوی این كشورها، مذاكرات چند جانبه را ترتیب داده و وارد مذاكرات دو جانبه نشده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024