سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 26.05.2008, 20:52


ایران امروز: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی براین باورند که ایران اطلاعات مهم درباره‌ی برنامه‌ی اتمی خود را پنهان می‌کند. در آخرین گزارش البرادعی به شورای امنیت آمده است، ایران باید درباره‌ی مطالعات احتمالی خود در خصوص سلاح هسته‌ای توضیحات اساسی ارائه دهد.

مدیرکل آژانس می‌گوید ایران باید توضیحات بیشتری ارائه دهد تا اطلاعات تاکنون ارائه شده از سوی آن کشور درباره برنامه‌ی اتمی‌اش، قابل اثبات باشد. از جمله، ایران باید درباره‌ی سندی توضیح دهد که در آن نحوه‌ی تولید فلز اورانیوم کروی تشریح شده است. چنین فرایندی منحصراً به ساخت سلاح اتمی مربوط است.

البرادعی در گزارش خود گفته است، عدم ارائه توضیحات از سوی ایران درباره‌ی تبدیل فلز اورانیوم، آزمایش مواد انفجاری قوی و همچنین مطالعات مربوط به توسعه‌ی کلاهک موشکی، از دلایل عمده‌ی نگرانی آژانس از برنامه‌ی اتمی ایران هستند. از نظر آژانس، شفاف‌سازی این موارد برای ارزیابی ماهیت برنامه هسته‌ای ایران در گذشته و حال ضروری است.

به گفته‌ی البرادعی، آژانس در آوریل ۲۰۰۸ از ایران خواست امکان بازدید از تاسیساتی را كه با ساخت سانتریفیوژها، تحقیق و توسعه‌ی غنی‌سازی اورانیوم، استخراج معدن اورانیوم و تهیه آن در ارتباط هستند، فراهم سازد، اما ایران با این درخواست آژانس موافقت نكرده است.

مدیرکل آژانس در گزارش خود همچنین گفته است، ایران بر خلاف تصمیمات شورای امنیت، فعالیت غنی‌سازی را متوقف نكرده و به نصب نسل جدید سانتریفیوژها در مرکز غنی‌سازی اورانیوم در نطنز، ادامه داده است.

شورای امنیت در آخرین قطعنامه‌ی خود (قطعنامه‌ی ۱۸۰۳) که سوم مارس ۲۰۰۸ به تصویب رسید، از البرادعی خواسته بود به فاصله‌ی ۹۰ روز گزارشی از آخرین وضعیت برنامه‌ی هسته‌ای ایران و نحوه‌ی رفتار آن کشور دربرابر قطعنامه‌ی شورای امنیت ارائه دهد.

شورای امنیت سازمان ملل در دو سال گذشته در سه قطعنامه‌ی الزام‌آور از ایران خواسته است به غنی‌سازی اورانیوم پایان دهد. ایران می‌گوید فعالیت‌هایش در زمینه‌ی فرآوری اورانیوم در چهارچوب مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و اورانیوم غنی‌شده را برای تامین سوخت نیروگاه‌های برق اتمی‌اش لازم دارد. اما غربی‌ها می‌گویند ایران هنوز چنین نیروگاه‌هایی در اختیار ندارد و سوخت تنها نیروگاه در دست تکمیل‌اش نیز تا ده سال آینده از سوی روس‌ها تامین خواهد شد. بنابراین تهران تا سال‌ها نیازی به اورانیوم غنی‌شده برای تامین سوخت نیروگاه برق اتمی ندارد، مگر آنکه مقاصد پنهان دیگری در سر داشته باشد.

سه کشور مهم اتحادیه اروپا، فرانسه، بریتانیا و آلمان، بسته‌ی حاوی مشوق‌های اقتصادی و فنی به ایران ارائه کرده‌اند تا در ازای دریافت آنها از غنی‌سازی اورانیوم دست بردارد. بسته‌ی تکمیل شده‌ی مشوق‌ها، در روزهای آینده توسط خاویر سولانا به مقام‌های ایران ارائه خواهد شد. اما تهران گفته است، هر بسته و پیشنهادی را که به نوعی متضمن تعلیق غنی سازی باشد، قبول ندارد.

منابع گزارش: خبرگزاری آلمان، آسوشیتدپرس، رویترز



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024