جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 21.05.2008, 15:30


ایسنا: با امضاى توافق‌نامه ميان گروه‌هاى موافق و معارض دولت لبنان در قطر، به ۱۸ ماه بحران سياسى كه اين كشور را تا آستانه‌ى جنگ داخلى كشانده بود،‌ پايان داده شد. قرار است پارلمان لبنان ظرف ۲۴ ساعت آينده ميشل سليمان را به عنوان رييس جمهور اين كشور انتخاب كند.

به گزارش سايت اينترنتى شبكه الجزيره، شيخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانى، وزير خارجه‌ى قطر امروز (چهارشنبه) رسما از توافق رهبران سياسى لبنان در زمينه‌ى حل بحران سياسى اين كشور خبر داد.

وى اظهار داشت: به موجب اين توافق‌نامه ميشل سليمان، فرمانده ارتش لبنان به عنوان رييس‌جمهور توافقى ظرف ۲۴ ساعت آينده همزمان با تشكيل دولت متحد ملى و همزمان با توافق بر سر قانون انتخابات بر اساس اصول قضايى انتخاب مى‌شود.

وزير خارجه‌ى قطر اظهار داشت: تمام گروه‌ها متعهد به عدم بكارگيرى سلاح در درگيرى‌هاى داخلى و از سرگيرى مذاكرات در خصوص تحكيم جايگاه دولت شدند.

وى عنوان داشت: به موجب اين توافقنامه سلاح بايد تنها در اختيار سازمان‌هاى امنيتى دولت باشد و تحت هيچ شرايطى گروه‌هاى لبنانى نبايد از سلاح و خشونت استفاده كنند.

حمد بن جاسم آل ثانى اظهار داشت: تشكيل دولت متحد ملى بر اساس معيار ۱۶ كرسى براى اكثريت، ۱۱ كرسى براى معارضان و ۳ كرسى براى رييس‌جمهور صورت مى‌گيرد و قانون انتخابات نيز بر اساس قانون انتخابات سال ۱۹۶۰ و تقسيم بيروت به سه حوزه‌ى انتخاباتى خواهد بود.

وى خاطرنشان كرد: در اين توافق‌نامه بر توقف خشونت‌هاى مذهبى و طايفه‌يى و از سرگيرى مذاكرات ملى تحت نظارت رييس‌جمهور توافق شده است.

عمرو موسى، دبيركل اتحاديه‌ى عرب نيز اظهار داشت: ما به چارچوبى رسيديم كه بر اساس غالب و مغلوب نيست و در واقع چارچوبى است كه لبنانى‌ها را با كشورى امن روبرو مى‌سازد.

نبيه برى، رييس پارلمان لبنان نيز از اعلام پايان تحصن گروه‌هاى معارض در مركز بيروت خبر داد.

وى هم‌چنين خواستار برگزارى جلسه‌ى پارلمان لبنان ظرف ۲۴ ساعت آينده براى انتخاب رييس‌جمهور شد.

فواد سنيوره، نخست‌وزير لبنان نيز اظهار داشت: خواهان مشاركت اتحاديه‌ى عرب در زمينه‌ى بهبود روابط خود با سوريه هستيم.

وى در عين حال توافق‌نامه‌ى دوحه را توافقى استثنايى و در مرحله‌اى استثنايى و در شرايطى استثنايى خواند.

نخست وزير لبنان تصريح كرد: ما بايد متعهد شويم كه در درگيرى‌ها از سلاح استفاده نكنيم و از طريق مذاكرات مشكلات را حل كنيم.

وى با بيان اينكه مذاكرات دوحه گامى اساسى در راستاى ايجاد كشورى با ثبات است، گفت: ما بايد همواره به قانون اساسى احترام بگذاريم و اين دولت است كه بايد در اجراى قانون نقش به سزايى داشته باشد. هيچ كسى نمى‌تواند به تنهايى مسووليت ايجاد كشور با ثبات را بر عهده بگيرد.

نخست‌وزير لبنان با بيان اين كه "ما مى‌خواهيم از زندگى مسالمت‌آميز برخوردار باشيم" گفت: ما تنها با حفظ وحدت داخلى كه عامل پيروزى ما بر اسراييل بود مى‌توانيم آينده‌ى خود را بسازيم.

شيخ حمد بن خليفه آل ثانى، امير قطر نشست دوحه را موفقيت‌آميز خواند و گفت: همه‌ى گروه‌ها و كشورهاى عربى در راستاى دستيابى به راه حل بحران نقش مساوى ايفا كردند.

وليد معلم، وزير خارجه‌ى سوريه نيز از اين توافقنامه‌ استقبال كرد و گفت: سوريه از اين توافقنامه حمايت مى‌كند.


زندگينامه‌ رئيس جمهور آينده لبنان

بر اساس توافقى كه امروز (چهارشنبه) در دوحه حاصل شد، ميشل سليمان ظرف روزهاى آينده به عنوان دوازدهمين رييس جمهور لبنان از زمان استقلال اين كشور در سال ۱۹۴۳ انتخاب مى‌شود.

به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزارى كويت، با برگزارى جلسه پارلمان لبنان، ميشل سليمان به عنوان دوازدهمين رييس جمهور اين كشور انتخاب مى‌شود. رييس جمهور در لبنان از سوى پارلمان براى مدت شش سال انتخاب مى‌شود.

موافقتنامه نهايى ميان معارضان و موافقان دولت لبنان پس از مذاكرات گسترده كه پنج روز به طول انجاميد، به دست آمد. ميشل سليمان فرمانده‌ ارتش لبنان جانشين اميل لحود، رييس جمهور پيشين اين كشور خواهد شد كه دوره وى در نوامبر سال گذشته به پايان رسيد.

انتخابات رياست جمهورى لبنان ۱۹ بار توسط نبيه برى، رييس پارلمان لبنان به دليل دست نيافتن سياست‌مداران به يك موافقتنامه‌ بر سر كابينه جديد و قانون جديد انتخاباتى به تعويق افتاده بود.

زندگينامه ژنرال ميشل سليمان

نام: ميشل سليمان

سن و تاريخ تولد: ۵۹ سال – ۲۱ نوامبر ۱۹۴۸

تحصيلات: در سال ۱۹۷۰ از آكادمى نظامى لبنان به عنوان ستوان دوم فارغ‌التحصيل شد. داراى مدرك كارشناسى در علوم سياسى و اجرايى از دانشگاه لبنان است. وى به دو زبان انگليسى و فرانسوى تسلط دارد.

تجربه: از ۲۱ دسامبر سال ۱۹۹۸ تاكنون فرمانده نيروهاى مسلح بوده است. از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ فرمانده‌ تيپ ششم پياده نظام بوده است. از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ فرمانده تيپ يازدهم پياده نظام، از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳ دبيركل ستاد ارتش و از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۱ رييس سرويس اطلاعاتى بوده است.

دست‌آوردها: برقرارى نظم در تظاهرات مردمى، مقابله با درگيرى‌هاى‌ فرقه‌يى، فرماندهى نيروهاى ارتش لبنان در جنوب اين كشور و مقابله و سركوب شورش افراطيون در اردوگاه نهرالبارد در شمال لبنان.

نكاتى در مورد ژنرال ميشل سليمان

بسيارى از هواداران گروه ۱۴ مارس (مخالفان سوريه) از حمايت گروه ۱۴ مارس از انتخاب ميشل سليمان براى اين دلايل ناراضى بودند:

۱- زيرا ژنرال سليمان در سال ۱۹۹۸ توسط سورى‌ها فرمانده‌ ارتش لبنان شد.

۲- سليمان فرمانده‌ ارتش بود در زمانى كه "ارتش لبنانى‌ها را شكنجه مى‌كرد تا به آنچه كه ارتش مى‌خواست، اعتراف كنند."

۳- ژنرال سليمان رييس ارتش بود در زمانى كه بسيارى از لبنانى‌ها در هفتم اوت سال ۲۰۰۱ دستگير شدند.

۴- جبران كوريه، برادر زن وى سخنگوى رسمى حافظ اسد، رييس جمهور سابق سوريه بود.

۵- سليمان از عدم ارتباط سوريه با فتح‌الاسلام دفاع و اعلام كرد كه اين سازمان تروريستى بخشى از القاعده است.

۶- سليمان از حزب‌الله به دليل پيروزى در جنگ با رژيم صهيونيستى تقدير كرد.

از سوى ديگر هواداران گروه ۱۴ مارس مجبور شدند سليمان را بر ميشل عون ترجيح دادند. آنها هم چنين اعتبار سليمان را به دليل پيروزى وى بر فتح‌الاسلام مى‌دانستند.

هواداران ۱۴ مارس "پطرس حرب"، عضو پارلمان و يا "نصيب لحود" ديگر عضو پارلمان را ترجيح مى‌دادند اما آن‌ها تحت فشار بودند تا متفق‌القول بر سر يك كانديدا توافق كنند.

نگاهى به تاريخچه رياست‌جمهورى لبنان از استقلال تاكنون

- بشاره خورى، نخستين رييس جمهور لبنان بعد از استقلال اين كشور است كه در تاريخ ۲۱ سپتامبر سال ۱۹۴۳ انتخاب شد و با تمديد سه ساله دوره رياست جمهورى‌اش، تا سال ۱۹۵۲ رييس جمهور بود.

- در سال ۱۹۵۲ نيز كميل شمعون به عنوان دومين رييس جمهور لبنان انتخاب شد كه در سال ۱۹۵۸ دوره رياستش پايان يافت.

- بعد از وى فواد شهاب فرمانده ارتش لبنان در آن زمان به عنوان سومين رييس جمهور انتخاب شد كه در سال ۱۹۶۴ دوره رياست جمهورى‌اش خاتمه يافت.

- شارل حلو رييس جمهور چهارم لبنان كه در سال ۱۹۶۴ انتخاب شد و در سال ۱۹۷۰ دوره رياست جمهورى‌اش پايان يافت.

- در سال ۱۹۷۰ نيز سليمان فرنجيه به عنوان رييس جمهور پنجم لبنان انتخاب شد كه در زمان وى جنگ داخلى لبنان در گرفت.

- الياس سركيس نيز در سال ۱۹۷۶ به عنوان ششمين رييس جمهور لبنان انتخاب شد كه در راستاى فرونشاندن جنگ داخلى تلاش‌هاى زيادى كرد؛ اما شكست خورد.

- در سال ۱۹۸۲ بشير جميل به عنوان هفتمين رييس جمهور لبنان انتخاب شد؛ اما ترور شد و برادرش امين جميل جانشين وى شد.

قبل از پايان دوره رياست جمهورى امين جميل در تاريخ ۲۳ سپتامبر سال ۱۹۸۸، در اقدامى ناگهانى كه بيشتر شبيه يك زدوبند داخلى بود ميشل عون فرمانده ارتش لبنان به عنوان نخست وزير دولت نظامى انتقالى انتخاب شد و تا ۱۲ اكتبر سال ۱۹۹۰ بر اين پست باقى ماند.

- در آن زمان سليم الحص به عنوان نخست وزير، مسووليت رياست جمهورى را بر اساس قانون اساسى كه به موجب آن مسووليت رياست جمهورى تا زمان انتخاب رييس جمهور جديد بر عهده نخست وزير خواهد بود، به عهده گرفت.

- در پى امضاى توافقنامه طائف كه به جنگ داخلى لبنان (۱۹۷۵-۱۹۹۰) خاتمه داد، رينيه معوض به عنوان رييس جمهور در پنجم نوامبر ۱۹۸۹ انتخاب شد؛ اما ۱۷ روز بعد از انتخابش ترور شد.

- در پى آن الياس الهراوى با سه سال تمديد دوره رياست جمهورى‌اش براى ۹ سال تا سال ۱۹۹۸ بر پست رياست جمهورى باقى ماند.

- در ۱۷ اكتبر ۱۹۹۸ نيز اميل لحود كه دوره رياست جمهورى وى نيز سه سال تمديد شد و تا ۲۳ نوامبر سال ۲۰۰۷ ادامه داشت رييس جمهور بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024