جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 16.05.2008, 8:24


بك منبع آگاه در سفارت ایران در بغداد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعلام این خبر در مورد جزئیات این حادثه گفت: در جریان حمله تروریستی به خودروی حامل دیپلمات‌های ایرانی كه برای زیارت از بغداد عازم كاظمین بودند، چهار تن از دیپلمات‌ها زخمی و بلافاصله در بیمارستان بستری شدند.

وی ادامه داد: این حادثه مقارن ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه به وقت محلی با تیراندازی به سوی دیپلمات‌ها روی داد و وضعیت یكی از دیپلمات‌ها به دلیل اصابت گلوله به ناحیه گلو وخیم گزارش می‌شود.

به گفته این منبع آگاه دو تن از این دیپلمات‌ها دارای گذرنامه سیاسی و دو تن دیگر دارای گذرنامه خدمت می‌باشند. در این حادثه راننده عراقی نیز مجروح شده است.

اظهارات سفیر جمهوری اسلامی در بغداد

حسن كاظمی قمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق به ایسنا گفته است: «بعد از حادثه پلیس همكاری‌های لازم را انجام می داد و مجروحین با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند.»

وی ادامه داد:«جراحت دوتن از آنها سطحی است كه یكی از آنها كارمند محلی سفارت است و دو نفر دیگر یكی از ناحیه گردن و دیگری از ناحیه پهلو مورد اثابت گلوله قرار گرفتند.»

به گفته قمی پس از انتقال به بیمارستان عملیات جراحی لازم بر روی این مجروحین انجام و یكی از آنها به بیمارستان دیگری برای ادامه مداوا منتقل شده است.

قمی خاطر نشان كرد:« آنچه كه پزشكان اعلام كردند اظهار امیدواری از تلاش هایشان است كه نتیجه بخش باشد و ما شاهد بهبود وضعیت این دیپلمات ها باشیم.»

سفیر ایران در عراق در ادامه در پاسخ به این سوال كه همكاریی های دولت عراق در این زمینه چگونه بوده است؟ اظهار داشت:« بلافاصله بعد از حادثه طی تماسی كه دفتر نخست وزیری با ما داشت درمورد همكاریی های امنیتی و پزشكی اقدامات لازم صورت گرفت و سفارشات لازم را كردیم.»

وی افزود: « پلیس نیز همكاریی خوبی داشته و تلاش پزشكان نیز در حال انجام است لذا امیدواریم الطاف الهی شامل حال شود و این دیپلمات ها هرچه سریع تر بهبود یابند.»

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ترور چهار تن از دیپلمات‌ها و كاركنان جمهوری اسلامی ایران در بغداد را اقدامی جنایتكارانه خواند و آن را به شدت محكوم كرد.

محمد علی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید: مسوولیت اصلی تامین امنیت دیپلمات‌ها و مراكز سیاسی و بین‌المللی در عراق بر عهده اشغالگران است و اهمال و رویكردهای مشكوك نیروهای آمریكایی در مسائل امنیتی، افزایش ناامنی‌ها در عراق را در پی داشته و نگرانی همگان را موجب گردیده است.

حسینی پیامدهای این اقدام جنایتكاران را متوجه سیاست‌های غلط نیروهای اشغالگر آمریكایی دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران بطور جدی رسیدگی به این حادثه را از طریق مسوولین دولت عراق پیگیری خواهد كرد.

احتمال انگیزه‌های سیاسی

روزنامه لس آنجلس تایمز به نقل از منوچهر تسلیم یك سخنگوی سفارت ایران در بغداد ضمن كم اهمیت جلوه دادن تاثیرگذاری حادثه تروریستی اخیر بر روابط دیپلماتیك دو جانبه گفت كه امكان دارد ایرانی‌های هدف گرفته شده كه همه از كارمندان اجرایی بوده‌اند به دلایل سیاسی هدف قرار گرفته باشند.

وی گفت كه هیچ دلیل رسمی در رابطه با این حادثه تروریستی اعلام نشده است اما "ممكن است احزاب یا گروه های مختلفی باشند كه به روابط میان ایران و عراق علاقه ندارند."

این سخنگو ادامه داد: این نوع حادثه نمی‌تواند روابط خوب میان ایران و عراق را تخریب كند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024