شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 26.04.2008, 15:46


در حالی که بیش از سه روز از تحصن دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند تبریز میگذرد، از دیروز ۱۲ دانشجو دست به اعتصاب غذا زدند، که ۴ دانشجوی دختر را نیز شامل می‌شود. اما امروز ظهر، در حالی که مسئولین دانشگاه همچنان نسبت به خواسته های برحق دانشجویان بی تفاوت هستند، یک دانشجوی دختر بر اثر شدت فشارهای وارد شده، بر اثر عدم مصرف هرگونه ماده خوراکی و نوشیدنی، از حال رفت و به بیمارستان انتقال یافت.

دانشجویان متحصن اعلام کردند که عواقب این اعتصاب غذا، متوجه شخص ریاست دانشگاه، دکتر چناقلو است، که از طرف متحصنین به عنوان تنها فرد واجد صلاحیت در بررسی مشکلات دانشجویان شناخته می شود. دانشجویان متحصن در حمایت از اعتصاب غذای یارانشان، برای ناهار امروز، ظروف غذا را از محل سرو غذا در سلف دانشگاه تا محل تحصن در ساختمان های اصلی، بر روی زمین قرار دادند و شعار «ما زن و مرد جنگیم، بجنگ تا بجنگیم»، «دانشجو میمیرد، ذلت نمیپذیرد» و «زاهد، حسینی، استعفا، استعفا» را در فضای عمومی دانشگاه سر دادند.

شایان ذکر است، پس از از حال رفتن اولین دانشجو، دانشجوی دختر دیگری به جای دانشجوی دختر از حال رفته، برای اعتصاب غذا اعلام آمادگی نمود. ضمن آنکه متحصنین اعلام کردند، به ازای هر دانشجویی که قربانی عدم پاسخگویی مسئولین شود، دانشجوی دیگری جایگزین می شود. گرچه برای بعد از ظهر امروز، مطابق با تصمیم دانشجویان متحصن، قرار است به طور چشمگیری به تعداد اعتصاب کنندگان غذا افزوده شود، چنانکه تعدادشان هم اکنون به 17 مورد رسیده است و این روند بطور صعودی ادامه خواهد داشت. در بین اعتصاب غذا کنندگان هم اکنون 6 دانشجوی دختر حضور دارند.

بدلیل گذشت یک روز از اعتصاب غذا، خبرها حاکی از افزایش روند قربانیان اعتصاب غذای دانشجویان تا بعدازظهر امروز است، بطوری که بیشتر قربانیان از دانشجویان دختر هستند.

شب گذشته نیز، در پایان سومین شب از تحصن دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند تبریز، نزدیک به 100 دانشجو که 16 دانشجوی دختر را نیز شامل میشد، همچون دو شب گذشته، همدل و یکصدا بر بدست آوردن حقوق شان، دست در دست هم، سوگند پایداری یاد کردند و زمین سخت و هوای بسیار سرد سهند را، علی رغم فشار و تهدیدهای فراوانی که به خانواده های هم دختران و هم پسران وارد می شود، ترک نگفتند.

نکته دلگرم کننده برای متحصنین در روز چهارم، حمایت کانون های فرهنگی هنری در دانشگاه سیستان و بلوچستان بود، که در تماسی با جمع متحصنین، از کیلومترها دورتر، از پشت خطوط تلفن، فریاد اعتراض شان نسبت به فضای دانشگاه سهند را در بین متحصنین سر دادند و با اعلام حمایت رسمی شان از این تحصن، به دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند نیرویی دوباره بخشیدند.

متحصنین با شعارهایی که در گزارش های قبلی ذکرشان رفت، با پافشاری بر استعفای مسئولین ارشد دانشگاه یعنی دکتر زاهد، معاونت دانشجویی فرهنگی و حسینی، رئیس حراست و همچنین رسیدن بر بندهای دیگر تحصن، چون عذرخواهی رسمی دکتر قالیچی، معاونت آموزشی و نیز بررسی کمیته های انضباطی، عدم تفکیک جنسیتی و عدم تبعیض میان فعالیت های تشکل ها و کانون ها، افزودند که در صورت عدم پاسخگویی مسئولین به خواسته هایشان، بر شدت روند اعتراضی خود خواهند افزود و عواقب هر اتفاقی متوجه دانشگاه و شخص دکتر چناقلو، ریاست دانشگاه صنعتی سهند خواهد بود.

پیروزی از آن ماست...
دانشجویان متحصن دانشگاه صنعتی سهند تبریز





 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024