چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 14.04.2008, 18:11


بی‌بی‌سی: وکیل مدافع عبدالواحد (هیوا) بوتیمار، فعال کرد، اعلام کرد حکم اعدام موکلش که در دیوان عالی کشور نقض شده بود، دوباره در دادگاه انقلاب مریوان تایید شده است.

به گفته صالح نیکبخت ، وکیل مدافع آقای بوتیمار، حکم اعدام قبلی آقای بوتیمار به دلیل کافی نبودن شواهد در شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور نقض شده و به شعبه یک دادگاه انقلاب شهرستان مریوان اعاده شده بود.

آقای نیکبخت می گوید: "متاسفانه قاضی شعبه یک دادگاه انقلاب مریوان، از میان کدهای جرائم فقط کد مربوط به محاربه را می‌شناسد و در این پرونده هم علیرغم نظر مراجع نظامی دوباره حکم اعدام صادر کرده است."

اتهام اصلی عبدالواحد بوتیمار در اختیار داشتن تعداد ۵۶۳ گلوله جنگی و ۵۵ گلوله آر پی جی است. آقای بوتیمار در بازجویی های خود گفته است که این مهمات را حدود بیست سال پیش در یک پایگاه نظامی متروکه در کردستان ایران و به قصد فروش فلزات موجود در آنها جمع آوری کرده است.

به گفته آقای نیکبخت مقامات نظامی کردستان در استعلامات رسمی تایید کرده اند که این مهمات تولید صنایع دفاعی ایران در دهه ۶۰ است. آنها همچنین ادعای آقای بوتیمار مبنی بر نگهداری این مهمات در پایگاهی متروکه در روستایی نزدیک مریوان را تایید کرده اند.

آقای نیکبخت تاکید کرد که در مهلت قانونی ۲۰ روزه، بار دیگر به حکم صادره اعتراض خواهد کرد.

آقای نیکبخت همچنین در مورد حکم اعدام عدنان حسن پور، دیگر موکل او که به اعدام محکوم و حکم اعدامش در دیوان عالی کشور تایید شده، گفت به این حکم اعتراض کرده و اعتراض او توسط "دو نفر از بهترین دادیارهای دیوان عالی کشور بررسی شده" و استدلالات وکلا مورد توجه این دو دادیار قرار گرفته است و آنها پرونده را برای دستور دادرسی مجدد به رئیس قوه قضائیه ارجاع داده اند.

به گفته آقای نیکبخت، عدنان حسن پور در توضیحاتی بیش از ۱۴۰ صفحه‌ای اعتراف کرده که با دستگاهی که از جانب افرادی در کردستان عراق در اختیار وی قرار داده شده بوده، از پایگاههای نظامی در غرب ایران تصویر و نقشه تهیه کرده و به یکی از احزاب مخالف جمهوری اسلامی انتقال داده بوده که در کردستان عراق استقرار دارد.

وی همچنین اعتراف کرده که با فردی در وزارت خارجه آمریکا ارتباط برقرار کرده و از او خواسته بوده است تا این وزارتخانه دفتری در زمینه امور ایران در کردستان عراق برپا کند تا کسانی که می خواهند با دولت آمریکا تماس برقرار کنند ناچار به پرداخت هزینه گزاف سفر به دوبی نشوند.

از جمله دیگر اعترافات عدنان حسن پور، آن گونه که آقای نیکبخت می گوید، این بوده که دو نفر را که در ارتباط با اقدامات خرابکارانه در جنوب ایران تحت تعقیب قرار داشته‌اند به کردستان عراق فراری داده است.

آقای نیکبخت می گوید که موکل او علاوه بر اعترافات کتبی، در گفتگوهایی که با وی داشته نیز این اعترافات را بیان کرده است. به گفته وی، اتهامات انتسابی به موکل او، حتی در صورتی که صحت داشته باشد، از مصادیق محاربه نیست.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024