جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 22.06.2008, 10:18


ایران امروز: نشریه‌ی آلمانی اشپیگل نوشته است گزارش‌هایی از منابع اطلاعاتی در اختیار دارد که از وجود یک شبکه‌ی همکاری اتمی میان ایران، سوریه و کره‌ی شمالی خبر می‌دهد. راکتور الخیبر سوریه که اخیراً توسط اسرائیل بمباران شد، به عنوان انبار ذخیره‌ی مواد اتمی ایران عمل می‌کرده است.

به نوشته‌ی اشپیگل، به نظر می‌رسد بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در حال بازبینی سیاست تاکنونی کشورش در حمایت از برنامه‌ی اتمی ایران است. بنا به گزارش‌های اطلاعاتی که اشپیگل به دست آورده، سوریه به همراه کره‌ی شمالی سال‌ها به طور مخفیانه از برنامه‌ی اتمی ایران حمایت کرده است ، اما اکنون دمشق در حال بررسی تغییر این سیاست است.

به نوشته‌ی اشپیگل، تاسیسات مخفی که در سپتامبر گذشته توسط جنگنده‌های اسرائیل بمباران شد، پروژه‌ی نظامی مشترک سوریه، کره شمالی و ایران بوده است. از قرار معلوم تاسیسات موجود در الخیبر، راکتوری برای تولید پلوتونیوم بوده است. پلوتونیوم تنها در ساخت بمب اتمی کاربرد دارد.

بنا به اطلاعات موجود، در این پروژه ایران به کمک کره شمالی نیازمند بوده است. زیرا دانشمندان ایران با وجود پیشرفت‌هایی که غنی‌سازی اورانیوم کسب کرده‌اند، تجربه کمی در کار با پلوتونیوم دارند.

منابع مطلع می‌گویند ایران از تاسیسات الخبیر به عنوان «انبار ذخیره» استفاده می‌کرد و در آنجا می‌خواست مواد لازم برای تولید سلاح اتمی در ایران را تولید نماید. این پروژه احتمالا از جمله موضوعاتی بود که در سفر محمود احمدی‌نژاد به سوریه در سال ۲۰۰۶ روی آن گفت‌وگو شده بود.

علاوه‌براین به نوشته اشپیگل، سه کشور ایران، سوریه و کره شمالی در تولید سلاح‌های شیمیایی نیز با یکدیگر همکاری داشتند: در ماه ژوئیه ۲۰۰۷ در انفجاری در نزدیکی آله‌پو (Aleppo) که در آن گازهای سمی، از جمله گاز خردل نیز به بیرون نشت پیدا کرد، نه تنها ۱۵ نظامی سوریه و چندین تن از مهندسان موشکی ایران، بلکه ۳ کارشناس کره شمالی نیز کشته شدند.

منبع: اشپیگل آنلاین



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024