شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 17.04.2008, 15:51

محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی:


رادیوفردا: محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌گوید که ایران در غنی سازی اورانیوم برای مصارف اتمی تنها پیشرفت‌های اندکی داشته است.

محمد البرادعی که برای شركت در كنفرانس سوخت هسته‌ای به برلین رفته است، پیش از شركت در این كنفرانس، با مقام‌های آلمانی درباره برنامه هسته‌ای ایران مذاكراتی را انجام داد. در کنفرانس سوخت هسته‌ای برلین ۸۰ کارشناس از ۳۲ کشور جهان شرکت دارند و در دو روز نشست خود چالش‌های پیش روی تجارت جهانی سوخت هسته‌‌ای را مورد بررسی قرار می‌دهند.

البرادعی پس از دیدار با وزیر امور خارجه آلمان اظهار داشت: آژانس از تحولات اخیر در باره‌ی برنامه اتمی جمهوری اسلامی به خوبی آگاه است.

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران ده روز پیش اعلام کرد که ایران کار نصب شش هزار سانتریفوژ جدید را در تاسیسات اتمی نظنز آغاز کرده است.

بر اساس اظهارات رییس جمهور ایران ، دستگاه‌های جدید در حال نصب قادر است تا پنج برابر نمونه‌های قبلی اورانیوم را سریعتر غنی سازد. این اظهارات با تردیدهای جامعه بین‌المللی روبرو شده و قدرت‌های بزرگ گفته بودند که باید منتظر اظهار نظر آژانس در این زمینه شد.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، در واکنش به اظهارات رییس جمهوری ایران گفته بود: «این ادعا را نمی‌توان ثابت کرد، همیشه ایران ادعاهایی درباره پیشرفت در این و یا آن مسئله را مطرح می‌کند. من فکر نمی‌کنم، شرایط به طور اساسی تغییر کرده است.»

به گزارش خبرگزاری آلمان، مدیر کل آژانس در سخنان خود تاکید کرد که برنامه غنی سازی اورانیوم توسط ایران بر پایه استفاده از نسل اول سانتریفوژها که موسوم به پی‌۱ هستند قرار دارد. اگرچه تحقیقات در زمینه غنی سازی اورانیوم با دستگاه‌های پیشرفته در جریان است.

آقای برادعی در ادامه خواستار ادامه مذاکرات میان تهران و جامعه بین المللی برای حل و فصل پرونده اتمی جمهوری اسلامی شد.

والتر اشتانمایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز پس از دیدار با مدیر کل آژانس گفت که کار بر روی ارائه پیشنهاد یک گفت وگوی جدید در جریان است ولی مشخص نیست که آیا ایران آن را خواهد پذیرفت یا نه.

ایران سال گذشته، اعلام کرده بود که برای تولید سوخت هسته‌ای در مقیاس صعنتی، سه هزار سانتریفوژ در بخش زیر زمینی تاسیسات نطنز نصب کرده است. اما این سانتریفوژها از نوع سیستم‌های دهه ۱۹۷۰ بودند که از سرعت کمتری برخورد هستند و اینک ایران در حال نصب سانتریفوژ پیشرفته تراست.

غنی سازی اورانیوم کاربردی دوگانه دارد که هم می‌تواند برای تولید سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای و هم تولید سلاح اتمی به کار رود.

ایران بارها تاکید کرده است که هدف از غنی سازی اورانیوم، تولید سوخت مورد نیاز نیروگاه اتمی این کشور است. این در حالی است که کشور‌های غربی نگران آن هستند که ایران این تکنولوژی را برای دستیابی به سلاح هسته‌ای به کار گیرد.

«ایران هرگز قدرت اتمی نخواهد شد»

در همین حال، اهود المرت، نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه‌ای که روز پنج شنبه مننتشر شد گفته است که بر اساس «اطلاعات» وی، ایران به یک «قدرت اتمی» در جهان بدل نخواهد شد.

آقای اولمرت در گفت وگویی با روزنامه اسرائیلی معاریو گفت: «بر پایه آنچه که من می‌دانم و خوانده ام، می‌توانم بگویم که تلاش‌های جامعه بین المللی موفقیت آمیز خواهد بود و ایران یک قدرت اتمی نخواهد شد.»

به گفته وی، «تلاش‌های گسترده‌ای از سوی جامعه بین المللی در جریان است تا مانع از تبدیل شدن ایران به یک قدرت اتمی شود. اسرائیل نیز بدون اینکه این تلاش‌ها را هدایت کند، نقشی مهم در آن بازی می‌کند.»

اظهارات نخست وزیر اسرائیل همزمان با سخنان محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی منتشر شد که روز پنجشنبه در مراسم روز ارتش گفت: «ملت ایران مقتدرترین و عزیزترین ملت دنیا است.»

وی افزود: «امروز اقتدار ملت ایران در حدی است که هیچ یک از قدرت‌های موجود دنیا قادر نیستند و جسارت آن را ندارند که منافع و امنیت ملت ایران را مورد تهدید قرار دهند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024