جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 16.05.2008, 22:17


رادیوفردا: وزارت امور خارجه روسيه روز جمعه اعلام کرد برای ترغيب ايران به توقف غنی سازی اورانيوم، به زودی خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا به همراه نمايندگان کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای ارائه مشوق های جديد به تهران سفر خواهند کرد.

وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه ای اعلام کرده است:«ما اميدواريم در آينده نزديک منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، بتواند با خاوير سولانا و جانشينان وزيران خارجه شش کشور که برای ارائه بسته پيشنهاد بازنگری شده به تهران سفر می کنند، ملاقات کند».

پنج کشور دارای حق وتو در شورای امنيت به همراه آلمان، گروه موسوم به ۱+۵، اوايل ماه مه در نشست لندن توافق کردند تا به وسيله يک بسته پيشنهادی جديد تلاش کنند ايران را دوباره به پای ميز مذاکره بکشانند.

نمايندگان گروه ۱+۵ در نشست لندن بسته پيشنهاد شده مشوق ها به ايران در ژوئن سال ۲۰۰۶ را مورد باز نگری قرار داده و آن را به روز کردند.

کشورهای غربی نگران فعاليت های غنی سازی اورانيوم ايران هستند و به همين دليل برای تعليق اين فعاليت ها، گروه ۱+۵ در ژوئن سال ۲۰۰۶ يک بسته مشوق ها، شامل همکاری در زمينه هسته ای، اقتصادی و فناوری های پيشرفته به ايران پيشنهاد کرد.

ايران اين بسته پيشنهادی را رد کرده بود و در واکنش تاکيد می کند که هدف از غنی سازی اورانيوم، توليد سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی اين کشور است و غنی سازی را در چارچوب تعهدات بين المللی خود انجام می دهد.

در همين حال وزارت امور خارجه روسيه اعلام کرده است که مسکو بسته پيشنهاد شده از سوی ايران را «با دقت مطالعه» خواهد کرد.

اين بيانيه همچنين تصريح کرده است :«در جريان ديدارها در تهران، نمايندگان شش کشور واکنش اوليه خود به پيشنهاد ايران را مطرح خواهند کرد».

«آمريکا نماينده ای به تهران نمی فرستد»

در همين حال، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا موضع قبلی واشينگتن درخصوص سفر نمايندگان ۱+۵ به تهران تکرار کرده و می گويد نماينده از اين کشور به تهران سفر نخواهد کرد.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، گفت: نمايندگان شش قدرت جهانی جزئيات بسته پيسنهادی تازه شده را تکميل کردند و آن را به تهران ارائه خواهند کرد.

آقای مک کورمک گفت:«کار بر روی جزئيات بسته پيشنهادی به اتمام رسيده و نامه آن تهيه شده است».

به گفته آقای مک کورمک آقای سولانا با مقام های ايرانی تماس خواهد گرفت تا نحوه سفر و زمان آن را مشخص کند.

اين در حالی است يک ديپلمات اروپايی گفته است که مذاکره برای تعيين زمان سفر هيئت ۱+۵ به تهران، با وزارت امور خارجه ايران آغاز شده است.

جزئیات بسته پیشنهادی به ایران اعلام نشده است، اما پیشتر برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، گفته بود بسته مشوق های پيشنهاد شده به ايران «بسيار سخاوتمندانه» است .

قدرت های جهانی تصریح کرده اند که جزئيات اين بسته پيشنهادی پيش از ارائه به تهران منتشر نخواهد شد.

در همين حال، آقای کوشنر پیشتر گفته بود که اگر ايران هنگامی که بسته پيشنهادی جديد را دريافت می کند آن را در اختيار عموم مردم قرار ندهد، اين مشوق ها در اينترنت منتشر شده تا در دسترس عموم قرار گيرند.

در حالی وزير امور خارجه فرانسه بسته جديد پيشنهادی به ايران را «بسيار سخاوتمندانه» خوانده بود که يک ديپلمات بلند پايه آمريکايی در اين باره گفته بود که مشوق های جديد، «تفاوت چشمگيری» با پيشنهادات گروه ۱+۵ در سال ۲۰۰۶ ندارد و تنها در بخش «همکاری های هسته ای»، به روز شده است.

اين مقام امريکايی گفته بود بسته يپشنهادی جديد « گام بزرگ رو به جلويی» محسوب نمی شود.

شورای امنيت سازمان ملل متحد طی چهار قطعنامه از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با ناديده گرفتن اين قطعنامه ها از سال ۲۰۰۶ به گسترش فعاليت های غنی سازی خود اقدام کرده است.

ايران تاکيد می کند که هدف از غنی سازی اورانيوم، توليد سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی اين کشور است و به تعهدات بين المللی خود در اين زمينه پايبند است. اين در حالی است که کشور های غربی نگران آن هستند که ايران اين تکنولوژی را برای دستيابی به سلاح هسته ای به کار گيرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024