سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 16.05.2008, 16:47


حضور محسوس ماموران امنیتی و انتظامی مانع از ادای احترام اعضا و همفكران نهضت‌آزادی ایران نسبت به مقام آیت‌الله سیدمحمود طالقانی شد.

اعضا و همفكران نهضت آزادی ایران كه در سالگرد تاسیس این تشكل سیاسی صبح جمعه بیست‌وهفتم اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۷ به بهشت‌زهرا رفته بودند تا با قرائت فاتحه نسبت به مقام آیت‌الله طالقانی از بنیانگذاران نهضت آزادی، ادای احترام كنند، با توجه به حضور ماموران مسوول موفق به انجام این كار نشدند.

این برخورد تند و همراه با توهین نیروهای امنیتی و انتظامی در حالی انجام شد كه مقام‌های امنیتی با برگزاری مراسم سالگرد نهضت آزادی ایران مخالفت كرده بودند. همان‌گونه كه سال گذشته نیز از برگزاری كنگره این تشكل سیاسی ممانعت به عمل آورده بودند.

از همین رو محمد توسلی رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران و هاشم صباغیان عضو شورای مركزی نهضت آزادی كه در دولت موقت در سمت وزیر كشور انجام وظیفه می‌كرده است نسبت به این برخورد اعتراض كردند. این فعالان سیاسی می‌گفتند براساس چه آیین‌نامه‌ای نمی‌توانیم بر سر مزار فردی فاتحه بخوانیم، اما این اعتراض با برخورد تند و توهین‌آمیز ماموران حاضر در محل مواجه شد. به گونه‌ای كه افراد حاضر كه در میان آنان شخصیت‌هایی چون دكتر غلامعباس توسلی استاد دانشگاه و مهندس ابوالفضل بازرگان نیز حضور داشتند نه‌تنها اجازه نیافتند فاتحه‌ای قرائت كنند بلكه با توجه به فشار و هل دادن ماموران، هاشم صباغیان به زمین خورد.

بنابراین او زمانی كه بر سر مزار دكتر مصطفی چمران كه او نیز از بنیانگذاران نهضت آزادی ایران در خارج از كشور بوده است حاضر شد، از اینكه در این زمانه حتی اجازه قرائت فاتحه داده نمی‌شود ابراز تاسف كرد.

این برخورد و ممانعت در حالی انجام می‌شود كه مراسم سیزدهمین سالگرد درگذشت مهندس مهدی بازرگان دبیركل فقید نهضت آزادی ایران و نخست‌وزیر دولت موقت نیز كه قرار بود در اوایل بهمن‌ماه ۱۳۸۶ برگزار شود به دلیل مخالفت نهادهای امنیتی لغو شده بود. همان‌گونه كه مراسم ششمین سالگرد درگذشت دكتر سحابی نماینده تهران در اولین دوره مجلس پس از انقلاب ۵۷ و رئیس سنی این دوره از مجلس و از بنیانگذاران نهضت آزادی ایران كه قرار بود اواخر فروردین‌ماه ۱۳۸۷ برگزار شود به دلیل مخالفت نهادهای امنیتی لغو شد.

اما این مخالفت‌ها تنها به برگزاری مراسم رسمی منتهی نشد. به گونه‌ای كه ماموران امنیتی و انتظامی با حضور در امام‌زاده عبدالله – محل دفن دكتر سحابی – حضور خانواده و نزدیكان دكتر سحابی را كه برای قرائت فاتحه به آنجا رفته بودند زیر نظر گرفتند. حضوری كه بیش از تعداد جمعیت حاضر بود، به همین دلیل مهندس عزت‌الله سحابی خطاب به ماموران گفت كه به مقام‌ها بفرمایید وقتی شما جمعیت ۴۰ نفره‌ای را كه خودتان قبول دارید اهل سلامت هستند اینگونه می‌پایید، دشمنانی را كه اطراف ما هستند چگونه می‌پایید. او سپس گفت كه اگر بخواهید همه وقت خود را به پاییدن این افراد بگذرانید پس كی می‌توانید رفاهی برای مردم ایجاد كنید. از همین رو سحابی با صدایی رسا گفت اینقدر وقت خود را صرف این مسائل نكنید.

به هر حال بار دیگر ماموران امنیتی و نظامی صبح جمعه بیست و هفتم اردیبهشت ۱۳۸۷ با حضور در بهشت‌زهرا از ادای احترام اعضا و همفكران نهضت‌آزادی نسبت به آیت‌الله طالقانی ممانعت به عمل آورند تا به گفته حاضران نشان دهند كه جلوگیری از فعالیت‌های گروه‌های سیاسی منتقد تنها به برگزاری مراسم رسمی منتهی نمی‌شود بلكه آنان حتی نمی‌توانند بر سر مزار شخصیت‌های مورد احترامشان حاضر شوند.







 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024