جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 03.07.2008, 7:28


بی‌بی‌سی: بلندپایه ترین افسر نظامی آمریکا گفته است که گشودن یک جبهه سوم در خاور میانه با حمله به ایران "با فشار شدید" برای نیروهای آمریکایی همراه خواهد بود.

دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، درباره احتمال اقدام نظامی آمریکا یا اسرائیل علیه برنامه اتمی ایران اظهار نظر می کرد.

در خلال گزارش هایی دایر بر این که ممکن است اسرائیل درحال برنامه ریزی برای حمله احتمالی به تاسیسات اتمی ایران باشد، تنش ها بالا گرفته است.

ایران این موضوع را که برنامه اتمی اش چیزی جز کاربردهای صلح آمیز دارد رد می کند.

جاستین وب خبرنگار بی بی سی در واشنگتن می گوید از مدتی پیش معلوم شده است که دریاسالار مالن خواهان حمله به ایران نیست.

اما به گفته خبرنگار ما تازه ترین اظهارات وی نشان می دهد که او در پشت صحنه به سختی می کوشد تا هم آمریکا و هم اسرائیل را راضی کند پیش از هرگونه حمله احتمالی به ایران به دقت درباره پیامدهای آن فکر کنند.

آقای مالن در یک کنفرانس خبری در وزارت دفاع از اظهار نظر درباره آنچه رهبران اسرائیلی در جریان ملاقات های هفته گذشته درباره هرگونه طرح حمله به ایران به او گفته اند خودداری کرد.

اما وی اخطار داد که گشودن یک جبهه سوم، پس از عراق و افغانستان، "شدیدا پرفشار، یک چالش بزرگ، با پیامدهایی که پیش بینی آنها دشوار است همراه خواهد بود."

وی در پاسخ به این سوال که آیا او نگران است اسرائیل پیش از پایان سال به ایران حمله کند گفت: "این یک بخش خیلی بی ثبات جهان است و من نمی خواهم از این بی ثبات تر باشد."

این فرمانده گفت که اگر مناقشه ای آغاز شود، به اعتقاد او ایران توانایی اختلال در تردد کشتی ها در تنگه استراتژیک هرمز را خواهد داشت، اما وی نگفت آیا نیروی دریایی آمریکا گشت های خود را در منطقه اضافه کرده است یا خیر.

وی گفت: "من معتقدم که [ایران] هنوز در مسیر دستیابی به سلاح اتمی قرار دارد و فکر می کنم این چیزی است که باید [ایران را] از آن منصرف کنیم."

وی افزود: "موضع من نسبت به رژیم ایران عوض نشده است. آنها یک عامل بی ثبات کننده در منطقه هستند."

"اما من متقاعد شده ام که راه حل هنوز در استفاده از سایر عناصر قدرت ملی برای تغییر رفتار ایران از جمله دیپلماتیک، مالی و فشار بین المللی نهفته است."

وی خواستار گفتگو میان آمریکا و ایران شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024