شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 17.07.2008, 9:48


دویچه وله: برای نخستین بار پس از ۳۰ سال قطع رابطه میان ایران و آمریکا، دولت بوش می‌خواهد یک دفتر نمایندگی دیپلماتیک در ایران دایر کند. ایران مخالفتی با این اقدام آمریکا ندارد. تصمیم دولت بوش در این باره ماه آینده اعلام خواهد شد.

گاردین به نقل از گزارشگر خود در واشنگتن نوشته است، در مرحله نخست ایجاد یک دفتر حفظ منافع در تهران، چیزی مشابه آنچه آمریکا در کوبا دایر کرده، پیش‌بینی شده است. اما به نظر گاردین، این اقدام در عمل نیم‌گامی در جهت ایجاد نمایندگی دائمی واشنگتن در تهران است.

ویلیام برنز، مقام‌ بلندپایه‌ی وزارت خارجه‌ی آمریکا که مسئول امور ایران در وزارت خارجه‌ی آن کشور نیز هست، هفته‌ی گذشته در برابر کنگره‌ی آمریکا گفت، واشنگتن مایل است در مناسبات خود با تهران چنین اقدامی را آزمایش کند.

مناسبات دیپلماتیک ایالات متحده‌ی آمریکا و ایران از سال ۱۹۸۰ در پی اشغال سفارت آمریکا در تهران قطع شد. آن زمان دانشجویان اسلام‌گرای رادیکال، که خود را طرفدار سرسخت آیت‌الله خمینی معرفی می‌کردند، ۵۲ دیپلمات آمریکایی را به گروگان گرفتند. این گروگان‌ها پس از ۴۴۴ روز آزاد شدند، اما مناسبات آمریکا با ایران به‌کلی قطع گردید.

یخ‌های سی ساله آب می‌شوند؟

دولت بوش از آغاز زمامداری، یک سیاست بسیار سخت‌گیرانه‌ و محدودکننده‌ا‌ی در برابر حکومت اسلامی در ایران داشت. در سال ۲۰۰۲، یک سال پیش از حمله‌ به عراق، جورج بوش در سخنرانی سالانه‌ی خود در کنگره‌ی آمریکا، سه کشور ایران، عراق و کره شمالی را "محور شرارت" نامید. بوش این کشورها را متهم کرد که فعالانه از تروریسم حمایت می‌کنند و در صدد دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی هستند.

با ارجاع پرونده‌ی اتمی ایران به شورای امنیت، تنش در مناسبات ایران و ایالات متحده اوج تازه‌ای یافت. در هفته‌های اخیر، به‌ویژه این شایعه به شدت بالا گرفته بود که واشنگتن در تدارک یک حمله‌ی نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران است. به این ترتیب تصمیم واشنگتن به فرستادن دیپلمات به تهران، تغییری آشکار در خط مشی دولت بوش در ماه‌های پایانی حضور او در کاخ سفید در برابر ایران است. گزارشگر روزنامه‌ی گاردین بر این گمان است که دولت بوش می‌خواهد پیش از ترک کاخ سفید، کار مثبتی از خود به جای بگذارد.

موافقت تهران

بازگشت دیپلمات‌های واشنگتن به تهران به موافقت حکومت جمهوری اسلامی ایران مشروط است و تهران نه تنها مخالفتی با آن ندارد، بلکه استقبال هم می‌کند. محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، هفته‌ی گذشته تاکید کرد که با ایجاد دفتر نمایندگی آمریکا در تهران مخالف نیست. او گفت، ایران از تلاش‌ها برای بهبود مناسبات دو کشور استقبال می‌کند. رئیس جمهور ایران افزود: «هنوز آن‌ها در اين باره درخواستی نكرده‌اند اما اگر درخواست كنند با نگاه ارتباط بين ملت‌ها و به طور مثبت آن را بررسی می‌كنيم.»

در اقدامی دیگر در همین‌ راستا، ویلیام برنز، دیپلمات برجسته‌ی آمریکا، در نشست روز شنبه‌ی آینده‌ی خاویر سولانا و سعید جلیلی در ژنو شرکت می‌کند. هرچند برنز نقشی در مذاکرات نخواهد داشت، اما از نگاه ناظران این اقدام، تحولی مهم در سیاست دولت بوش در برابر ایران است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024