چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 13.07.2008, 9:10


صبح روز یکشنبه ۲۳ تیرماه ۱۳۸۷، بهاره هدایت مسئول واحد حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت و محمد هاشمی دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت باز داشت شدند.

صبح امروز پیش از ساعت ۷ صبح مامورین در حالیکه حکم تفتیش منزل و دستگیری آنها را داشتند به طور کاملا هماهنگ به خانه‌های آنان ریخته و با بیدار کردن آنها پس از جستجوی خانه آن دو را دستگیر و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند .

خانم پیشدادیان مادر محمد هاشمی می گوید: هنوز ساعت ۷ نشده بود که زنگ در خانه به صدا در امد و آقای هاشمی (پدر محمد هاشمی) که مدیر ساختمان هستند به هوای اینکه یکی از همسایه ها است که برای صحبت در مورد ساختمان امده پیش از اینکه آقای هاشمی به سر کار برود درب منزل را باز می کنند و ماموران با نشان دادن برگه تفتیش منزل از شعبه ۱ دادگاه انقلاب ( قاضی متین راسخ ) به داخل منزل می ایند و پس از تفتیش منزل در ساعت ۷:۴۵ دقیقه محمد هاشمی را نیز بازداشت کرده و به اوین بند ۲۰۹ منتقل می کنند . ماموران در برابر سوال اتهام سکوت کرده و سخنی نمی گویند .

امین احمدیان همسر بهاره هدایت نیز می گوید که صبح امروز حوالی ساعت ۷ ماموران به خانه بهاره هدایت ریخته با برگه ای که مربوط به تاریخ ۱۹ تیر ماه ۱۳۸۷ بوده و طرف دستگیر کننده را وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی معرفی می کرده و پس از بهم ریختن کامل خانه تمام وسایل شخصی خانم هدایت ، دست نوشته ها ، کتابها ، سی دی ها ی و ... ایشان را همراه خود می برند . ماموران تا ساعت ۱۰:۴۵ دقیقه ( بیش از ۳ ساعت ) در حال تفتیش منزل بوده اند و از کوچک ترین چیزی نیز نگذشته اند . سپس ایشان را به همراه وسایلشان به همراه خود به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل می کنند .

گفتنی است دادگاه محمد هاشمی و بهاره هدایت بخاطر دستگیری سال گذشته ایشان هنوز در جریان است و هنوز دادگاه اقدام به صدور حکم نکرده است .

دلیل دستگیری این نفرات هنوز نامشخص است. تحلیل ابتدایی این است که این اغازی است برای برخورد گسترده با اعضای شورای مرکزی و شورای عمومی تحکیم و انجمن های اسلامی


علی وفقی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت:
خواهان پاسخگویی سریع دستگاه قضایی هستیم


ادوارنیوز:علی وفقی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت بازداشت محمد هاشمی و بهاره هدایت دو عضو دیگر شورای مرکزی این اتحادیه دانشجویی را محکوم و خواستار پاسخگویی سریع مسوولان قوه قضاییه در خصوص بازداشت هاشمی و هدایت شد.

علی وفقی با اعلام این مطلب به ادوارنیوز گفت: متاسفانه در ساعت 7 صبح امروز شاهد یورش نیروهای امنیتی به منزل محمد هاشمی دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت و بهاره هدایت عضو شورای مرکزی اتحادیهٰ و متعاقب آن بازداشت این دو فعال دانشجویی بودیم.

وفقی با اشاره به اینکه مسوولان می توانستند این دو فعال دانشجویی را به صورت رسمی به دادگاه احضار کنندٰ تاکید کرد: فعالان دانشجویی عضو دفتر تحکیم وحدت از آنجا که معتقد به فعالیت علنيٰ مسالمت آمیز و مدنی هستند هیچ باکی از حضور در دادگاه رسمی و پاسخگویی در مورد عملکردشان نداشته و ندارند. بنابراین چنین رویه هایی تنها در جهت ایجاد ترس و بر اساس سیاست النصر باالرعب انجام می شود.

وفقی در ادامه گفت: دولت نهم و رسانه های اقتدارگرای وابسته به آن همچون کیهان و خبرگزاری فارس در ماههای اخیر تمامی تلاش خود را جهت تضعیف دفتر تحکیم وحدت بکارگرفته اند و به اعتقاد ما یک اراده امنیتی برای تضعیف مجموعه دفتر تحکیم وحدت و انجمنهای اسلامی وجود دارد.

عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت چنین فشارهایی را نتیجه تلاش دانشجویان در نقد دولت نهم و دفاع آنها از منافع ملی دانست و تاکید کرد: دفتر تحکیم وحدت در خصوص بازداشتهای گسترده صورت گرفته درتیرماه و علی الخصوص بازداشت دو عضو شورای مرکزی خود موضع گیری و تصمیم گیری خواهد کرد اما در گام نخست از قوه قضاییه خواستاریم که نسبت به دلیل بازداشت و وضعیت محمد هاشمی و بهاره هدایتٰ طبق وظیفه خود ژاسخگو باشد.


دادگاه انقلاب در تماس مکرر با خانواده علی عزیزی:
اگر با پای خودش نیاید حکم جلب صادر می کنیم


خبرنامه امیرکبیر: هم زمان با بازداشت دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، رئیس دفتر شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ضمن تماس های مکرر با منزل علی عزیزی، یکی دیگر از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم، به خانواده عزیزی تاکید کرد که وی برای ابلاغ حکم دادگاه باید هر چه سریعتر به دادگاه انقلاب مراجعه نماید.

علی عزیزی ۱۳ آبان ۸۶ و در پی برگزاری چندین تجمع اعتراض آمیز در دانشگاه های تهران، امیرکبیر، علامه و… دستگیر و دو ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین بازداشت بود. دادستانی پرونده عزیزی را برای رسیدگی به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ارجاع داد و جلسه دادگاه این فعال دانشجویی چند هفته پیش برگزار شد.

روز گذشته در حالی که نیروهای امنیتی در ساعات اولیه صبح محمد هاشمی و بهاره هدایت را بازداشت کرده بودند، رئیس دفتر شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب از صبح تا بعدازظهر بارها با منزل علی عزیزی تماس گرفته و به خانواده اش تاکید کرده بود که وی برای ابلاغ حکم صادره بایستی هر چه سریعتر به دادگاه انقلاب مراجعه کند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر فرد تماس گیرنده در اظهاراتی عجیب ادعا کرده بود در صورت مراجعه علی عزیزی به دادگاه انقلاب حکم صادره مشمول تخفیف خواهد شد و در صورت عدم مراجعه، به منظور ابلاغ حکم دادگاه، برای وی حکم جلب صادر می شود.

موارد مشابه در گذشته نشان داده است احضار و مراجعه دانشجویان به دادگاه انقلاب، هم زمان با بازداشت دیگر فعالین دانشجویی، همواره منجر به بازداشت مراجعه کنندگان شده است. به نظر می رسد مسئولین دادگاه انقلاب قصد داشته اند به بهانه ابلاغ حکم دادگاه، علی عزیزی را احضار نموده و بلافاصله حکم بازداشت موقت وی را به او ابلاغ کرده و مانند دو عضو در بند شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، محمد هاشمی و بهاره هدایت، او را نیز روانه بند ۲۰۹ زندان اوین نمایند.

مطابق قانون، احضار افراد به هر منظوری به دادگاه یا دادسرا، تنها با ارسال احضاریه کتبی امکان پذیر است و احضار تلفنی و تهدید فرد توسط کارمندان قوه قضاییه عملی غیرقانونی است. خانواده عزیزی تاکید کرده اند تا زمانی که به صورت قانونی احضاریه کتبی برای فرزندشان ارسال نشود، وی از مراجعه به هر نهادی خودداری خواهد کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024