پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 26.05.2008, 17:23


ایسنا: فضاپیمای فونیكس بامداد دوشنبه پس از ورود به جو مریخ با موفقیت در قطب شمال این سیاره سرخ فرود آمد.

قرار است این مریخ پیما طی ۹۰ روز با بررسی سطح یخی این سیاره به جست و جوی نشانه‌های امكان حیات در آن بپردازد.

پس از گذشت كمتر از دو ساعت از فرود موفقیت آمیز فونیكس بر سطح مریخ در بامداد دوشنبه، چهار عكس سیاه و سفید از این فضاپیما به زمین مخابره شد.

یك تصویر از چهار تصویر مخابره شده مربوط به نحوه فرود فونیكس در میان صخره‌های كوچك سطح مریخ اختصاص داشته و بقیه تصاویر افق این سیاره یخی و سطح چند گوش آن را به تصویر كشیده‌اند. ‌چنین الگوی چند گوشی در سطح مناطق یخی زمین نیز دیده می‌شود.

دن مك كلیس، سرپرست دانشمندان سازمان فضایی آمریكا (ناسا) در آزمایشگاه نیروی پیشرانش جت(JPL) گفت: تصاویر واقعا زیباست و به نظر می‌رسد محل فرود برای شروع بررسی و كارش بسیار مناسب است.

تصاویر اولیه اطلاعاتی در خصوص وضعیت فضاپیمای فونیكس به مهندسان داده است. این اطلاعات شامل منبع تامین قدرت و سلامت ابزار آلات علمی و فنی آن می‌شود.

باری كلداستین، سرپرست پروژه تحقیقاتی فونیكس، خاطر نشان كرد: سخت ترین قسمت كار به پایان رسیده است در حالی كه وی حتی تصور نمی كرده است كه این قسمت كار به این خوبی انجام شود.

فضاپیمای فونیكس پس از نزدیك به 10 ماه سفر فضایی و پشت سر گذاشتن 422 میلیون مایل با سرعتی بیش از 12 هزار مایل در ساعت وارد جو مریخ شد.

پس از شعله‌ور شدن پیشران‌های فونیكس و كاهش سرعت سفینه فضایی به 5 مایل در ساعت خبر فرود این فضاپیما در ساعت 4:53 به وقت پاسفیك به زمین رسید.

این اولین فرود كاملا آرام و ایمن بر سطح مریخ از زمان فرود فضاپیمای دو قلوی وایكینگ در سال 1976 است، چرا كه دو مریخ‌نورد روح و فرصت ناسا چهار سال پیش به كمك چتر و كیسه‌های هوا موفق به فرود در سطح مریخ شده بودند.

این موفقیت برای سازمان فضایی آمریكا (ناسا) بسیار حائز اهمیت و امیدبخش است. بیش از نیمی از تمام تلاش‌های ناسا و سایر آژانس‌های فضایی برای فرود بر سطح سیاره سرخ مریخ با شكست مواجه شده‌اند.

محل فرود فونیكس با توجه به وجود مداركی دال بر منابع آب یخ زده نزدیكی آن انتخاب شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024