جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 05.06.2008, 22:07



(نیویورک، 5 ژوئن 2008) – دیده‌بان حقوق بشر امروز گفت مقام‌های ایران باید سه نفر را که به انگیزه‌های سیاسی دستگیر شده اند، به سرعت تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دهند. آیت‌الله کاظمی بروجردی روحانی، محمد صدیق کبودوند روزنامه‌نگار و فعال و عماد باقی مدافع برجسته حقوق بشر در شرایط ناگواری هستند و نیاز به مراقبت‌های پزشکی ویژه دارند.

مسئولین هر سه این افراد را در بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس کرده اند. بند ۲۰۹ یک واحد امنیتی است که دیده بان حقوق بشر پیش تر گزارش مستندی درباره آزارهایی که در آن انجام شده منتشر کرده است. باقی در تاریخ ۱۱ مه دچار حمله قلبی شده، کبودوند در تاریخ ۱۹ مه سکته مغزی کرده و بروجردی از بیماریهای مختلفی، از جمله پارکینسون، مرض قند و ناراحتی قلبی رنج می‌برد.

سارا لی ویتسون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده بان حقوق بشر گفت "این بسیار ظالمانه است که سلامت این اشخاص بدون هیچ دلیل روشنی به مخاطره انداخته شده است." وی افزود: "مقام‌های ایران که تاکنون مدرکی درباره علت زندانی شدن آنها ارائه نکرده اند، و اکنون از ارائه مراقبت‌های پزشکی به آنها خودداری می‌کنند."

در مارس و آوریل ۲۰۰۸ مسئولین بروجردی را چند بار به کلینیک زندان منتقل کردند. به گفته منابع آشنا با پرونده بروجردی، سلامت جسمی و روانی وی رو به وخامت گذاشته و مسئولین با درخواست‌های مکرر او برای دسترسی به مراقبت‌های پزشکی در بیرون از زندان مخالفت کرده اند.

در ۸ اکتبر ۲۰۰۶ مسئولین بروجردی را در منزلش در تهران دستگیر و به بند ۲۰۹ اوین منتقل کردند. دادگاه ویژه روحانیت او را به اتهام‌های نامعلومی بطور غیرعلنی محکوم کرد. بروجردی از تفسیری از اسلام حمایت می‌کند که بدنبال جدایی دین از سیاست است. بنظر می‌رسد که مسئولین او را به خاطر دیدگاه‌های انتقادیش نسبت شکل فعلی حکومت ایران هدف قرار داده اند (http://hrw.org/reports/2008/iran0108/4.htm#_ftnref12).

بروجردی در طی دوران حبس به وکیل و یا پزشک منتخب خود دسترسی نداشته است.

باقی که به دلیل نوشته‌هایش پیش تر به سه سال زندان محکوم شده بود، از اکتبر ۲۰۰۷ در زندان اوین بسر می‌برد. در ۱۴ اکتبر شعبه نخست واحد امنیتی دفتر دادستانی عمومی و انقلاب او را بعنوان رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان متهم به "تبلیغ علیه نظام" و "انتشار اسناد محرمانه حکومت" کرد. این انجمن یک موسسه غیرحکومتی است که باقی در سال ۲۰۰۳ بنیانگذاری کرد (http://hrw.org/english/docs/2007/10/16/iran17105.htm).

باقی در هنگام حبس انفرادی در بند ۲۰۹ اوین به بیماری قلبی مبتلا شد. در فوریه ۲۰۰۸ مسئولین بدلایل پزشکی به او دو ماه مرخصی از زندان دادند، اما در این مدت به احضار و پرسش از وی ادامه دادند. باقی در ۱۵ آوریل و پس از پایان دوران مرخصی دوباره دستگیر و به زندان بازگردانده شد.

در ۱۱ ماه مه باقی دچار حمله قلبی شد. مسئولین او را به کلینیک زندان منتقل کردند اما او مدت کوتاهی بعد به سلولش بازگردانده شد.

کبودوند که روزنامه نگار و بنیانگذار سازمان حقوق بشر کردستان است در سال ۲۰۰۷ به اتهام "به خطر انداختن امنیت ملی" و "تبلیغ علیه نظام" دستگیر شد.

در ۱۹ مه ۲۰۰۸ کبودوند در زندان دچار سکته مغزی شد. بر اساس بیانیه‌های علنی وکیلش، به درخواست‌های مکرر کبودوند برای دریافت مراقبت‌های پزشکی توجهی نشد.

کبودوند همچنین مالک، مدیر مسئول و سردبیر روزنامه فارسی زبان پیام مردم است. حکومت این روزنامه را در سال ۲۰۰۵ توقیف کرد. در آوریل ۲۰۰۶ دادگاه دادستانی عمومی در سنندج کبودوند را به اتهام " ایجاد اختلاف ما بین اقشار جامعه به ویژه از طریق طرح مسایل نژادی و قومی " به یکسال حبس تعلیقی محکوم کرد.

بر اساس "حداقل مقررات استاندارد سازمان ملل متحد برای رفتار با زندانیان"، زندانیانی که نیاز به معالجات ویژه دارند باید به موسسات تخصصی و یا بیمارستان‌های غیرنظامی منتقل شوند.

ویتسون گفت: "مسئولین ایرانی مسئول سلامت این زندانیان هستند." او افزود: "این شامل حصول اطمینان از دسترسی فوری تک تک آنها به مراقبت‌های ویژه‌ای که احتیاج دارند، می‌شود. اگر چنین مراقبت‌هایی در داخل زندان وجود ندارد، باید امکانات بیرون از زندان در اختیار آنها گذارده شود."


برای دریافت اطلاعات بیشتر از فعالیت‌های دیده بان حقوق بشر در مورد ایران لطفا به این پیوند مراجعه کنید:

برای اطلاعات بیشتر لطفا تماس بگیرید:
در نیویورک، سارا لی ویتسون (انگلیسی): +1- 212-216-1230



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024