پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 15.04.2008, 9:14


میدان زنان: عصر روز یکشنبه، ۲۵ فروردین، ماموران یکی از گشت‌های ارشاد منطقه میدان هفتم تیر تهران، در کنار کنترل پوشش زنان و دختران رهگذر، ماموریت دیگری هم داشتند، آن هم بازرسی و تفتیش ساک‌های خرید زنان بود. حدود ساعت ۶ بعد از ظهر روز یکشنبه هر زنی که برای خرید به یکی از فروشگاه‌های پوشاک منطقه مراجعه و از آن لباسی خریداری می‌کرد، بلافاصله پس از خروج از مغازه باید آن را به ماموران پلیسی که مقابل در فروشگاه ایستاده بودند تحویل و در مورد خرید هر یک از لباس‌هایی که از نگاه ماموران پلیس «خارج از عرف» بود توضیح می‌داد.

به گفته یکی از شاهدان، ماموران پلیس با خارج کردن خریدهای شخصی زنان از کیسه‌ها و نمایش آن مقابل چشم‌های دیگر رهگذران با بررسی رنگ، مدل و طرح لباس‌ها زنان را «ارشاد» می‌کردند. فاجعه آنجا است که به دلیل کمبود ماموران پلیس زن برای بررسی همه خریدهای زنان در آن منطقه، ماموران پلیس مرد به کمک همکاران خود شتافتند و با قرار دادن زنان در صفی منظم آنها را دقایقی طولانی معطل می‌کردند تا ساک‌های خریدشان توسط ماموران زن مورد بررسی قرار گیرد. در غیر اینصورت اجازه تردد به آنها داده نمی‌شد!



شهروندان متعجب از این رفتار پلیس، بارها از ماموران پرسیدند: «اگر از نگاه شما ارائه اینگونه لباس‌ها خلاف است چرا با فروشندگان آنها برخورد نمی‌کنید؟» اما آنها هربار در کمال آرامش پاسخ دادند: «برخورد با فروشندگان وظیفه این یگان نیست»!

خبر آنچنان عجیب است که در کنار شهروندان حاضر در منطقه و احتمالا دیگر خوانندگان این خبر رییس اطلاع رسانی نیروی انتظامی تهران بزرگ نیز با ناباوری نسبت به اتفاق پیش آمده اظهار نظر کند.

پاسدار احمد درخشنده عصر روز دوشنبه ابتدا این موضوع را قویا تکذیب کرد، اما وقتی خبرنگار حاضر در محل مشاهدات خود را روایت کرد به سرعت گفت:« این تخلف آشكار ماموران گشت ارشاد است چون وظیفه آنها صرفا تذكر دادن است».

او هم، برخورد با لباس‌های نامناسب را وظیفه اداره اماکن نیروی انتظامی دانست ، اما برخلاف تاکید ماموران گشت ارشاد گفت:«اگر لباسی نامناسب و یا غیراسلامی هم وجود داشته باشد،‌باید به متصدی فروش آن تذكر داده شود،‌البته آن هم وظیفه ماموران گشت‌های ارشاد نیست»

به گفته درخشنده «كنترل عرضه پوشاك مناسب برعهده ماموران اداره اماكن است كه این طرح هم در حال پیگیری است». با این مقدمه است که او به سرعت نسبت به برخورد این ماموران واکنش نشان داد: «تفتیش خرید شهروندان تخلف ماموران گشت ارشاد منطقه بوده و حتما موضوع پیگیری می‌شود».

در این شرایط بود که رییس اطلاع رسانی نیری انتظامی تهران بزرگ به شهروندان توصیه کرد:« به محض مواجهه با تغییر نحوه برخورد ماموران گشت‌های ارشاد موضوع را به ۱۹۷ اطلاع دهند تا هرچه سریعتر از ادامه تخلف جلوگیری شود».البته او راه حل دیگری را هم پیشنهاد كرد : «اگر شهروندان امكان برقراری تماس تلفنی با مركز ۱۹۷ را نداشتند می‌توانند با مراجعه به فرمانده یگان حاضر در منطقه تخلف مامور را گزارش دهند». رییس مركز اطلاع رسانی اما به این موضوع پاسخ نداد كه ماموران گشت‌های ارشاد چگونه بدون دستور فرمانده اجازه برخورد با شهروندان را بدست می‌آورند، آنهم به طوریکه فرمانده حاضر در محل از آن غافل می‌شود!

به هرحال برخود ماموران یکی از گشت‌های ارشاد منطقه هفت تیر تهران، آنقدر عجیب و غیرقابل تصور بود که محمود سالارکیا، معاون انتظامی دادستان تهران را هم متعجب کند:« مگر می‌شود که نسبت به لباس خصوصی افراد نظر داد و آن را در مقابل چشمان نامحرمان نمایش داد، اگر اینگونه است، پس همه شهروندان مجرم هستند! موضوع پوشش و خرید آنچه را كه زنان مسلمان ایرانی به آن احتیاج دارد،‌مساله ای خصوصی است و هیچ فرد و گروهی حق اظهار نظر در آن را ندارد چه برسد به آنكه ماموران نیروی انتظامی آنچه كه مردم خریده اند را تفتیش و بازرسی كنند».

او سپس این جمله خود را کاملتر کرد و گفت:« تا زمانیكه پوشش شهروندان (زنان) در جامعه در معرض دید عمومی و نامحرم قرار نگیرد،‌ استفاده از انواع لباس‌ها در مدل‌ها و رنگ‌های مختلف ممنوعیت ندارد و رفتار ماموران برای پرس و جو از شهروندان كاملا خلاف قانون و تجاوز به حریم خصوصی افراد است».

سالاركیا با اشاره به صراحت قانون در مورد حریم خصوصی گفت:« تفتیش وسایل شهروندان تنها در مناطق امنیتی همچون فرودگاه‌ها و یا مراجع قضایی و انتظامی مجاز است، البته آن هم فقط جست و جو در موارد مشكوك و تفتیش ابزار خطرناك».

با این گفته معاون دادستان انگار باید نتیجه گرفت، ماموران این گشت ارشاد که به گفته شاهدان عینی از ماموران بسیجی کمک کننده به نیروهای انتظامی بودند، اشتباه به این میدان هفتم تیر تهران اعزام شده بودند، میدانی که پیش از این بارها صحنه برخوردهای ناخوشایند و به قول مقامات انتظامی «نامتعارف» بوده است!



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024