شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 10.05.2008, 20:30


دویچه وله: پس از چهار روز درگیری خونین در بیروت پایتخت لبنان، که دستکم ۳۰ کشته به‌جای گذاشت، امید به پایان این درگیری‌ها میان نیروهای وفادار به دولت فواد سینیوره و شبه‌نظامیان شیعه‌ی لبنانی افزایش یافته است.

ارتش لبنان به دستور فواد سینیوره ابتکار عمل را به دست گرفته است. ارتش اعلام کرده که ژنرال وفیق شوکیر، مسئول امنیتی فرودگاه بیروت تا پایان تحقیقات درباره‌ی وی در پست خود باقی بماند و گروه حزب‌الله و جنبش امل لنبان نیز اعلام کرده‌اند به حضور شبه‌نظامیان خود در خیابان‌های بیروت پایان می‌دهند.

حزب‌الله اما اعلام کرده است، تا زمانی که دولت سینیوره تصمیم خود درباره‌ی شبکه‌ی مخابرات حزب‌الله را پس نگرفته، خیابان مسیر فرودگاه بیروت را ترک نخواهد کرد.

فواد سینیوره، نخست‌وزیر لبنان روز شنبه ۱۰ مه، در یک سخنرانی تلویزیونی از ارتش خواست که امنیت را در سراسر کشور برقرار کند. ارتش لبنان که افراد آن متشکل از همه‌ی گروه‌های قومی و مذهبی لبنان است به نظام کشور و قانون اساسی آن وفادار است و در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند از سقوط مجدد لبنان به باتلاق یک جنگ داخلی دیگر، همانند جنگ‌های سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ جلوگیری کند.

ولید جنبلاط، رهبر حزب سوسیالیست ترقیخواه لبنان و سعد حریری رهبر جناح اکثریت در پارلمان آن کشور از اعلامیه‌ی ارتش استقبال کرده‌اند که در آن گفته شده مسئول امنیت فرودگاه بیروت "تا پایان تحقیقات بعدی درباره وی" در پست خود باقی می‌ماند.

کودتای مسلحانه‌ی نصرالله

آتش درگیری‌های خونین اخیر پس از آن شعله‌ور شد که دولت فواد سینیوره، ژنرال وفیق شوکیر، فرمانده نیروهای امنیتی فرودگاه بیروت را از مقام خود برکنار کرد. گفته شده ژنرال شوکیر به حزب‌الله لبنان نزدیک است.

علاوه‌براین دولت اعلام کرد، شبکه‌ی مخفی تلفنی، که گروه حزب‌الله در بسیاری از شهرها و روستاهای لبنان نصب کرده، غیرقانونی است و باید برچیده شود. به نظر دولت، شبکه‌ی مخابراتی مخفی حزب‌الله، یکپارچگی حاکمیت ملی لبنان را زیرپا می‌گذارد.

دولت لبنان همچنین اعلام کرده بود، گزارش‌هایی را بررسی خواهد کرد که براساس آنها، احزاب شیعی مخالف دولت، دوربین‌های کنترل مخصوص خود، در فرودگاه بیروت نصب کرده‌اند.

دو روز بعد، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در یک کنفرانس مطبوعاتی در بیروت، تصمیم‌های دولت را "اعلام جنگ" علیه اپوزیسیون خواند، اپوزیسیونی که حزب‌الله زیر فرمان او نیروی اصلی آن است. نصرالله گفت، در صورت عدم لغو این مصوبات، تا پایان این جنگ پیش خواهد رفت و مسئولیت پیامدهای داخلی و منطقه‌ای آن را بر عهده خواهد گرفت.

فواد سینیوره در سخنرانی تلویزیونی روز شنبه‌ی خود شیخ حسن نصرالله را متهم کرد که علیه دموکراسی لبنان دست به کودتای مسلحانه زده است. سنیوره گفت به گروه شیعی حزب‌الله اجازه نمی‌دهد تا جنگی دیگر علیه مردم لبنان به‌راه اندازد.


اجلاس وزیران خارجه اتحادیه عرب

روز یکشنبه (۱۱ مه) وزیران خارجه‌ی کشورهای عضو اتحادیه عرب در قاهره گردهم می‌آیند تا راه‌حلی برای بحران لبنان پیدا کنند. این اجلاس به درخواست مصر و عربستان سعودی، دو کشور بانفوذ جامعه عرب تشکیل می‌شود.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در یک گفت‌وگوی تلفنی با یکدیگر، ابراز امیدواری کردند که نشست اتحادیه عرب در قاهره، به برقراری آرامش در لبنان کمک کند.

همچنین احتمال دارد هفته‌ی آینده جورج بوش، رئیس جمهور ایالات متحده‌ی آمریکا و فواد سینیوره، نخست‌وزیر لبنان با یکدیگر ملاقات کنند. این دیدار در شهر ساحلی شرم‌الشیخ مصر صورت خواهد گرفت. ایالات متحده‌ی امریکا و اتحادیه اروپا روز گذشته خشونت‌های خونین در لبنان را محکوم کرده و خواهان پایان درگیری‌ها در این کشور شدند. آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا همچنین در بحران اخیر از دولت فواد سینیوره حمایت کردند. وزیر خارجه آمریکا گروه‌های مورد حمایت سوریه و ایران را مسئول خشونت‌ها و بی‌ثباتی در لبنان معرفی کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024