پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 07.07.2008, 22:14



با وجود آنكه مدیر كل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارسال نامه‌ای به روزنامه‌ها آنها را از انتشار اخبار مرتبط با انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران منع كرده‌است،‌ رسانه‌های نزدیك به جریان سیاسی حاكم همچنان خط تخریبی خود علیه انجمن را ادامه می‌دهند.

خبرگزاریهای فارس و مهر كه رسانه‌هایی نزدیك به جریان سیاسی حاكم به شمار می‌روند و مدتهاست در صدد تخریب انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران هستند دیروز از انتشار بیانیه‌ای خبر دادند كه در آن عده‌ای روزنامه‌نگار نسبت به موضع‌گیری حزب مشاركت علیه فشارهای وارده به انجمن صنفی از سوی دولت اعتراض كرده‌اند و انتشار این بیانیه را سندی برای اثبات ارتباط حزب مشاركت با این نهاد صنفی ارزیابی كرده‌اند.

جالب آنكه در این اخبار هیچ نام و نشانی از صادركنندگان یا امضاكنندگان و حتی تعداد افرادی كه این بیانیه را امضا كرده‌اند وجود ندارد.

روز گذشته همچنین علی مزروعی رییس هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران، در اعتراض به اقدام غیرقانونی محمد پرویزی مدیر كل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم در منع‌كردن روزنامه‌ها نسبت به درج و انتشار اخبار انجمن صنفی روزنامه‌‌نگاران ایران نامه‌ای به علیرضا ملكیان معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد نوشت و به این اقدام مدیر كل وی اعتراض كرد. در نامه مزروعی اقدام مدیر كل مطبوعات داخلی در نوشتن و ارسال نامه به روزنامه‌‌ها برای منع انتشار اخبار انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران،‌ مصداق سانسور و اقدامی برخلاف قوانین موضوعه در ایران خوانده و بر اساس قانون مطبوعات تصریح كرده‌است كه متخلف از این مواد به شرط داشتن شاكی به حكم دادگاه به انفصال از خدمات دولتی محكوم می‌شود.
متن نامه رییس هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران به علیرضا ملكیان معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی می‌آید:

جناب آقای علیرضا ملکیان
معاونت محترم امور مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

باسلام،
بر پایه اطلاعات واصله دیروز آقای محمد پرویزی مدیر کل امور مطبوعاتی و خبرگزاری های داخلی زیر نظر آن معاونت در نامه ای خطاب به برخی مدیران مسئول مطبوعات با این مضمون: "با توجه به غیرقانونی اعلام شدن فعالیت انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران از سوی دیوان عدالت اداری و وزارت کار و با عنایت به نظرات مراجع قانونی ذیربط، ضروری است از پوشش خبری این تشکل فاقد اعتبار قانونی پرهیز گردد"، دستور سانسور اخبار مربوط به تنها تشکل صنفی روزنامه نگاران ایران را به مدیران مسئول مطبوعات داده است. واقعا از مدیر کلی که در زیر مجموعه جنابعالی متولی امور مطبوعات و خبرگزاریهاست، صدور چنین نامه ای هم به لحاظ شکلی و هم به لحاظ محتوایی به دلایل زیر بسیار بعید و غریب و عجیب می نماید:

۱- به لحاظ شکلی صدور چنین نامه ای با هیچ یک از قوانین و مقررات جاری در جمهوری اسلامی ایران، به ویژه قانون مطبوعات و آیین نامه های اجرایی آن انطباق ندارد و با مواد 4 و 5 قانون مطبوعات که اشعار می دارد:"هیچ مقام دولتی و غیردولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقاله ای در صدد اعمال فشار بر مطبوعات بر آید و یا به سانسور و کنترل نشریات مبادرت کند". و" کسب و انتشار اخبار داخلی و خارجی که به منظور افزایش آگاهی عمومی و حفظ مصالح جامعه باشد با رعایت این قانون حق قانونی مطبوعات است". نیز مغایرت صریح دارد. توجه این مدیر کل امور مطبوعات به تبصره ۱ ذیل ماده ۵ قانون مطبوعات که صراحت دارد:"متخلف از مواد 4 و 5 به شرط داشتن شاکی به حکم دادگاه به انفصال از خدمت از شش ماه تا دو سال و در صورت تکرار به انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شد"، ضروری می نماید.

۲- به لحاظ محتوایی نیز مفاد نامه مدیر کل محترم نادرست است. حداقل از ایشان به عنوان مدیر کل امور مطبوعات انتظار می رفت که در جریان کامل وقایع مرتبط با "انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران" و مکاتبات فی‌مابین این انجمن و مسئولان وزارت کار باشد. طبعاً اگر ایشان اشراف کامل به این موضوع می داشت هرگز به خود اجازه نمی داد از واژه "غیر قانونی" برای توصیف وضعیت کنونی انجمن نام برده و آن را به حکم دیوان عدالت اداری و وزارت کار یا نظرات مراجع قانونی ذیربط موهوم نسبت دهد چرا که در مجموعه مکاتبات وزارت کار و رای دیوان هرگز چنین واژه ای به کار برده نشده است و قطعا وضع تکلیف برای مطبوعات به استناد این مطلب کذب خود امری غیرقانونی و سوء استفاده از اختیارات ناشی از جایگاه اداری به شمار می رود که می تواند وصف کیفری به خود بگیرد. جهت اطلاع ایشان یادآور می شویم که در نامه اخیر اداره کل سازمانهای کارگری و کارفرمایی- و نه حکم دیوان عدالت اداری- از واژه "واجد شرایط انحلال" برای وضعیت انجمن استفاده شده است و به رغم مناقشه جاری حقوقی دراین‌باره بین انجمن و وزارت کار، طبعاً تا زمان "انحلال"، که بر پایه قوانین و مقررات جاری مرتبط با فعالیتهای انجمن های صنفی فقط از طریق مرجع صالح قضایی یا هیات حل اختلاف می تواند انجام گیرد، فعالیتهای "انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران" قانونی بوده و مدیر کل امور مطبوعات به هیچوجه نمی تواند دستور سانسور اخبار مرتبط با این نهاد قانونی را در مطبوعات بدهد، و این حق برای انجمن محفوظ است که در صورت اصرار بر اجرای این نامه به دیوان عدالت اداری شکایت برد.

3- از جنابعالی که از اعضای اولیه انجمن بوده و هم اکنون نیز در مصدر ساماندهی به امور مطبوعات و روزنامه نگاران نشسته اید و به دلیل سابقه طولانی روزنامه نگاری دغدغه امور صنفی همکاران پیشین خود را دارید انتظار می رود عنایت ویژه ای به موضوع انجمن داشته باشید. همچنان که در نامه قبلی به جنابعالی آوردیم هیات مدیره انجمن هیچ داعیه ای جز حفظ و بقای انجمن برای ارائه خدمات صنفی به اعضا ندارد و برای اثبات این داعیه حاضر است همه گونه تعامل و همکاری را با جنابعالی و مسئولان وزارت کار داشته باشد. بر ما معلوم نیست که چرا به رغم چنین آمادگی ای از سوی انجمن و دادن اختیار کامل به مسئولان وزارت کار برای تعیین تکلیف کار انجمن با برگزاری مجمع عمومی و نظرخواهی از اعضا درباره انحلال یا ادامه کار انجمن، و در صورت موافقت اعضا با ادامه کار، انجام انتخابات هیات مدیره و بازرسان جدید، باز آنان به بهانه های حقوقی غیر موجه در پی انحلال و حذف این انجمن و نابودی انباشت تجربه یازده ساله آن هستند؟ و همزمان از اعلام آمادگی برای تشکیل تشکل جدید خبر می دهند؟ آیا جز این است که این تشکل جدید باید از صفر و با همین روزنامه نگاران کارش را آغاز کند؟ پیگیری این هدف با چه منطقی صورت می گیرد؟ و آیا با سانسور اخبار مرتبط با انجمن در مطبوعات می خواهد به تحقق این هدف کمک شود؟

جناب آقای ملکیان! ما چون این چالش فرسایشی را به نفع روزنامه نگاران و تنها نهاد صنفی آنان نمی دانیم و
روزنامه نگاران و مطبوعات ما به قدر کافی گرفتار مسائل و مشکلات هستند از جنابعالی به عنوان یک همکار و عضو و متولی امور مطبوعات در دولت نهم می خواهیم که راه چاره ای برای جلوگیری از این چالش فرسایشی بجویید و به مدیران خود نیز توصیه کنید در این مسیر حرکت نمایند و در هر حال هیات مدیره "انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران" آمادگی خود را در همراهی با چاره جویی شما برای ادامه کار انجمن اعلام می دارد.

با تشکررجبعلی مزروعی
رئیس انجمن صنفي وزنامه‌نگاران ایران
17/4/1387



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024