پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 08.06.2008, 19:55


گزارشگران بدون مرز نهایت تاسف خود را از قتل عبدالصمد روحانی گزارشگر بی بی سی و آژانس خبری پژواک در هلمند اعلام می‌کند. پیکر این روزنامه نگار در روز ١۹ جوزا در هديره بولان در نزديکى لشکرگاه به دست آمد. شنبه ١٨ جوزا ناسته داهیر فراح خبرنگار دیگری از بی بی سی در سومالی به قتل رسیده بود.

گزارشگران بدون مرز مراتب تسلیت خود را به خانواده و دوستان و همکاران عبدالصمد روحانی اعلام می‌کند. این خبرنگار نمونه‌ای از بی‌شمار همکاران بی بی سی است که خطر را قبول می‌‌کنند تا استقلال و کثرت‌گرایی اطلاع رسانی را در کشور خود تضمین کنند. در جنوب افغانستان علیرغم وجود خطر اما می‌مانند تا منازعه و قربانی شدن غیر نظامیان را شهادت دهند. "

عبدالصمد روحانی شنبه ١٨ جوزا هنگامی که اتومبیلش در جاده‌ی ولسوالى ناوه هلمند از سوی افراد مسلح متوقف شد، ناپدید شده بود. پیکر این روزنامه نگار که بنا بر اظهارات شاهدان شدیدا شکنجه شده و آثار سه گلوله بر آن هویدا بود روز بعد در هديره بولان در نزديکى لشکرگاه پیدا شد.

عبدالصمد روحانی ٢٥ ساله، گزارشگر بخش فارسی و پشتو بی بی سی و همکار آژانس خبرى پژواک بود. همکاران این روزنامه نگار به گزارشگران بدون مرز اعلام کرده اند که وی بارها از جمله از سوی برخی فرماندهان محلی طالبان که وی را به "طرفداری از دولت و عدم انتشار خبرهای آنها" متهم می‌کردند؛ مورد تحدید قرار گرفته بود. دو سال پیش نیز مردان مسلح به خانه‌ی این روزنامه نگار جوان حمله کرده بودند که در آن زمان وی در منزل حضور نداشت.

دانش کروخيل، رئيس آژانس خبرى پژواک با اعلام نگرانی برای امنیت خبرنگاران به گزارشگران بدون مرز در این باره گفت " این قتل اعمال فشار بر خبرنگاران است که به شکل مستقل به انجام وظیفه خود مشغول هستند."

لطف الله لطیف سردبیر برنامه های بی بی سی برای افغانستان در باره همکار خود می‌گوید " صمد روحانی یک از بهترین خبرنگاران ما بود، من فکر می کنم که با کشتن خبرنگاری همچون روحانی ضربه بسیار بزرگی را به آزادی مطبوعات و حق و حقانیت وارد کردند. اما فکر نمی‌کنم با این کارها زبان همه مردم بتوانند بسته بکنند." از سوی دیگر وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در همین روز با انتشار اطلاعیه ای قتل عبدالصمد روحانی را محکوم کرد.

در سال گذشته اجمل نقشبندی و سید آقا دو همکار مطبوعاتی افغان بدست طالبان در همین منطقه ربوده و سپس کشته شدند.

شنبه ١٨ جوزا ناسته داهیر فراح خبرنگار دیگری از شبکه تلویزیون بی بی سی در سومالی با شکلیک چند گلوله در نزدیکی خانه اش توسط افراد ناشناس به قتل رسید.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024