سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 13.04.2008, 16:51


بی‌بی‌سی: بستگان علی محقق نسب، روزنامه‌نگار افغان که بیش از یک ماه قبل از سوی نیروهای امنیتی ایران بازداشت شد، می گویند تاکنون هیچ اطلاعی از وضعیت و محل نگهداری او بدست نیاورده‌اند.

برادر آقای محقق نسب که یک ماه گذشته را در ایران گذرانده و به تازگی به کابل برگشته می گوید تلاشهایش برای دریافت اطلاعات در مورد وضعیت برادرش به جایی نرسیده است.

او می گوید مسئولان سفارت افغانستان در تهران نیز تاکنون پاسخی از مقامات ایرانی در این مورد دریافت نکرده اند.

پیش از این، وزارت خارجه افغانستان از مقامات ایران خواست که در زمینه رهایی علی محقق نسب اقدام کنند اما از واکنش مقامات ایرانی در این مورد گزارشی در دست نیست.

وزارت خارجه افغانستان گفت که با وجود درخواست رسمی برای فراهم کردن زمینه دیدار با علی محقق نسب، جوابی از مقامات ایرانی دریافت نشده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز با محکوم کردن بازداشت محقق نسب، خواستار رهایی او شده است.

'تلاشهای ناکام'

غلام محمد فروتن، برادر علی محقق نسب می گوید از اینکه نتوانسته هیچ اطلاعی در مورد سلامت برادرش و محل نگهداری او بدست بیاورد نگران است.

او می گوید، باور دارد که محقق نسب، در وضعیت بدی بسر می برد.

آقای فروتن می گوید: " خانواده محقق نسب بارها به مراجع مربوط مراجعه کرده ولی هیچ جواب مثبتی از سوی آنها دریافت نکرده. تاکنون هیچ اطلاعی از محقق نسب نداریم که آیا او زنده است یا خیر."

او می افزاید: "فکر می کنم وضعیت محقق نسب بسیار دشوار است، نهایت دشوار است و هر لحظه مرگ وی را تهدید می کند. ما از مقامات دولت افغانستان و بخصوص وزارت خارجه جداً خواستار پیگیری موضوع هستیم. ما می خواهیم که سفیر ایران در کابل به وزارت خارجه احضار شود تا دلایل بازداشت علی محقق نسب بر ما و دولت افغانستان روشن شود."

غلام محمد فروتن می گوید ظاهرا تلاشهای سفارت افغانستان در ایران نیز برای دیدار با محقق نسب با ناکامی روبرو شده است.

آقای محقق نسب سال گذشته به دنبال چاپ مقاله ای در مورد ارتداد از دیدگاه اسلام، در افغانستان به کفرگویی متهم شد، اما سپس دادگاه تجدید نظر، او را تبرئه کرد.

وابستگان آقای محقق نسب می گویند، او برای انتقال خانواده اش از ایران به کابل، به شهر قم رفته بود که در آنجا بازداشت شد.

آنگونه که همسر آقای محقق نسب می گوید هنوز هیچ اتهام مشخصی علیه این روزنامه نگار وارد نشده است اما به گفته او ممکن است شوهرش به دلیل نوشته مقاله ای که سال گذشته در کابل چاپ شد بازداشت شده باشد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024