پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 23.04.2008, 7:38


خبرنامه امیرکبیر: تجمع و تریبون آزاد دانشجویی «در حسرت عدالت» امروز، سه شنبه ۳ اردیبهشت، در اعتراض به صدور حکم ناعادلانه ۷۸ ماه حبس برای سه دانشجوی در بند دانشگاه امیرکبیر، صدور احکام سنگین برای دانشجویان توسط دادگاه انقلاب و کمیته های انضباطی و… برگزار شد.

این برنامه ابتدا با پخش سرود «یار دبستانی» و «ای ایران» و سر دادن شعارهای «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد» و «مرگ بر دیکتاتور» در ساعت ۱۲:۳۰ آغاز شد. دانشجویان، که تعداد آن ها به بیش از ۸۰۰ نفر می رسید، تصاویر مجید توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری و همچنین پلاکاردهایی با این مضامین در دست داشتند: «نصر من الله و فتح قریب، ننگ بر این دولت مردم فریب»، «تا آزادی یاران در بندمان، از پای نخواهیم نشست»، «صدور حکم سه دانشجوی پلی تکنیک، قانونی شدن نقض قانون»، «اشک مادران دل خسته مجید، احمد و احسان را چه کسی خواهد زدود؟»، «محمود احمدی نژاد، عامل تبعیض و فساد» و… .

نریمان مصطفوی، نایب دبیر انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر، که اجرای این تریبون آزاد را بر عهده داشت، در ابتدا متنی را قرائت کرد. در این متن آمده بود: «بارها از خودم پرسیده‌ام چرا؟ پرسیده‌ام چطور شد که این طوری شد؟ و هر بار فقط نگاهی انداخته ام به آسمان و می دانسته‌ام که جایی زیر همین آسمان تو نشسته‌ای بین دیوارهای تنگ سلول و خیره مانده ای به صدای بی عدالتی…حالا روزها، هفته ها و ماه ها گذشته و تصویر رنگی تو در دیوارهایی پلی تکنیک عادت شده. حالا یک سالی گذشته از روزی که تو بر پله های همین دانشگاه فریاد زدی و از بی گناهی ات سخن راندی…من پرم دوست من! من از روزهای بی تو گذشته، از شنیدن رنج و شکنجه ات، از دیدن اشک تلخ مادر دل شکسته ات…من پرم از محرومیت ها، ظلم ها و دهن دوختن ها. پرم از جای خالی تو در کلاس و از ناجوانمردی حاکمان افسارگسیخته. من پرم از بی عدالتی و نمی دانم آزادی در کدام حفره این شهر خاموش سر فرو در چاه کرده، رنج هایش را می گرید و فریاد می کند؟ من پرم دوست من! من از تو پرم!»

به گزارش خبرنامه امیرکبیر محسن سیدین، عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی امیرکبیر، به عنوان اولین سخنران با اشاره به فارغ التحصیلی خود گفت: «چند سالی است که از پلی تکنیک رفته ام. اما خاک پلی تکنیک آن قدر گیراست که تمام فارغ التحصیلان این دانشگاه دوست دارند دوباره به پلی تکنیک بازگردند. امروز پلی تکنیک و رفتاری که با سه دانشجوی در بند می شود، تبدیل به سنگ محک نظام در خصوص پایبندی به آزادی، علم و عدالت شده است.»

سیدین در ادامه با اشاره به حکم صادره برای سه دانشجوی در بند دانشگاه در دادگاه عمومی و تجدیدنظر گفت: «قاضی در دادگاه عمومی در حکم چندین صفحه ای که صادر کرده اثبات کرده که این سه نفر بی گناهند. ولی عیدی آن ها یک حکم دو صفحه ای و بی علت است که با پشتوانه مستندات بی پایه وزارت اطلاعات صادر شده است. مدعیان عدالت کجا هستند؟ جنبش عدالت خواهی دانشجویان کجا هستند؟ چرا همه خفقان گرفته اند؟ آن ها برای رسیدن به مقاصدشان به مقدسات هم توهین کردند.»

این عضو انجمن اسلامی امیرکبیر در ادامه با اشاره به مزدور خواندن همه اقشار توسط دولتمردان فعلی گفت: «کارگر، دانشجو، دراویش و… را مزدور می خوانند. حتی وزیری که یک روز از دولت خارج شده و انتقاد می کند را به خیانت متهم می کنند. تا آن جا که صدای خودی های هم در آمده است. قانون ظالمانه را باید نادیده گرفت. نباید اجازه بدهید کرامت انسانی مان را لکه دار کنند. دور نیست که روزی این ساقه ظلم بشکند و فرو بریزد.»

سخنران بعدی مهدیه گلرو، نایب دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علامه، بود. گلرو در ابتدا با اشاره به گذشت یک سال از جعل نشریات دانشجویی در دانشگاه امیرکبیر گفت: «من تولد یک سالگی آزادی خواهی دانشجویان را به قاضی حداد، مرتضوی، اژه ای و احمدی نژاد تبریک می گویم که زندان ها را از کارگران، دانشجویان، معلمان و… پر کردند و رکورد زده اند. در حالی که هموطنان ما در گرگان و آذربایجان از سرما جان باختند، گاز ما را به پاکستان و هند می دادند. حال باید دید پهلوی بیشتر باج می داد یا این ها.»

این دانشجو در ادامه با اشاره به فضای فعلی دانشگاه ها افزود: «الآن دانشگاه ها تبدیل به تریبون اصولگراها و احمدی نژاد شده است. اگر ما در دانشگاه تریبون می گذاریم فقط برای اعتراض به حاکمیت نیست، بلکه برای این است که در دانشگاه ها هم دادگاه بر پا کرده اند فقط اسمش کمیته انضباطی است. وزیر ارشادی که می گوید مردم نمی فهمند و باید بعضی از کتاب ها سانسور شوند به شعور مردم توهین می کند.»

یکی از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد به عنوان سخنران بعدی این تریبون در ابتدا به یک سال حبس سه دانشجوی امیرکبیر اشاره کرد و گفت: «امروز که در میان شما آمده ایم یک سال از اسارت آزادی و آزادگی می گذرد. این یک سال در حالی گذشت که دانشجویان از طرف مردم تبرئه شده اند. قوه قضاییه نتوانست در خصوص پرونده این سه دانشجو به صورت مستقل عمل کند. آرزوی ما استقلال قوه قضاییه از کانون های قدرت است. این پروژه را برای انتقام گیری از دانشجویان در خصوص حماسه ۲۰ آذر کلید زدند که خوشبختانه به شکست انجامید.»

این فعال دانشجویی با اشاره به بحث انتخابات مجلس و اصلاح طلبان خاطرنشان کرد: «جنبش های کارگری، زنان، دانشجویان و… به شدت سرکوب شده اند. اصلاح طلب ها نه می خواهند و نه می توانند که از حقوق ما دفاع کنند و هیچ تناسبی بین حرف و عملشان نیست. امروز دانشجویان ثابت کرده اند که تنها راه پیشرفت دموکراسی ایستادگی است، نه چانه زنی و سازش.»

به گزارش خبرنامه امیرکبیر یکی دیگر از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی پلی تکنیک در سخنان کوتاهی گفت: «سلام و درود بر مجید توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری. متاسفانه با فشار وزارت اطلاعات حکم این سه یار دبستانی ما تایید شد در حالی که آن ها در دادگاه افکار عمومی تبرئه شدند. پروژه جعل نشریات دانشجویی شکست خورد، فقط تنها نکته منفی آن برای ما زندانی شدن سه نفر از دوستانمان بود. پیام من به احمدی نژاد که توانایی کنترل قیمت مرغ و تخم مرغ را ندارد و می خواهد جهان را مدیریت کند این است که دانشجویان آخرین سنگر آزادی خواهی، دانشگاه، را ترک نخواهند کرد.»

سخنران بعدی عباس زاده، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه خواجه نصیر، در سخنان گفت: «اینجا همان کشوری است که قاضی القضات آن مدعی رعایت حقوق شهروندی و حقوق بشر در آن است. اما قوه قضاییه هم به بازوی عملیاتی قوه قهریه تبدیل شده است. چرا که علیرغم شکنجه شدن دوستان ما، دادگاه تجدیدنظر با لغو حکم تبرئه، حکم حبس دانشجویان را تایید کرد. البته این رفتار چندان هم تعجب برانگیز نیست. من ضمن همدردی با خانواده های این سه دانشجو، اعلام می کنم که ما برای آزادی آن ها تمام تلاش خود را خواهیم کرد و به مبارزه ادامه خواهیم داد.»

آخرین سخنران این تریبون اسماعیل سلمانپور، عضو انجمن اسلامی امیرکبیر، بود. این دانشجوی محروم از تحصیل و ممنوع الورود به دانشگاه گفت: «سلام به دوستان عزیزم که بعد از ۸ ماه آن ها را می بینم. دوستان در بند ما الان خوشحالند که پلی تکنیک هنوز زنده است و علیرغم خواست احمدی نژاد که قصد داشت صدای دانشگاه ها را خفه کند، دانشگاه ها همچنان پایدار هستند. دوست ما آقای صداقتی به ۲ سال حبس محکوم شدند، پدارم رفعتی به دادگاه احضار شده است. اما روزی خواهد رسید که دیگر در پلی تکنیک اثری از علیرضا رهایی و دروغ گویی و ظلم و جور او نخواهد بود.»

در پایان این تریبون نریمان مصطفوی به سختی یک سال گذشته برای دانشجویان امیرکبیر اشاره کرد و گفت: «در یک سال گذشته بیش از ۱۰ نفر از دانشجویان امیرکبیر بازداشت شدند، بیش از ۲۰ نفر به دادگاه انقلاب احضار شدند، بسیاری با حکم کمیته انضباطی از تحصیل محروم شدند، دوستان ما در زندان شکنجه شدند و… . اما انجمن اسلامی در مقابل تمام این فشارها ایستادگی و مقاومت کرد. ما بر عهد خود با دانشجویان پایبند ماندیم و همان طور که یک سال پیش شورای مرکزی انجمن را تحویل گرفتیم، وقت آن است که امروز آن را به دوستان دیگر تحویل دهیم. تعرفه هایی که هم اکنون در حال پخش شدن است، تعرفه های انتخابات سالانه شورای مرکزی انجمن اسلامی است و از دانشجویان محترم درخواست می کنم آرای خود را به صندوق بریزند.»

به گزارش خبرنامه امیرکبیر در پایان این تریبون انتخابات انجمن اسلامی امیرکبیر با شرکت دانشجویان برگزار شد. نیروهای انتظامات، حراست و بسیجیان دانشگاه که انتظار برگزاری انتخابات انجمن را نداشتند، در حین برگزاری انتخابات در بهت و حیرت فرو رفته بودند. بدین ترتیب انتخابات شورای مرکزی انجمن اسلامی پلی تکنیک نیز برگزار شد. دانشجویان تجمع کننده سپس با خواندن سرود «یار دبستانی» و «ای ایران» به سمت درب حافظ دانشگاه راهپیمایی کردند. دانشجویان در مقابل در، با مشاهده مامورین حراست دانشگاه شعار دادند: «حراست برو گمشو».



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024