شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 12.04.2008, 21:00


به گزارش رسانه‌های دولتی ایران، شامگاه شنبه ۲۴ فروردین در «مركز فرهنگی - مذهبی رهپویان وصال شیراز واقع در حسینیه سید الشهدا» انفجار نسبتا شدیدی رخ داده است.

براساس آخرین گزارش‌های رسانه‌های ایران، در حادثه انفجار شب گذشته در شیراز ۱۲ نفر جان خود را از دست داده و ۲۰۲ نفر نیز زخمی شده‌اند.

آخرین آمار تلفات

فرماندار شیراز گفت: تا این ساعت بر اثر حادثه انفجار در كانون رهپویان وصال شیراز كه شب گذشته رخ داد، ۲۰۲ نفر مجروح و ۱۲ نفر کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، ابراهیم عزیزی امروز در جمع خبرنگاران افزود: از این تعداد مجروح ۶۰ نفر به صورت سرپایی مداوا، ۲۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و بقیه نیز در بخش‌های عمومی بیمارستان‌های مختلف شیراز در حال درمان هستند.

رئیس شورای تامین شهرستان شیراز اضافه كرد: هنوز بررسی‌های كارشناسانه در خصوص علت حادثه به اتمام نرسیده و برای تعیین علت اصلی باید به كارشناسان مهلت داد.


احتمال غیرعمدی بودن حادثه

مهر: معاون امنیتی سیاسی دادستان کل کشور تاکید کرد: دادستانی کل کشور به جد حادثه انفجار شیراز را تا مشخص شدن علت اصلی این واقعه دنبال خواهد کرد.

ناصر سراج در گفتگو با خبرنگار مهر افزود : کارشناسان در محل حادثه در حال بررسی موضوع هستند اما هنوز علت اصلی این امر مشخص نشده است .

وی در ارتباط با عمدی و یا غیر عمدی بودن حادثه انفجار در شیراز گفت: با توجه به اینکه در کنار حسینیه سید الشهداء سوله مواد منفجره بوده است این احتمال وجود دارد که این حادثه غیرعمدی باشد.

معاون امنیتی سیاسی دادستان کل کشور خاطر نشان کرد: احتمال دارد انفجار یکی از خمپاره های نگهداری شده در این سوله موجب بروز این حادثه شده باشد اما هنوز نمی توان به صورت قطعی در این ارتباط اظهار نظر نمود.

معاون امنیتی وزیر كشور: انفجار شیراز ناشی از بمب‌گذاری نبوده است

ایرنا: معاون امنیتی و انتظامی وزیر كشور گفت : انفجار شب گذشته شیراز بر اثر یك حادثه بوده و ناشی از بمب‌گذاری نبوده است.

عباس محتاج روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به انفجار شب گذشته شیراز كه منجر به كشته و مجروح شدن تعدادی از هموطنان شیرازی شده است، برخی اخبار غیر رسمی مبنی بر بمب‌گذاری را تكذیب كرد و افزود: انفجار بر اثر یك حادثه بوده كه علت آن نیز در دست بررسی است.

اظهارات همسایگان حسینه

ایرنا: شنبه شب حدودساعت ۲۱‬و ۱۵‬دقیقه،درحالی كه مطابق روال‌ هفتگی، جلسه‌سخنرانی و عزاداری اعضای كانون فرهنگی - مذهبی رهپویان وصال در حسینیه سیدالشهدای شیراز جریان داشت، صدای مهیب انفجار، یكباره اهالی منطقه را متوجه خود كرد.

یكی از همسایگان دیوار به دیوار حسینیه در خیابان شهیدآقایی، چنین روایت كرد: طبق روال هر شنبه‌شب نشسته بودیم و از طریق بلندگو، سخنان حجت‌الاسلام سیدمحمدانجوی نژادرییس كانون فرهنگی، مذهبی رهپویان وصال را گوش می‌دادیم، هنوز عزاداری حاضران در جلسه شروع نشده بود،یكباره صدا قطع شد و بلافاصله یك صدای مهیب همراه با لرزش شنیده شد، ساختمان لرزید، موج انفجار داخل منزل ما نیز پیچید و بعدا متوجه شدیم كه شیشه‌های خانه‌های اطراف تا چند متری نیز شكسته شده است.

یكی دیگر ازهمسایگان روبرویی حسینیه نیز گفت: پس از شنیدن صدای انفجار، شعله‌های آتش در محل حسینیه زبانه كشید طوری كه از فاصله دور نیز قابل رویت بود، همگی به طرف محل انفجار دویدیم و آنجا بود كه پس از دقایقی، جنازه‌های تكه پاره و سوخته افراد را مشاهده كردیم كه از محل حادثه خارج می‌كردند.

یكی ازحاضران درجلسه نیز اعلام كرد: سخنرانی با موضوع خودفریبی تمام شده بود، چراغ‌های حسینیه خاموش شد و در حد فیلمبرداری، تعدادی از نورافكن‌های كم‌نور، روشن بود، هنوز عزاداری حاضران شروع نشده بود كه از قسمت انتهایی حسینیه و پشت سر محل استقرار آقایان، ساختمان با صدای مهیب لرزید و انفجار اتفاق افتاد.

علت دقیق حادثه در دست بررسی است

به گفته فرمانده انتظامی فارس، به محض كسب اطلاع از انفجار در ساعت ۲۱‬و ۱۵‬دقیقه، امدادگران بخش‌های مختلف به همراه عوامل انتظامی در محل حضور یافتند و ضمن محاصره محل از سوی عوامل انتظامی، امدادگران نسبت به ارایه خدماتی امدادی و درمانی اقدام كردند.

به گزارش خبرنگاران ایرنا، محل حادثه تا ساعت‌ها پس از انفجار مملو از جمعیت و حضور مردم در خیابان‌های منتهی به محل بود، خیابان‌ها مسدود شده بود و فقط خودروهای امدادی و انتظامی اجازه عبور داشتند.

اوایل انفجار، هنوز تخمین و برآورد دقیقی‌از وضعیت جان‌باختگان ومجروحان حادثه منتشر نمی‌شد، اما گزارش شاهدان حادثه حكایت از تعداد بالای مجروحان داشت.

محمدرضی حدائق معاون سیاسی-امنیتی استاندار فارس در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، انفجار در این محل را رسما تایید كرداما اظهارداشت: علت دقیق این حادثه در دست بررسی است و احتمال بمب‌گذاری نیز منتفی است.

فرمانده انتظامی فارس پاسخ تلفن خبرنگارایرنا را داد و اعلام داشت: بر اساس بررسی‌های اولیه، از آنجا كه در روزهای پیش‌از انفجار، نمایشگاه جنگ در محل دایر بوده است، احتمال می‌رود در اثر سهل‌انگاری و به جا ماندن مهمات جنگی، این انفجار رخ داده باشد.


اظهارات یك شاهد عینی درباره انفجار دیشب شیراز

یكی از بسیجیان و شاهدان عینی كه پس از بروز انفجار دیشب شیراز در محل حادثه حضور یافته بود، از عملكرد ضعیف مأموران «ناجا» انتقاد كرد.

حمید هاشمی به خبرنگار «تابناك» گفت: سه تن از كشته‌ها در همان هنگام در حسینیه جان سپردند و هفت نفر دیگر پس از انتقال به بیمارستان از دنیا رفتند.

وی گفت: ما به دلیل سفر قریب‌الوقوع رهبر انقلاب به شیراز، تمرین رژه داشتیم و در نزدیكی حسینیه شهدا مستقر بود و شاهد بودیم كه نیروهای مردمی بسیج، نخستین نیرویی بود كه در محل حادثه حاضر شد و رسیدگی به مجروحان را آغاز كرد. بسیاری از مسئولان و سرداران نظامی و امام جمعه شیراز نیز آمده بودند، متأسفانه برخورد برخی مأموران یگان ویژه چندان خوب نبود و به جای آن‌كه مردم را با بلندگو از محل دور كنند، به روش‌های دیگری متوسل شدند.

وی گفت: حدود ساعت 2:30 بامداد، مردم و مأموران از محل حادثه قطعاتی از پیكر كشته‌ها و مجروحان را جمع‌آوری می‌كردند.

وی درباره علت حادثه گفت: مركز انفجار تنها ۳۰ سانتی‌متر گود شده است. البته ما در آن محل به غیر از بقایای لباس و كلاهخود، بقایایی از خمپاره ۸۱ خنثی‌شده و ضامن نارنجك هم پیدا كردیم، اما روشن است كه این موارد، توان انفجاری به این قدرت را ندارند، مگر آن‌كه به آنها چاشنی اضافه شده باشد.

وی افزود: ادواتی كه برای نمایشگاه دفاع مقدس به این حسینیه آورده شده بود، همه خنثی شده با مهر و مشخصات بود و آنها نمی‌توانند علت اصلی چنین انفجاری باشند.


«انفجار شیراز قطعا بمب‏گذاری بوده است»


حجت الاسلام انجوی نژاد در گفتگو با الف اظهار داشت: انفجار کانون رهپویان وصال بدون شک بمبگذاری بوده است.

به گزارش "الف"، حجت‏الاسلام انجوی نژاد، خطیب جلسات کانون رهپویان وصال شیراز، در گفتگو با الف اظهار داشت: بمب در زیر جایگاه معراج الشهدا منفجر شده است و جایگاه را از جای کنده، به سقف پرتاب کرده و بخشی از سقف در نتیجه این انفجار فروریخته است.

وی افزود: علاوه براین دیوار حائل قسمت خواهران و برادران درنتیجه این انفجار فروریخته است.

انجوی نژاد افزود: عده ای سعی می کنند ماجرا را حادثه جلوه بدهند تا به طور غیرواقعی شهر را امن جلوه بدهند در حالیکه این وظیفه آنهاست که امنیت ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: این که گفته می شود حادثه بوده، هرگز این طور نیست و آنچه که روی میز معراج الشهدا بوده علاوه بر آثار و نامه های شهدا چند پوکه خالی منور بوده است و عکس های معراج الشهدا قبل از انفجار این را تایید می کند.

انجوی نژاد راجع به عوامل احتمالی انفجار گفت: این کار وظیفه نهادهای اطلاعاتی است اما ما احتمالاتی می دهیم که وهابیون و بهاییون در این کار دست داشته اند.

وی اضافه کرد: لحظاتی قبل از انفجار، اعضای کانون فرد ناشناسی را دیده اند که بسته ای را به محل آورده و خیلی سریع آنجا را ترک کرده است به طوریکه یکی از اعضا به وی مشکوک شده و او را تعقیب کرده است.

وی افزود: تعدادی از اعضای کانون آماده چهره نگاری از فرد مظنون هستند.

انجوی نژاد یادآوری کرد: انفجار در زمان سینه زنی و در جلسه هفتگی کانون بوده است.

کانون رهپویان وصال شیراز بزرگترین مرکز فرهنگی غیر دولتی جنوب کشور است و هر هفته هزاران نفر از جوانان تحصیل کرده شیراز در جلسات آن شرکت می کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024