پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 16.04.2008, 11:14


تصمیم نهایی شرکت اتریشی برای سرمایه گذاری در ایران باید تا زمان لغو اعدام کودکان به تعویق افتد.

وین، ۲۸ فروردین ماه ۱۳۸۷- کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از شرکت انرژی اتریشی او ام وی (OMV) خواست که نهایی کردن قرارداد سرمایه گذاری ۲۲ بیلیون یورویی خود را با ایران تا زمانی که مقامات ایرانی اعدام کودکان را لغو کنند به تعویق بیندازد. این کمپین همچنین از او ام وی خواستار حمایت از پایان دادن به آزار و اذیت فعالان کارگری در ایران شد.

ارون رودز، سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: "او ام وی می تواند جامعه جهانی تجاری را برای اعمال معیارهای یکپارچه مسئولیت پذیری اجتماعی هدایت کند، چرا که بر اساس منشور نحوه عملکرد اعلام شده اوام وی، این شرکت تعهد کرده است "تا از هر فرصت مناسب برای تشویق احترام به حقوق بشر حتی خارج از حوزه مسئولیتهای مستقیم" آن شرکت استفاده کند."

وی در ادامه گفت: "امکان تداوم همکاری درازمدت اروپا با ایران در ابعاد سیاسی و اقتصادی فقط وقتی تضمین می شود که قوانین بین المللی از سوی ایران بیشتر رعایت شده وبه عملکردهای مشمئز کننده ای که با ضوابط بین المللی فاصله بسیار دارند پایان داده شود."

ایران بیش از هر کشور دیگری کودکان را اعدام می کند، و در حال حاضر ۱۰۷ نفر - بسیاری از آنها هنوز زیر ۱۸ سال هستند- بخاطر خطایی که در زمان کودکی انجام داده اند، در انتظار اعدامند. ایران از سال ۱۳۸۵ مسئول ۷۳% اعدام کودکان در جهان میباشد و بعنوان کشور ناقض تعهداتش در میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی ومیثاق حقوق کودکان شناخته شده است. آمار اعدامها از همه نوع آن از سال ۱۳۸۴؛ زمانی که محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری رسید، ۳۶۲% افزایش یافته است. طبق گزارش عفو بین الملل ایران بیش از همه دیگر کشورهای جهان بجز چین مردم را اعدام می کند.

بسیاری از اعدامها در ایران از جمله اعدام کودکان، پس از اعترافاتی که تحت شکنجه اخذ می شود، صورت می گیرد. دادگاهها بسیار با معیارهای بین المللی آئین دادرسی فاصله دارند. قانون مجازات در ایران روابط جنسی توافقی میان دو جنس را جرم تلقی می کند و با زنان و دختران ناعادلانه تر برخورد کرده و آنها را بیش از مردان محاکمه و اعدام می کند. هنوز اعدام به روش سنگسار در ایران اجرا می شود.

دولت ایران همه تقاضاها برای رعایت و احترام به معیارهای بین المللی حقوق بشر را نادیده می گیرد. ایران از همراهی با سازو کارهای حقوق بشر سازمان ملل متحد خودداری می کند و گفتگو با اتحادیه اروپا را در باره حقوق بشر متوقف کرده است. ایران همچنین مانع نظارت های مستقل بین المللی حقوق بشر از طریق حضور در کشور ایران شده و امکان مشارکت را در تلاشهای جمعی و سازنده برای طرح نقض قوانین بین المللی حقوق بشر رد می کند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از او ام وی خواست تا به برگزاری یک گردهمآیی برای بحث و تبادل نظر میان متخصصین بین المللی و نمایندگان دولت ایران کمک کرده و از طرح موضوع اعدام گسترده کودکان در ایران در این گردهمآیی حمایت کند.دولت ایران باید پاسخگو بوده و علنا اعلام کند که چرا ایران تنها کشوری است که به مجازات اعدام کودکان در مقیاس وسیع و نقض تعهدات بین المللی ادامه می دهد.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از دولت اتریش که صاحب ۳۱% از سهام او ام وی است تقاضا کرده است که از نفوذ خود برای کمک به پایان دادن به اعدام کودکان در ایران استفاده کند.

رودز می گوید: "در وضعیت فعلی، او ام وی و دولت اتریش فرصتی دارند که نباید با نادیده گرفتن حقوق بشردر این مذاکرات آن را به هدر بدهند. او ام وی باید به روشی که سازگار با معیارهای بین المللی حقوق بشربوده استفاده کند تا بیشترین منافع مردم ایران که در این پروژه پیشنهادی ذینفع هستند، تامین شود".

شرکت او ام وی بر اساس ضوابط خود "آزادی تشکل و تجمع و حق پیمان دسته جمعی" را طبق پیمان جهانی ملل متحد، مجموعه اصول راهنمای رفتار موسسات بین المللی اقتصادی، و سازمان جهانی کاررا باید رعایت کند. در حالیکه ایران بطور مداوم کارگرانی را که برای سازماندهی اتحادیه های کارگری تلاش می کنند بازداشت کرده و محاکمه می کند، بطوری که در حال حاضر بسیاری از آنها زندانی هستند، شکنجه شده و مورد ضرب و شتم قرارمی گیرند.

مسئولین او ام وی به نمایندگان کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران اطمینان دادند که رئیس او ام وی؛ ولف گنگ راتنستورفر، از نگرانی ها و پیشنهادات این کمپین مطلع خواهد شد.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در سال ۱۳۸۶ برای حمایت از ارتقاء معیارهای بین المللی حقوق بشر، برای علنی کردن و نشر اسناد واقعی در باره شرایط حقوق بشر در ایران، و برای طرح آنها در سطح بین المللی تشکیل شده است.

وب سایت کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران:
http://www.iranhumanrights.org



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024