چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 14.06.2008, 13:16


سولانا که شامگاه روز جمعه ۲۴ خرداد وارد تهران شده، صبح روز شنبه در دیدار با منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، نامه و بسته‌ی پیشنهادی غرب را تحویل وی داد.

بسته‌ی پیشنهادی غرب نسخه‌ی تجدیدنظر شده پیشنهاد ارایه شده به ایران در ژوئن ۲۰۰۶ است که تهران آن را نپذیرفت. سولانا پیش از سفر به تهران بسته‌ی جدید را «سخاوتمندانه و جامع» خواند.

وی گفت: «اتحادیه‌ی اروپا و شش كشوری كه من نماینده‌شان هستم با این پیشنهاد، تمایل‌شان را برای توسعه‌ی روابط سازنده و همكارانه با ایران در حوزه‌ی هسته‌ای و بسیاری از حوزه‌های دیگر نشان می‌دهند.»

گزارش خبرگزاری فرانسه، شش كشور در پیشنهادشان «حق ایران برای توسعه‌ی تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته‌یی با اهداف صلح‌آمیز، اهدافی مطابق با الزامات پیمان منع اشاعه‌ی (ان‌، پی، تی) را به رسمیت می‌شناسند.»

شش كشور همچنین عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری با تهران را پیشنهاد كرده و به این كشور كمك می‌كنند در امنیت خاورمیانه نقش مهمی داشته باشد.

عادی‌سازی روابط اقتصادی و نیز پیشنهاد ارایه‌ی فن‌آوری پیشرفته راكتورهای هسته‌یی آب سبك به ایران از جمله‌ی پیشنهادهای غرب د ربسته جدید است.

شش كشور می‌گویند: «ما به دنبال راه‌حلی كامل، بلندمدت و صلح‌آمیز برای مساله هسته‌یی ایران هستیم.»

در عین حال این پیشنهاد یادآوری می‌كند كه ایران باید به چهار قطعنامه‌ی شورای امنیت كه تعلیق را خواستارند، پایبند باشد.

آمادگی برای ایجاد رابطه‌ی جدید با ایران

كریستینا گالاش، سخنگوی سولانا به آسوشیتدپرس، گفت: سولانا تمایل زیادی دارد كه این پیشنهاد مورد استقبال مقامات ایران قرار گیرد.

وی گفت: جامعه‌ی بین‌المللی حاضر است رابطه‌ای جدید را با ایران آغاز كند و این هدف اصلی ارایه‌ی پیشنهادی جامع است كه به مقامات ایرانی ارایه می‌شود.

وی درباره‌ی اینكه سولانا انتظار دارد مقامات ایرانی چه واكنشی به بسته‌ی پیشنهادی ۱+۵ داشته باشند گفت كه رییس سیاست خارجی اروپا فكر می‌كند این بسته «شایسته‌ی بسیار خوب و دقیق خوانده شدن است؛ زیرا پتانسیل زیادی برای رابطه‌ی خوب میان ایران و جامعه‌ی بین‌المللی دارد.»

یك ماه فرصت برای پاسخگویی

خبرگزاری رویتر به نقل از یك دیپلمات انگلیسی عالی‌رتبه در لندن، نوشت: اگر آنها این (بسته) را رد كنند ما انتظار تحریم‌های بیشتر اتحادیه‌ی اروپا را تا پایان ژوئیه خواهیم داشت.

وی در عین حال گفت: نسبت به موفق بودن این سفر خوش‌بین نیستم.

یك مقام انگلیسی نیز درباره‌ی پیشنهاد ۱+۵ گفت كه این پیشنهاد شامل پیشنهاداتی برای «كمك به ایران در همه حوزه‌هایی كه برای داشتن صنعت برق هسته‌یی غیرنظامی مورد نیاز دارد» می‌باشد.


منبع گزارش: ایسنا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024