سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 02.05.2008, 21:31


دویچه وله: پنج کشورعضو دائم شورای امنیت و آلمان در نشست خود در لندن بر سر ارائه مشوق‌های جدید به ایران به توافق رسیدند. هدف آن است که ایران با دریافت این مشوق‌ها از غنی‌سازی اورانیوم دست بردارد.

دیوید میلیبند، وزیرخارجه بریتانیا، بعد از ظهر روز جمعه ۲ مه در پایان نشست وزیران خارجه‌ی گروه ۵+۱ در لندن به خبرنگاران گفت، «خوشحالم از اینکه که اعلام کنم که ما برسر ارائه‌ی یک بسته پیشنهادی جدید به ایران توافق کردیم».

وزیر امور خارجه بریتانیا گفت: «پیشنهادها به ایران منتقل شده است. اما درباره‌ی جزئیات آن فعلاً نمی‌توان چیزی گفت.» دیوید میلیبند افزود: «در درجه‌ی نخست این مربوط به ایران است که این بسته‌ی قابل‌اعتماد را مورد ارزیابی قرار دهد.»

دیپلمات‌ها می‌گویند بسته‌ی پیشنهادی جدید، تکمیل‌شده‌ی بسته‌ی پیشنهادی ژوئن سال ۲۰۰۶ گروه ۵+۱ به ایران است. در آن بسته به ایران پیشنهاد شده بود در ازای چشم‌پوشی از غنی‌سازی اورانیوم می‌تواند کمک‌های اقتصادی و فنی از غرب دریافت کند. ایران این مشوق‌ها را رد کرد. اکنون بسته‌ی جدید، به گفته‌ی دیپلمات‌ها، با "عناصر سیاسی، اقتصادی، فنی و فرهنگی" تکمیل شده است.

دیپلمات‌ها می‌گویند، در مذاکرات روز جمعه‌ی وزیران خارجه گروه ۵+۱ دشواری‌های معمول و قابل‌انتظاری پدید آمد. از جمله چین و روسیه باردیگر در جهت تعامل بیشتر با تهران اعمال نفوذ می‌کردند، در حالی که ایالات متحده‌ی آمریکا بنا را بر تهدید از طریق تحریم‌های تازه‌ی شورای امنیت گذاشته بود.

فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه‌ی آلمان نیز برآن بود که ترکیبی از فشار و آمادگی برای مذاکره، تنها مسیر درست برای حل و فصل مناقشه‌ی اتمی با ایران است. با این‌حال وی تاکید کرد "ما از رفتار مسئولان تهران راضی نیستیم." از این‌رو اشتاین مایر معتقد بود که فشار جامعه جهانی بر تهران باید همچنان ادامه یابد.

تردید آمریکا به اثربخشی‌ها مشوق‌ها

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه ایالات متحده‌ی آمریکا در آستانه‌ی نشست لندن در گفت‌وگو با خبرنگاران نسبت اثربخشی بسته‌ی پیشنهادی جدید ابراز تردید کرد و خواستار تشدید فشار بر ایران شد.

وزیر خارجه آمریکا گفت، شواهدی در دست نیست که نشان دهد ایرانی‌ها به این مسیر علاقمند هستند. به اعتقاد وزیر خارجه آمریکا، «مشکل اصلی بسته پیشنهادی نیست، بلکه اراده ایران است.»

رایس افزود، ما باید به تلاش‌های خود در شورای امنیت شدت بخشیم. اگر قطعنامه‌های شورای امنیت به طور کامل به اجرا درآیند می‌توانند فشار بر ایران را افزایش دهند.

مقام‌های رسمی ایران پیشتر گفته‌اند: «هر بسته، طرح و ایده‌ای که به نوعی متضمن تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشد، مورد قبول نیست و ایران آن را رد می‌کند.»

جامعه‌ی بین‌المللی نگران آن است که ایران از غنی‌سازی اورانیوم برای تولید سلاح هسته‌ای استفاده کند و به همین‌دلیل نیز حاضر نیست از غنی‌سازی اورانیوم دست بردارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024