پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 27.06.2008, 13:32


بی‌بی‌سی: کره شمالی به نشانه کنار گذاشتن برنامه‌های مخفیانه اتمی خود برج خنک کننده یک رآکتور اتمی این کشور را منفجر کرده است.

تخریب برج خنک کننده رآکتور اتمی یونگ بیون روز جمعه، ۲۷ ژوئن (۷ تیر)، و با حضور گروهی از خبرنگاران خارجی صورت گرفت و هدف از آن نشان دادن تعهد دولت کره شمالی به اجرای کامل توافقنامه خاتمه فعالیت این کشور برای دستیابی به تسلیحات اتمی بوده است.

در اجرای توافق به دست آمده در مذاکرات شش جانبه پکن، کره شمالی در ماه ژوئیه سال گذشته رآکتور یونگبیان را تعطیل کرد و روز پنجشنبه نیز گزارش تفصیلی سوابق فعالیت های اتمی خود را تحویل مقامات چین داد.

در پی تسلیم این گزارش، ایالات متحده اعلام داشت که آماده است براساس توافق به دست آمده در مذاکرات پکن، برخی از تحریم های اقتصادی علیه کره شمالی را لغو و این کشور را از فهرست سیاه دولت های حامی تروریسم حذف کند.

در عین حال، مقامات آمریکایی گفته اند که اقدام برای حذف نام کره شمالی از این فهرست تا چهل و پنج روز دیگر آغاز نمی شود و شرط آن نیز تایید صحت گزارش دولت کره شمالی است.

منابع دیپلماتیک گفته اند که کارشناسان کشورهای شرکت کننده در مذاکرات پکن مطالعه این گزارش شصت صفحه ای را آغاز کرده اند.

این گزارش با یک تاخیر شش ماهه ارائه شده و انتظار می رود حاوی جزئیات فعالیت های کره شمالی در زمینه تولید پلوتونیوم قابل کاربرد در ساخت بمب اتمی نیز باشد.

در عین حال، تحلیلگران گفته اند که بعید است این گزارش در مورد برنامه احتمالی غنی سازی اورانیوم یا ادعای برخی منابع غربی در مورد شرکت کره شمالی در ساخت تاسیسات اتمی در سوریه جزئیاتی را ارائه داده باشد.

مذاکرات پکن

در سال ۱۹۹۴، کره شمالی موافقت کرد تا در برابر کنار گذاشتن برنامه های اتمی نظامی خود، کمک های اقتصادی و فنی از آمریکا دریافت کند اما در سال ۲۰۰۳، ایالات متحده اعلام کرد که کره شمالی این توافق را نادیده گرفته و به فعالیت‌های غیرقانونی اتمی دست زده است.

ایالات متحده در سال های اخیر کره شمالی را هدف تحریم های گسترده اقتصادی و فنی قرار داده و در سال ۲۰۰۶، موفق شد حمایت شورای امنیت را برای وضع پاره ای تحریم های بین المللی در واکنش به آزمایش اتمی کره شمالی کسب کند.

سیاست سختگیرانه ایالات متحده نسبت به کره شمالی شامل تعلیق توافقنامه سال ۱۹۹۴ دو کشور و توقف ارسال کمک آمریکا به این کشور، به خصوص نفت، بوده است

با قطع کمک های آمریکا، دولت کره شمالی در سال ۲۰۰۳ از پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی خارج شد و با اخراج بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، اعلام داشت که به دلیل کمبود برق، در نظر دارد به ایجاد نیروگاه های اتمی مبادرت ورزد.

در تابستان همان سال، دور اول مذاکرات شش جانبه پکن با شرکت کره شمالی، آمریکا، کره جنوبی، ژاپن، روسیه و چین با هدف یافتن راه حلی برای بحران هسته ای کره شمالی آغاز شد و این مذاکرات، با وقفه های مکرر، تا کنون ادامه داشته است.

در سال 2006، کره شمالی اعلام کرد که به منظور دفاع از خود، برنامه تولید اسلحه هسته‌ای را به اجرا گذاشته و یک بمب اتمی را نیز آزمایش کرده است، و این اقدام محکومیت و تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور را در پی آورد.

کره شمالی در اعتراض به واکنش بین‌المللی، برای مدتی از شرکت در مذاکرات پکن خودداری ورزید اما این گفتگوها دوباره از سر گرفته شد و در سال گذشته به امضای توافقنامه‌ای انجامید که طبق آن، کره شمالی پذیرفت که در برابر دریافت کمک‌های اقتصادی و فنی به خصوص از سوی ایالات متحده، به برنامه‌های مخفیانه اتمی خود خاتمه دهد.

توافقنامه اجلاس پکن با انتقاداتی نیز مواجه شده و از جمله بولتون، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل، آن را شرم آور و "فروپاشی نهایی سیاست خارجی جورج بوش" توصیف کرده است.

در مقابل روسیه پیشنهاد کرده است که دور بعدی مذاکرات پکن برای حل و فصل مسایل باقیمانده، احتمالا همراه با پافشاری کره شمالی بر انعقاد قرارداد امنیتی با آمریکا، هر چه زودتر آغاز شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024