چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 21.05.2008, 19:31


العربیه / خبرگزاری فرانسه، بیت‌المقدس

مقامهای اسرائیل و سوریه تایید کرده‌اند که گفتگوهای غیر مستقیمی را برای رسیدن به یک موافقتنامه صلح با میانجی‌گری ترکیه آغاز کرده اند. تلاشهای قبلی برای رسیدن به یک معاهده صلح میان دو کشور هشت سال پیش به دلیل اختلاف نظر بر سر بلندی های جولان ناکام ماند.

مدتی پیش سوریه اعلام کرده بود که اسرائیل از ترکیه خواسته است تا برای رسیدن به صلح میان دو کشور میانجی گری کند ولی این اولین بار است که دفتر اهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل این موضوع را تایید می کند.

دفتر آقای اولمرت اعلام کرده که مذاکرات غیر مستقیم میان دو کشور تحت نظارت ترکیه ادامه دارد.ترکیه نیز تایید کرده که چنین مذاکراتی در حال انجام است.

اسرائیل و سوریه بعد از جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1967 که منجر به اشغال بلندیهای جولان توسط اسرائیل شد، به عنوان دو کشور در حال جنگ به حساب می آیند.

دفتر نخست وزیر اسرائیل اضافه کرد که دو کشور قصد دارند تا آشکارا و صریح مواضع خود را بیان کنند و برای رسیدن به یک صلح پایدار مذاکره کنند.

هم اکنون دو تن از مشاوران ارشد آقای اولمرت در آنکارا به سر می برند تا در این زمینه با مقامات ترکیه گفتگو کنند.

مقامات دولت سوریه پیش از این گفته بودند که این کشور آماده است تا میانجی گری ترکیه برای آغاز مجدد مذاکرات صلح میان اسرائیل و سوریه را بپذیرد، به شرط اینکه اسرائیل نیز برای انجام گفتگوها از خود اراده نشان دهد.

یک ماه پیش بشار اسد رییس جمهور سوریه بعد از نشستی با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در دمشق پایتخت سوریه گفت که این کشور آماده است تا با ترکیه برای استقرار صلح و ثبات در منطقه همکاری کند.

در همین زمان بشار اسد رییس جمهور سوریه اعلام کرده بود که ترکیه پیشنهادی را از سوی اسرائیل مطرح کرده که بر اساس آن اسرائیل در عوض امضای یک پیمان صلح با سوریه، از بلندیهای جلولان خارج می شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024