جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 25.05.2008, 21:19


گروهی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های ایران و دانشگاهیان طرفدار صلح، هشتم خرداد ماه ۸۷ همایشی علمی با عنوان "صلح پایدار؛ راهی پرفراز و نشیب" برگزار خواهند کرد.

دکتر محمد صادق ربانی دبیر همایش در گفت و گویی دلایل برگزاری چنین همایشی در شرایط كنونی و جزئیات آن را بیان كرد. وی در پاسخ پرسش‌های مطرح شده چنین گفت:

س- جناب آقای ربانی لطفا بفرمائید با توجه به این نكته که التهابات سیاسی چند ماه قبل که کشورمان را ناخواسته به سوی یک درگیری نظامی سوق می‌داد تا حدودی فروکش کرده است، انگیزه دانشگاهیان و دست اندركاران برگزاری همایش "صلح پایدار؛ راهی پرفراز و نشیب" در زمان حاضر چیست؟

پ- به نام و یاد خدا. همان طور که جنابعالی در پرسش خود مطرح كردید به حمدالله التهابات سیاسی ماه‌های پایانی سال ۸۶ را پشت سر گذاشته ایم، اما شرایط حاكم بر ایران و منطقه به گونه ای نیست كه نگرانی از بروز درگیری محدود یا جنگ كه پیامدهای ناگواری بر مردم ایران دارد كاملا منتفی شده باشد. اما در مجموع چون آن التهابات شدید فروکش کرده است شرایط برای برگزاری چنین همایشی كه نگاه به صلح و توسعه پایدار در ایران دارد، فراهم تر شده است. باید به این نكته نیز توجه داشت كه اصولا برگزاری یک همایش علمی در شرایط التهاب سیاسی نمی‌تواند بی طرفانه و بی تاثیر پذیری از آن التهابات شکل بگیرد، و حتی اگر شکل بگیرد نتیجه چندان مطلوبی نخواهد داشت.

س- اجازه دهید كه سوال را از زاویه دیگر مطرح کنم. آیا اصولا شما جنگ یا درگیری را در شرایط كنونی پیش بینی می‌کنید که در برابر آن همایش صلح پایدار را مطرح می‌کنید؟

پ- خوشبختانه، تحلیلگران سیاسی وقوع جنگی را به صورت قریب الوقوع پیش بینی نمی‌کنند، اما متاسفانه وضعیت حاضر هم با وضعیت مطلوب فاصله بسیار دارد. اینکه از برنامه چشم انداز بیست ساله عقب بیفتیم، به رشد اقتصادی پیش بینی شده نرسیم، تورم به صورت مهار نشده ای بالا برود، کالاهای وارداتی را نتوانیم با قیمت‌های رقابتی خریداری کنیم، برای پروژه‌های دراز مدت کشور نتوانیم برنامه ریزی کنیم و یا برنامه‌های تنظیم شده ما دچار کندی و یا رکود بشوند، همه حاکی از یک جنگ پنهان علیه کشورمان، یا به اصلاح تحمیل "شرایط نه جنگ و نه صلح" به ایران است. به عنوان مثال، اینکه مبادلات اقتصادی و تجاری به سهولت پیش نمی‌روند، یا ظرفیت‌های عظیم گردشگری کشور ما بلا استفاده می‌ماند در حالی که کشورهای دیگر با جاذبه‌های گردشگری بسیار کمتر از ما، موفق تر عمل می‌کنند؛ نشانه خسارتی است که از این جنگ پنهان بر کشورمان تحمیل شده و می‌شود.

س- مباحث همایش "صلح پایدار" چه محورهائی را در بر می‌گیرد؟

پ- همایش شامل دو محور اساسی است. اولی به موضوع "جنگ و توسعه نیافتگی" می‌پردازد و محور دوم عنوان "صلح پایدار، توسعه و دموکراسی" دارد. بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، قرار است در محور اول سه سخنرانی از سوی صاجبنظران و كارشناسان امر ارائه شود و در حث دوم چهار سخنران مباحث خود را مطرح خواهند كرد. در پایان هر بخش از سخنرانی‌ها هم یک جلسه پرسش و پاسخ تشکیل می‌شود که شركت كنندگان و حاضران در همایش می‌توانند ابهام‌ها یا سوال‌های خود را مطرح كنند..

س- در صورت امكان بفرمائید كه عناوین سخنرانی‌هائی که در این همایش ارائه خواهد شد چیست؟


پ- در نشست " جنگ و توسعه نیافتگی" مقالاتی در خصوص "آثار و پیامدهای اقتصادی جنگ و تحریم"، " پیامدهای روانی جنگ با تاكید ویژه بر کودکان و زنان" و "تاثیرات جنگ‌های خلیج فارس بر محیط زیست" به ترتیب توسط دكتر بایزید مردوخی، دكترها دولت آبادی-عشایری و دكتر حسن كهرام ارائه خواهد شد.حول محور "صلح پایدار، توسعه و دموکراسی" نیز سخنرانی‌هایی از جمله "صلح، توسعه پایدار و جامعه مدنی" به وسیله دكتر علی رضا علوی تبار، " استراتژی‌های ماجراجویانه در جهان پس از جنگ سرد" توسط دكتر محسن امین زاده انجام خواهد شد و دكتر سهراب رزاقی نیز "تجارب سیاسی جنگ‌های اخیر" را با تاكید بر تحولات افغانستان و عراق، و دكتر هرمیداس باوند روش‌های "حل و فصل مسالمت آمیز اختلاف‌های بین المللی را مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهند داد.

س- فراموش كردم در مورد زمان و مکان دقیق همایش بپرسم،ممکن است اطلاعاتی نیز در این زمینه ارائه کنید؟

پ- قرار است همایش از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۹:۳۰ روز چهارشنبه هشتم خردادماه سال برگزار شود. محل برگزاری همایش نیز دفتر"كانون مدافعان حقوق بشر" خواهد بود كه آدرس آن خیابان یوسف آباد، بالاتر از میدان فرهنگ، نبش خیابان سی و پنجم است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024