پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 11.05.2008, 8:41

فواد سنیوره:


یکشنبه، 22 اردیبهشت 1387

ادوارنیوز: رئیس حکومت لبنان فواد سنیوره اعلام کرد که حزب الله امروز با تمامی لبنان مشکل دارد و نه فقط با حکومت و تصمیماتش و تأکید کرد که حکومت و لبنانیها دیگر نخواهند پذیرفت که وضعیت حزب الله و سلاحش به همین گونه باشد. او تاکید کرد که اگر حزب الله قانع نشود که امنیتش نه در گروی سلاحهایش که در گروی موافقت ملت لبنان است وضع به حال عادی خود باز نخواهد گشت. او طرحی را بیان کرد که متضمن واگذاری تصمیم گیری در مورد شبکه شنود حزب الله و رئیس امنیت فرودگاه به ارتش ، خروج مردان مسلح از بیروت، انتخاب فوری رئیس جمهور و پس از آن تشکیل دولت وحدت ملی و قانون انتخابات جدید است.

سنیوره ملت لبنان را خطاب قرار داد و گفت:

«دولت لبنان توسط انقلابیون سرنگون نخواهد شد و ملت لبنان آزادیش را واگذار نخواهد کرد تا خشونت و دیکتاتوری و تروریسم مجدداً بازگردد.این لحظه ای دردناک برای لبنان و پایتختش است. و صبر دموکرتیک و نظام مدنی و جابجا شدن مسالمت‌آمیز قدرت هدف تیرهای مسموم انقلاب مسلحانه حزب الله و حامیانش که به سوی لبنان و پایتختش و اهالیش و منازلش و املاکش و موسساتش و سنتهایش روانه شده‌اند قرار گرفته‌اند.

امروز خانه‌های ما و کیان دولت و نظام دموکراتیک ما، که در کل جهان عرب یگانه است، در قبضه برادران هموطنی است که جز خشونت مسلحانه و انقلاب و چیرگی و زورگویی راهی برای تفاهم نمی‌شناسند. آنان به همکاری می‌خوانند و جز انتقام‌گیری هدف دیگری ندارند، خواهان آرامش می‌شوند ولی به جنگ خوش آمد می‌گویند.

ما در کنار هم با کرامت با اشغالگر اسرائیلی جنگیدیم و آزادیمان و سیادتمان را حفظ کردیم و مانع پیروزی اسرائیل شدیم و خدا بر گفته‌های ما گواه است، اما نتیجه آن بود که بلافاصله پس از نبرد آنها ما را به خیانت و مزدوری متهم کردند.

حزب‌الله در خیابانهای بیروت چه می‌کند؟ حزب‌الله در مسیرهای منتهی به فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری چه می کند؟ آیا با بند آوردن این راه، راه کل لبنانیها به فرودگاه، مانع کمک رسانی به تل آویو می‌شود؟ میلیشیای حزب الله و امل و حامیانشان در مناطق امن بیروت چه می‌کنند؟ آیا دولت گفته است که می‌خواهد سلاح حزب‌الله را به زور بگیرد؟ البته که نه و ما این را چه در خفا و چه در جلا گفته‌ایم و تمامی دولتها و تمامی لبنانیها و تمامی جهان بر آن آگاهند.

ما خواهان جنگ با حزب الله نیستیم. مشکل این است که حزب الله به تنهایی و برای خود تصمیم گرفته است که لبنان چه آینده‌ای داشته باشد. مشکل ما با حزب لله این است که حزب الله حق خود می‌داند هر وقت بخواهد اعلام جنگ کند و هر وقت بخواهد اعلام صلح و هر کس را که با تصمیم او مخالف باشد خائن و متمرد و مجرم مزدور می‌خواند.

حزب الله می‌خواهد خود بدون مشورت با دیگر لبنانیها و بی‌توجه به رای دولت در باره امنیتش و سلاحهایش تصمیم بگیرد. ما به حزب الله اعلان جنگ نکرده‌ایم و نخواهیم کرد و در این سو کسی نیست که بخواهد با حزب الله بجنگد. اما در عین حال ما به قتل رسیدن بی‌گناهان و هجوم به منازل را تحمل نخواهیم کرد و نخواهیم پذیرفت که حزب الله جنگ خود را به دولت و ملت لبنان تحمیل کند و تصمیمات و روشها و اراده خود که بدون مشورت با نهادهای دموکراتیک و موسسات قانونی لبنان می گیرد را به ملت و دولت لبنان تحمیل کند.

ما چنین می‌اندیشیم که این ملت لبنان است که می‌بایست در مورد استراتژی دفاعیش از طریق نهادهای قانونیش تصمیم بگیرد و نه حزب الله.

امروز مشکل حزب الله با کل لبنان است و نه با دولت و تصمیماتش. نه ما و نه لبنانیها نخواهند پذیرفت که وضع حزب الله و سلاحش بیش از این به همین گونه ادامه پیدا کند. ما هرگز شکی نداشتیم که حزب الله می‌تواند بیروت را آنگونه که امروز اشغال کرده است اشغال کند اما ما باور داشتیم که حزب الله هرگز سلاحش را به سمت داخل نشانه نخواهد رفت.

حزب الله می‌بایست بفهمد که قوت سلاحش ما را نمی‌ترساند و ما را از تصمیماتمان باز نمی‌دارد حتی اگر در استفاده از سلاحش فراتر از آنچه تا کنون کرده است برود. و در این امر ما به منطق دولت و سیادت قانون پناه می بریم و به کلام خداوند در کتاب عزیزش چنگ می زنیم که می گوید اگر تو دستت را به سوی من دراز کنی که مرا بکشی من دستم را به سوی تو دراز نخواهم کرد تا تو را بکشم که من از خداوند پروردگار عالمیان می‌هراسم.

منبع : الشرق الاوسط
مترجم: سعید قاسمی نژاد



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024