جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 25.06.2008, 16:45


اعتراض شدید انجمن دفاع از آزادی مطبوعات
به تشدید فشارها علیه آزادی قلم و مطبوعات با تهدید انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران


شورای مركزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در نشست روز چهارشنبه ۵/۴/۱۳۸۷ خود موضوع لغو پروانه انتشار روزنامه تهران امروز و تهدیدهای جدی جدید علیه تشكل های صنفی و مطبوعاتی را با نگرانی فراوان مورد بررسی قرار داد و اعتراض شدید خود را نسبت به تشدید فشارها علیه آزادی قلم و مطبوعات بیان كرد.

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات عصر روز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای در این زمینه اعلام كرد:
در جدیدترین اقدام علیه سازمان های غیردولتی و نهادهای مدنی، و در راستای تشدید فشارهای علیه آزادی مطبوعات، وزارت كار و امور اجتماعی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران را واجد شرایط انحلال دانسته است. مسئولان این وزارتخانه در حالی یكی از بزرگترین و فراگیرترین تشكل های صفی ایران را به انحلال و جلوگیری از برگزاری مجمع عمومی و انتخابات تهدید كرده اند كه پیش از این دیگر بخش های حكومت نیز بارها آزادی بیان و قلم،ا از جمله با توقیف و تعطیل نشریات مستقل و منتقد و نیز با احضار و بازداشت روزنامه نگاران، به اشكال گوناگون مورد تحدید قرار داده بوده اند.

صرفنظر از ظواهر اداری- حقوقی نامه ی اخیر وزارت كار و امور اجتماعی كه ایرادهای حقوقی آن بر پیگیران ماجرا، ناظران مستقل و حقوقدانان آشكار است، باید تاكید كرد كه بدون تردید عملكرد انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران طی ده سالی كه از تاسیس آن می گذرد، تامین كننده ی منافع برخی از نهادها و عناصر حكومتی نبوده است. از این رو، تهدید كنندگان انجمن صنفی روزنامه نگاران، در پوششی حقوقی، اما با انگیزه های سیاسی، خانه ی امید و آخرین ملجا دفاع از حقوق صنفی خبرنگاران، عكاسان و... را هدف قرار داده است.

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ضمن بیان اعتراض شدید خویش نسبت به اقدام اخیر وزارت كار، دولت آقای احمدی نژاد را به تجدید نظر در نحوه‌ی مواجهه با روزنامه نگاران و مدیران مطبوعات- چه از طریق اصلاح اقدام های هیات نظارت بر مطبوعات و چه از طریق تصحییح رویكرد وزارت كار- فرا می خواند. اعمال محدودیت علیه روزنامه نگاران و مطبوعات به مثابه ی ركن چهارم دموكراسی، نه تنها محروم ساختن جامعه از روشنگران و دلسوزان خود كه بی نصیب ساختن حكومت از كانال های دیده بانی و نقد است.

انجمن همچنین اهالی مطبوعات به ویژه روزنامه نگاران را به حمایت جدی از مامن صنفی خود، با بهره جستن از تمامی امكان های قانونی و ابزارهای حقوقی و مدنی، فرامی خواند. هرگونه اهمال و ضعف در پشتیبانی قاطع از انجمن روزنامه نگاران ایران نه تنها در مغایرت با ادعاها و ماهیت روشنفكرانه ی روزنامه نگاران كه در تضاد با ضرورت از حقوق صنفی خود خواهد بود.

انجمن امیدوار است كه اقشار مختلف روزنامه نگاران و مدیران مطبوعات از هیچ كوششی در راه حمایت تمام و كمال از انجمن صنفی روزنامه نگاران، به ویژه در وضعیت ویژه ی كنونی، دریغ نكنند.

افزون بر این، انجمن دفاع از آزادی مطبوعات مراتب اعتراض شدید خویش را نسبت به توقیف و لغو پروانه ی انتشار روزنامه تهران امروز اعلام می دارد. ممانعت از انتشار این روزنامه بر خلاف تصریحات قانون اساسی، به ویژه نحوه ی رسیدگی به جرایم مطبوعاتی در مراجع قضائی صالحه به صورت علنی و با حضور هیات منصفه بر اساس اصل ۱۶۸ است. هیات نظارت بر مطبوعات تحت ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با این اقدام، خود را در جایگاهی قرار داده است كه در مغایرت آشكار با روح و مفاد قانون اساسی و مواد مختلف قانون مطبوعات قرار دارد.

بی شك بازنگری در رویكردها و سیاست های كنونی دولت نسبت به روزنامه نگاران و مدیران مطبوعات، در راستای تامین منافع ملی خواهد بود.

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات
۵ تیرماه ۱۳۸۷



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024