پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 18.05.2008, 13:32


رادیوفردا: جرج بوش در سخنرانی روز یکشنبه خود که متن آن پیشتر منتشر شده است، از کشورهای خاورمیانه خواست تا با بلندپروازی های اتمی ایران مقابله کنند.

رييس جمهوری آمريکا قرار است که يکشنبه بعد از ظهر و در اجلاس اقتصادی خاورميانه در شرم الشیخ مصر در باره تهدیدهایی که از سوی ایران و گروه حماس صلح خاورمیانه را تهدید می کند سخنرانی کرده و توصیه هایی نیز به کشورهای عربی در باره گسترش دمکراسی داشته باشد.

آقای بوش ضمن معرفی ایران به عنوان بزرگترین «حامی تروریسم در جهان»، می گوید: «دنیا برای حفظ صلح، نباید به ایران اجازه دهد تا به بمب اتمی دست یابد.»

وی همچنین گفت: « کشورهای منطقه بايد مانع ادامه حمايت ايران و سوريه از تروريسم شده و با حماس مقابله کنند.»

رييس جمهوری آمريکا اظهار داشت: «ما در کنار مردم خوب و قابل احترام ايران و سوريه ايستاده‌ايم و آنها سزوار زندگی بهتری هستند. اين نفع هر کشور صلح طلب در منطقه است تا مانع اين کشورها برای پشتيبانی از تروريسم شوند.»

جرج بوش قرار است بعداز ظهر روز يکشنبه، به وقت محلی، اين اظهارات را در سخنرانی خود در شرم الشيخ، و در حضور صدها نفر از شخصيت های اقتصادی و سياسی جهان ايراد کند. کاخ سفيد پيشاپيش متن اين سخنرانی در اختيار خبرگزاری ها قرار داده است.

رييس جمهوری آمريکا اخيرا در سفر خود به اسرائيل در مورد خطر ايران سخن گفته و اعلام کرده بود: «محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران می خواهد خاورميانه را به قرون وسطی برگرداند.»

مارک رگب، سخنگوی اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل در جمع بندی سفر آقای بوش به اسرائيل گفت: «آمريکا و اسرائيل کاملا هم عقيده هستند که بايد گام های بسيار جدی و قابل لمس عليه جمهوری اسلامی ايران برداشت.»

وی گفت: «طرز نگاه و ديدگاه هر دو کشور به ايران و سياست های حاکمان تهران يکسان است. هر دو کشور، خطرات و عمق تهديد را می بينند و درک می کنند و هر دو می دانند که بايد گام های ديگری که قابل لمس باشد برداشت تا ايران از غنی سازی اورانيوم در تاسيسات هسته ای خود دست بکشد و بداند که ادامه دادن به اين امر، برايش زيان بار است.»

«پایانی بر رنج فلسطینی ها»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جرج بوش همچنين در شرم الشيخ از کشورهای خاورميانه می خواهد که اقتصاد خود را آزادتر سازند، اصلاحات سياسی برای پيشبرد جنبش دمکراسی را عملی کنند و به زنان و جوانان نقش بيشتری در جامعه بدهند.

رييس جمهوری آمريکا در سخنرانی خود از رهبران خاورميانه می خواهد که تغييرات لازم را در اين منطقه بوجود بياورند تا روزی جوامع اين منطقه بر پايه عدالت، تعامل و آزادی استوار باشند.

آقای بوش کشورهای عرب را تشويق خواهد کرد تا از طرح صلح آمريکا برای آستی میان اسرائيل و فلسطينی ها حمايت کنند.

در همين حال، جرج بوش روز شنبه در ملاقات با محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، گفت: آمريکا کاملا متعهد شده که تا پايان سال جاری ميلادی اسرائيل و فلسطينی ها با يکديگر به توافق برسند.

وی به محمود عباس گفت: « تشکيل يک دولت می تواند پايانی باشد بر رنج فلسطينی هايی که هم اکنون در سرزمين های فلسطينی زندگی می کنند.»

رييس جمهوری آمريکا همچنين گفت: اين امر قلب مرا می شکند که پتانسيل عظيم مردم فلسطين چنين از بين می رود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024