پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 02.06.2008, 22:34


یکی از اقداماتی که در چند سال اخیر برای اعمال فشار به دانشجویان منتقد نهادینه شده است، به رسمیت نشناختن حق تحصیل برای کسانی است که اظهارنظر یا رفتارشان به مذاق برخی صاحبان قدرت خوش نیامده است.

سابق بر این چنانچه دانشجویی اقداماتش خارج از تحمل بعضی مقامات بود، به اتهامات مختلف تحت تعقیب قرار گرفته و یا بازداشت می‌شد ولی به تدریج، سرباز کردن برخی اختلافات درون حکومتی و نیز زیاد شدن هزینه‌های سیاسی زندانی کردن دانشجویان و تاثیر مثبتی که زندانیان آزاد شده بر حرکت دانشجویی داشتند، نظریه‌پردازان امنیتی جناح تندرو را به سوی راهبردی جدید سوق داد. در این رویه با گسترش و تشدید مقررات و آیین‌نامه‌های انظباطی پیشین و صورتی قانونی دادن به آن و سپس احضار و تنبیه گسترده‌ی دانشجویان منتقد و توقیف بسیاری از نشریات آنان، عملاً بخشی از وظایف قوای مقننه و قضاییه را بر عهده‌ی قوه مجریه و مسئولین حراست دانشگاه‌ها گزارده شد.

در سه سال اخیر حق تحصیل صدها دانشجو در سراسر کشور به انحاء مختلف مورد تعرض قرار گرفته است و از این رهگذر صدها هزار دانشجو اجباراً اطاعت از فرامین حراست را رعایت می‌کنند. آنان که با کوشش زیاد، خود و والدینشان سال‌ها برای ورود به دانشگاه هزینه کرده‌اند، طبیعی است که بسیاری‌شان آمادگی این را نداشته‌ باشند تا به خاطر بیان مکنونات قلبی‌شان از تحصیل محروم شوند.

حق تحصیل از حقوق اولیه هر انسانی است و استمرار و گسترشِ مورد تهدیدقرار گرفتن این حق، می‌تواند به فاجعه‌ای انسانی در کشور ما منجر شود. انجمن حامیان حق تحصیل وظیفه‌ی خود می‌داند تا به رغم امکانات محدود، به انحاء ممکن و قانونی به حمایت از دانشجویانی بپردازد که به‌طور دایم یا موقت از حق تحصیل محروم شده و یا استمرار تحصیل‌شان مرود تهدید قرار گرفته است.

انجمن با صدور این اطلاعیه از تمامی دانشجویان سراسر کشور که به دلایل عقیدتی و ترویج مسالمت‌آمیز نظراتشان، مانعی برای تحصیل آنان به وجود آمده است، دعوت می‌کند تا خود، والدین و یا سایر مطلعین با ارسال تصویر مدارک مستند مربوطه، زمینه‌ی هر نوع حمایت قانونی و معاضدت قضایی را فراهم آورند.

۱۱ خرداد ۱۳۸۷
دفتر انجمن حامیان حق تحصیل
.(JavaScript must be enabled to view this email address)



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024