شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 13.05.2008, 9:31


رادیو فردا: زلزله ۷.۸ ريشتری که روز دوشنبه، جنوب غربی چين را به لرزه در آورد، دست کم ده هزار کشته بر جای گذاشته و دهها هزار نفر ديگر زير آوار مانده‌اند.

بر اساس گزارش مرکز لرزه نگاری آمريکا، اين زمين لرزه در ۹۲ کيلومتری شمال غربی استان سيچوان و در ساعت دو و ۲۸ دقيقه به وقت محلی رخ داد. مرکز اين زمين لرزه ده کيلومتری عمق زمين گزارش شده است .

در منطقه وقوع زلزله حدود ۱۲ ميليون نفر زندگی می کنند و در ۲۶۰ کيلومتری آن نيز استانی با ۳۰ ميليون جمعيت قرار دارد.

چين ارتش دو ميليون و ۳۰۰ هزار نفری خود را بسيج کرده تا به قربانيان اين زلزله کمک کنند.

تلويزيون چين تصاويری از ساختمان های فرو ريخته، جاده های به دو قسمت تقسيم شده و بازماندگان اين فاجعه را نشان می دهد.

اگر چه آمار رسمی تاکنون از کشته شدن ده هزار نفر در استان سيچوان گزارش می دهد ولی انتظار می رود رقم کشته شدگان بسيار بيش از اين باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دست کم فقط ده هزار نفر در شهر ميانزهو زير آوار دفن شده اند. زلزله روز دوشنبه پر تلفات ترين زلزله در ۲۲ سال گذشته در چين بوده است. در سال ۱۹۷۶ زلزله ای در شمال این کشور موجب کشته شدن ۲۴۲ هزار نفر شد.

ون جيابو، نخست وزير چين اعلام کرده است که وضعيت بسيار بدتر از آن است که ما فکر می کرديم.

زلزله روز دوشنبه پر تلفات ترين زلزله در ۲۲ سال گذشته در چين بوده است. در سال ۱۹۷۶ زلزله ای در شمال این کشور موجب کشته شدن ۲۴۲ هزار نفر شد.

نخست وزير چين که در مرکز کمک به زلزله زدگان در شهر سيچوان استان دوجيانگان سخن می گفت، اعلام کرد:« ما احتياج به افراد بيشتری داريم که برای کمک به اينجا بيايند.»

خبرگزاری رسمی چين، شينهوا، گزارش داد که در منطقه بيجوان که حدود ۸۰ درصد ساختمان ها از جمله مدارس فرو ريخته اند دست کم پنج هزار نفر جان باخته اند.

حدود هزار دانش آموز و معلم در يکی از مدارس اين منطقه در خاک دفن شده اند.

شينهوا همچنين گزارش داد که دست کم ۳۷ گردشگر خارجی نيز در سيچوان کشته شده اند. اين خبرگزاری مليت اين گردشگران را اعلام نکرده است.

دولت چين به ارتش اين کشور دستور داده است تا از طريق هوا کمک های اوليه غذايی و دارويی را به آسيب ديدگان برساند.

آمريکا، اتحاديه اروپا، روسيه و ژاپن اعلام کردند که آماده کمک رسانی به اين کشور هستند و دولت چين نيز ۲۹ ميليون دلار برای کمک به صدمه ديدگان اين فاجعه اختصاص داده است.

در پکن، پايتخت چين که در ۱۵۰۰ کيلومتری محل وقع زلزله قرار دارد ساختمان های اداری از جمله دفاتر رسانه های پوشش دهنده المپيک پکن تکان خوردند. به فاصله کمی از اين زمين لرزه ساکنان ساختمان های اداری در پکن تخليه شده و حدود يک ساعت در خيابان ها به سر بردند.

در شانگهای که قلب تجاری چين محسوب می شود نيز گزارش های مشابهی منتشر شده است.

در تايپه، پايتخت تايوان که در ۱۶۰ کيلومتری جنوب چين قرار دارد نيز ساختمان ها دچار لرزه های شديدی شدند.

اين زمين لرزه در هانوی، پايتخت ويتنام ، بانکوک، پايتخت تايلند و هنک کنگ نيز احساس شد و بسياری از مردم بلافاصله به خيابان ها ريختند.

وقوع اين زمين لرزه در زمانی صورت می گيرد که حکومت چين با مشکلات زيادی از جمله مسئله تورم رو به افزايش در اين کشور، بحران تبت و برگزاری المپيک پکن دست و پنجه نرم می کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024