جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 17.05.2008, 18:04


ایسنا: سرخ‌پوشان پایتخت در دیداری دیدنی توانستند سپاهان اصفهان را با نتیجه ۲ بر یك شكست دهند. محسن خلیلی و سپهر حیدری برای پرسپولیس و احسان حاج‌صفی برای سپاهان در این دیدار گلزنی كردند.

تركیب تیم پرسپولیس تهران: مهدی واعظی، كریم باقری، فرزاد آشوبی، حسین كعبی، محمد نصرتی، عباس آقایی، مسعود زارعی، پژمان نوری، نبی‌الله باقری‌ها، سپهر حیدری، محسن خلیلی.

تركیب سپاهان: مسعود همامی، هادی عقلیی، عبدالوهاب ابوالهیل، عماد رضا، حمید عزیززاده، لوینیان، هادی جعفری، حسین كاظمی، سیدصالحی، هیثم كاظم، احسان حاج‌صفی.

نیمه اول:

سرخ‌پوشان پایتخت شروع كننده بازی در نیمه نخست هستند. حسین كعبی با حركت از سمت چپ پرسپولیس اولین توپ را به روی دروازه سپاهان می‌فرستد اما، سانتر اشتباه او راهی جز خارج دروازه ندارد. سپاهان در دومین دقیقه بازی اولین آفساید مسابقه را رقم زد.

اشتباه بازیكن خط دفاعی سپاهان در دفع سانتر مسعود زارعی از جناح راست؛ پرسپولیس را تا آستانه اولین گل خود پیش می‌برد اما، این چنین نمی‌شود. قرمزهای پایتخت نخستین كرنر را روی دروازه سپاهان فرستاند.

كریم باقری همچون چند بازی اخیر قرمزها، كارهای دفاعی را به فرزاد آشوبی و پژمان نوری واگذار كرده است و همچون سال‌های جوانی نقشی تهاجمی بر عهده دارد. آن‌چه در دقایق نخستین نیمه اول بیش از مشهود است حضور پرتعداد بازیكنان سپاهان در ضد حملات روی دروازه پرسپولیس است. ۹ دقیقه از زمان بازی می‌گذرد كه داور بازی به نشانه‌ی اولین خطا در سوت خود می‌دمد. بازیكنان سپاهان مرتكب خطای هند شدند.

در پانزدهمین دقیقه بازی شوت از راه دور احسان حاج‌صفی از پشت محوطه‌ پرسپولیس از كنار دروازه سرخ‌پوشان پایتخت به بیرون می‌رود.

محسن خلیلی به تلافی شوت حاج‌صفی از راه دور شوت زیبایی را راهی دروازه مسعود همامی سنگربان سپاهان می‌كند اما، این بار توپ درون دروازه زردپوشان اصفهانی قرار می‌گیرد تا نخستین گل بازی شكل گرفته باشد. هنوز بازیكنان سپاهان به خود نیامده‌اند كه حسین كعبی در محوطه جریمه آن‌ها سرنگون می‌شود، تماشاگران و نیمكت‌نشینان پرسپولیس اعتقاد به خطای پنالتی دارند اما، سعید مظفری‌زاده داور بازی چنین نظری ندارد. سپاهانی‌ها همان توپ را روی دروازه پرسپولیس می‌فرستند تا ضد حمله خطرناكی شكل بگیرد اما راه به جایی نمی‌برد.

مهدی واعظی با تذكر داور بازی روبه‌رو می‌شود؛ مظفری‌زاده اعتقاد دارد واعظی سعی در تلف كردن وقت بازی دارد. تكل خشن حسین كعبی روی پای هادی عقیلی صدای سپاهانی‌ها را در‌می‌آورد؛ ویرا سرمربی سپاهان به شدت به این صحنه معترض است. این در حالی است كه مظفری‌زاده اعتقادی به خطای بازیكن سرخ‌پوشان ندارد.

نیمه اول به نیمه نرسیده است كه نیكبخت واحدی در پشت نیمكت سرخ‌ها مشغول گرم كردن خودش می‌شود. در بیست و سومین دقیقه بازی بهترین فرصت قرمز‌ها در نیمه نخست برای رسیدن به دومین گلشان از دست می‌رود. خلیلی روی فرار خود توپ را تیرك افقی دروازه سپاهان می‌كوبد؛ در ادامه باقری نمی‌تواند توپ برگشتی را به گل تبدیل كند و ضربه‌ی سر او از بالای دروازه سپاهان فرود می‌آید.

زارعی اگرچه در كارهای هجومی همچون بازی‌های گذشته‌اش عالی ظاهر می‌شود در كارهای دفاعی ضعیف نشان می‌دهد. اشتباه او در دقیقه ۲۹ باعث می‌شود تا سپاهان بازی را به تساوی بكشد. پاس پشت دفاع حسین كاظمی به احسان حاج‌صفی می‌رسد تا بازیكن سپاهان پس از پشت سر گذاشتن زارعی و واعظی توپ را به گل تبدیل كند. احسان حاج‌صفی و هادی جعفری بازیكنان اخطاری میدان در نیمه نخست هستند.

نبی‌الله باقری‌ها ضربه‌ی اوت پرتاب شده سپهر حیدری را به دروازه سپاهان شكلیك می‌كند اما همامی توپ را روی خط دروازه جمع می‌كند.

در دقیقه ۴۵ بازی خلیلی ضربه‌ی كاشتی را از كنار دروازه سپاهان به اوت می‌فرستد.

نیمه دوم:

نیمه دوم با ورود علیرضا نیكبخت واحدی به جای محمد نصرتی مدافع آسیب دیده پرسپولیس شروع شد. سپاهان همچنان كه آغازگر بازی در نیمه دوم است نخستین خطر جدی را روی دروازه پرسپولیس تدارك می‌بیند. شوت محكم حسین كاظمی در دقیقه ۴۶ با دفع مهدی واعظی روبه‌رو شد.

چند دقیقه پس از این صحنه سیدصالحی با كار اضافه روی توپ موقعیت مناسبی را از تیمش می‌گیرد. این درحالی است كه بازیكنان سپاهان در موقعیت دو به دو روی دروازه پرسپولیس می‌توانستند به گل دوم خود دست یابند.

نیكبخت واحدی برای حضور روی دروازه سپاهان ۱۳ دقیقه فرصت نیاز داشت او در دقیقه ۵۸ روی سانتر مسعود زارعی ضربه‌ی سری را روانه دروازه سپاهان كرد؛ اما ضربه سر او نه به قصد گشودن دروازه سپاهان كه بیشتر به پاس شبیه بود؛ اما هیچ كدام از بازیكنان پرسپولیس روی این صحنه روی دروازه سپاهان حضور ندارند تا سانتر پاس‌گونه‌ی نیكبت را به گل تبدیل كند.

كریم باقری در دقیقه ۶۲ بازی با شوت بخت خود را برای گلزنی امتحان می‌كند اما این توپ راهی خارج از زمین می‌شود. افشین قطبی برای افزایش قدرت تهاجمی تیمش ماته دراگه چویچ را به جای عباس آقایی به میدان فرستاد. یك دقیقه بعد نیكبخت واحدی از پشت محوطه جریمه شوت دیگری را روانه دروازه سپاهان كرد اما شوت او به بالای دروازه رفت.

آنچه در نیمه دوم بیش از همه چیز مشهود است بازی احساسی قرمزهاست، تك روی زیاد بازیكنان پرسپولیس باعث می‌شود تا عماد رضا در دقیقه ۶۷ بازی موقعیت مناسبی برای گلزنی پیدا كند اما شوت او از سمت چپ دروازه پرسپولیس به اوت رفت. ماته اگرچه در دقیقه ۶۹ برای پرسپولیس گلزنی كرد اما نیكبخت واحدی در موقعیت آفساید قرار دارد و داور این گل را مردود اعلام می‌كند.

محسن حمیدی در دقیقه ۷۲ به جای سیدصالحی به میدان رفت. پاپی هم به جای ابوالهیل به میدان فرستاده شد تا تحرك سپاهان كم نشود. در دقیقه ۷۷ بازی این حسین كعبی است كه دروازه پرسپولیس را با تكی به موقع‌اش نجات می‌دهد او در دقیقه ۸۰ بازی جای خود را به حسین بادامكی داد.

در دقیقه ۸۲ بازی پرسپولیس روی ضربه آزاد محسن خلیلی می‌توانست به گل برتری دست پیدا كند اما واكنش دیدنی همامی مانع از گلزنی دوباره محسن خلیلی در این بازی شد. ماته و خلیلی در دقایق ۸۷ و ۸۸ دو موقعیت خوب گلزنی را برای پرسپولیس از دست می‌دهند. قرمزهای پایتخت در این دقایق تنها به پیروزی و هجوم فكر می‌كنند. ویرا، جاوا موجوری را به جای عماد رضا به میدان می‌فرستد تا نبض بازی را كند كند.

داور بازی در نیمه دوم هفت دقیقه وقت اضافه اعلام می‌كند. پرسپولیس از این هفت دقیقه برای حمله و تهاجم روی دروازه سپاهان بهره می‌گیرد تا سرانجام در آخرین دقیقه وقت‌های تلف شده این سپهر حیدری مدافع اصفهانی پرسپولیس باشد كه با گلزنی به تیم هشهمری، تكلیف هفتمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران جام خلیج‌فارس را روشن كند.

ضربه‌ی كاشته فرزاد آشوبی در یك رفت و برگشت در محوطه جریمه به باقری رسید و سانتر باقری با ضربه سر سپهر حیدری مهم‌ترین گل لیگ هفتم را رقم زد. به این ترتیب افشین قطبی به وعده خود به هواداران پرسپولیس جامه عمل پوشاند و پس از علی پروین كه در نخستین دوره رقابت‌ها پرسپولیس را به قهرمانی رسانده بود دومین مربی باشد كه پرسپولیس را قهرمان لیگ برتر كرده باشد.

حسین كاظمی، ابوالهیل، محسن حمیدی، عماد رضا، همامی و حیثم كاظم بازیكنان اخطاری سپاهان بودند. در پرسپولیس هم حسین كعبی و علیرضا نیكبخت واحدی با اخطار داور بازی روبه‌رو شدند.


قطبی: مثل منچستر یونایتد قهرمان شدیم

خبرگزاری فارس: سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس تهران گفت: مسابقه امروز مانند شطرنج بود و مثل منچستر یونایتد قهرمان شدیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، افشین قطبی پس از كسب عنوان قهرمانی در لیگ برتر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بازی امروز برابر سپاهان صحنه‌های رویایی زیادی داشت. تمام ایرانی‌ها و حتی طرفداران تیم استقلال از این پیروزی لذت بردند. امروز مثل اول فصل بهترین بودیم و توانستیم خیلی از ركوردها را بشكنیم.
وی افزود: به این تیم افتخار می‌كنم و سرمایه‌های اصلی ما مردم هستند. بازی در خانه خیلی سخت بود و ما فقط برد می‌خواستیم. سپاهان می‌توانست مانع پیروزی ما شود. این تیم در آسیا و ایران مقام دارد.
سرمربی پرسپولیس تاكید كرد: دیدار امروز مانند یك بازی شطرنج بود و صبر كرده و عجله نكردم. موقعیت‌های زیادی برای گل‌زنی داشتیم، ضمن آنكه محسن خلیلی می‌توانست بازی را در نیمه اول دو بر صفر به سود ما كند. داور نیز یك پنالتی را روی حسین كعبی نگرفت.
مربی سابق تیم ملی كره جنوبی خاطرنشان ساخت: سپاهان روی ضد حملات خطرناك بود؛ اما در نهایت این تیم ما بود كه قهرمان شد. این بازی مانند فینال سال ۱۹۹۹ لیگ قهرمانان اروپا بود كه بین دو تیم منچستر یونایتد و بایرن مونیخ برگزار شد. در آن دیدار نیز منچستر در لحظات آخر بایرن را شكست داد و قهرمان شد. امروز نیز ما مانند منچستر قهرمان شدیم.
وی افزود: از مسئولان پرسپولیس تشكر می‌كنم كه مرا فراموش نكردند و این برد را به پدر، مادر و همسرم تقدیم می‌كنم. این قهرمانی هدیه‌ای بود به جامعه فوتبال ایران.


پروین: هر كدام از هواداران یك تیم بودند

خبرگزاری فارس:سرمربی اسبق تیم فوتبال پرسپولیس گفت: بازیكنان با غیرت بازی كردند و هر كدام از هواداران هم یك تیم بودند.

علی پروین پس از قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر عنوان كرد: می‌دانستم این تیم قهرمان خواهد شد. بازیكنان امروز با غیرت بازی كردند؛ البته هواداران امروز هر كدام یك تیم بودند.
وی افزود: فریادها و تشویق‌های آنها، تیم و بازیكنان را به حمله تشویق می‌كرد. اگر امروز پرسپولیس برنده نمی‌شد، بازیكنان مدیون این هواداران پرشور می‌شدند.
پروین اظهار داشت: این قهرمانی را به قطبی، كاشانی و كلیه هواداران تبریك می گویم. خوشحالم كه پرسپولیس به رقابت‌های آسیایی صعود كرد.
وی ادامه داد: امیدوارم این تیم به جایگاه اصلی خود بازگردد. مطمئن باشید پروین هیچ وقت پرسپولیس را فراموش نمی كند.


در حاشیه:

چمن ورزشگاه آزادی تخریب شد

خبرگزاری فارس: پس از قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر به دلیل هجوم هواداران به داخل میدان، زمین چمن ورزشگاه آزادی به شدت آسیب دید.

پس از پیروزی پرسپولیس برابر سپاهان و كسب جام قهرمانی، هوادران شادمان این تیم به داخل زمین هجوم بردند و همین مسئله باعث شد بخشی از چمن ورزشگاه آزادی نابود شود.

* یكصد هزار تماشاگر با پایان بازی ورزشگاه را ترك نكرده و در جشن قهرمانی پرسپولیس شركت كردند.

* بازیكنان پرسپولیس به هنگام اهدای جام همراه با هواداران شعار قهرمانی سر دادند.

* هوادران تیم سپاهان حتی پس از پایان مراسم اهدای جام حاضر به ترك ورزشگاه نشده و علیه پرسپولیس و كادر داوری شعار سردادند.

* پس از پایان بازی پرسپولیس مقابل سپاهان، جشن قهرمانی این تیم فقط به هواداران حاضر در ورزشگاه منتهی نشد. بسیاری از خانواده‌ها در میدان آزادی به‌طور خودجوش به جشن و پایكوبی پرداختند.

* افشین قطبی كه به دلیل شادی بیش از حد بازیكنان پرسپولیس از خود بی‌خود شده بود، هنگام مصاحبه با خبرنگاران مانند روزهای نخستینی كه وارد ایران شده بود، با زبان انگلیسی به سخن پرداخت.

* در هنگام جشن قهرمانی بازیكنانی كه با این تیم قراردادشان به پایان رسیده بود از جمله حسین كعبی، عباس آقایی و محمد نصرتی، با خوشحالی از تمدید قرارداد سخن به میان آوردند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024