شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 02.06.2008, 7:01


اعتماد: سه پسر نوجوان که در سنین زیر ۱۸ سال مرتکب قتل شده بودند در لیست اعدامیان اجرای احکام دادسرای جنایی تهران قرار گرفتند. این سه نوجوان در فهرست اعدامیان چهارشنبه آخر خردادماه و پنج تیرماه قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار روزنامه اعتماد، نام بهنود شجاعی، سعید جزی و محمد فدایی که هر سه در نزاع دسته جمعی و زمانی که زیر ۱۸ سال سن داشتند مرتکب قتل و در محاکمه هایی جداگانه به قصاص محکوم شده بودند اکنون در فهرست اعدامیان چهارشنبه آخر ماه و پنج تیرماه قرار گرفته‌اند.

بهنود شجاعی

بهنود اولین فردی است که قرار است روز ۲۲ خردادماه در محوطه زندان اوین اعدام شود. وی که حالا ۲۰ساله است، زمانی که ۱۷ سال بیشتر نداشت در یک نزاع خیابانی در ونک پارک تهران جوانی به نام احسان را به قتل رساند. بهنود که در شعبه ۷۴ دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد در جلسه محاکمه اش گفت؛ من و احسان هیچ کدام عامل اصلی درگیری نبودیم و در واقع دوست من و دوست احسان بودند که با هم درگیر شدند. هر کدام از ما به حمایت از دوست مان و در واقع برای پایان دادن به درگیری وارد مهلکه شدیم، در آن میان همه داشتند همدیگر را می زدند، احسان به طرف من حمله کرد و من هم برای اینکه ضربه یی نخورم چاقو را برای دفاع از خودم بیرون آوردم و در کشمکش بین من و احسان چاقو به وی برخورد کرد.به رغم دفاعیات بهنود پسر نوجوان به قصاص محکوم و مراحل قانونی اجرای حکم نیز طی شد تا اینکه یک ماه قبل نام بهنود در لیست اعدامیان قرار گرفت. با وجود تلاش های انجام گرفته اولیای دم مقتول حاضر نشدند رضایت دهند و عنوان کردند به هیچ وجه از خون پسرشان نمی گذرند. بهنود که روزهای سختی را در زندان می گذراند، نامه یی خطاب به مادر احسان نوشت و از او طلب بخشش کرد. در این نامه بهنود اشاره کرد مادر ندارد و مهر مادری را از مادر احسان طلب می کند. با این حال پدر و مادر احسان حاضر نشدند اعلام رضایت کنند تا اینکه با دستور آیت الله هاشمی شاهرودی اجرای حکم قصاص بهنود متوقف شد، با این وجود باز هم تلاش های فردی و گروهی و برگزاری جلسات صلح و سازش در دایره اجرای احکام دادسرای جنایی تهران به نتیجه نرسید و اولیای دم اعلام کردند حاضر نیستند از قصاص بگذرند.با گذشت یک ماه از توقف اجرای حکم بهنود، دادسرای جنایی تهران یک بار دیگر پرونده این جوان را روی میز قرار داد تا نام این پسر به لیست اعدامیان چهارشنبه آخر ماه اضافه شود.

محمد فدایی

دومین پسر نوجوانی که در لیست اعدامیان قرار دارد محمد فدایی است. وی متهم است در مقابل باشگاه بیلیاردی در رباط کریم در جریان یک نزاع دسته جمعی جوانی ۲۱ساله به نام سعید را به قتل رسانده است. محمد در جلسه محاکمه اش اعلام کرد حین کشمکش سعید ضرباتی را با چماق به سر او کوبید و وی در یک حالت دفاعی و برای دفاع از خودش چاقو را بیرون آورد که در پی هجوم عاملان نزاع سعید روی چاقوی او افتاد و جان باخت. محمد نیز به اعدام محکوم شد و پس از اینکه سن وی به بالای ۱۸ سال رسید، سال گذشته در لیست اعدامیان قرار گرفت اما در آخرین لحظات مشخص شد دو وکیل محمد قلابی بوده اند و از آنجایی که محاکمه محمد به لحاظ شکلی خلاف نص صریح قانون بود نام وی از فهرست مرگ بیرون آمد. در حالی که حقوقدانان معتقد هستند با توجه به قوانین جاری محمد باید یک بار دیگر و با داشتن حق وکیل محاکمه شود، نام وی نیز در لیست اعدامیان چهارشنبه قرار داده شد.

سعید جزی

سعید جزی نیز سومین نوجوان اعدامی است که جوانی به نام مرتضی را در سن ۱۷سالگی کشته است. سعید در سال ۸۲ در دعوا با کارگر یک اغذیه فروشی او را به قتل رساند. سعید در شعبه ۱۱۸۳ دادگاه عمومی محاکمه و به قصاص محکوم و مراحل قانونی پرونده وی نیز طی شد و اکنون نام وی در لیست اعدامیان پنج تیرماه جاری قرار داده شده است.خانواده این سه پسر نوجوان که لحظات سختی را می گذرانند پس از اطلاع از زمان اعدام فرزندان شان از رئیس قوه قضائیه خواستند از اختیارات خود استفاده کند و برای جلب رضایت اولیای دم به آنها مهلتی دوباره بدهد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024