پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 12.04.2008, 7:22


خبرنامه امیرکبیر: عمادالدین باقی، روزنامه نگار، فعال حقوق بشر و دبیر انجمن دفاع از حقوق زندانیان، که از ۲۷ دی ماه برای درمان و معالجه مشکلات قلبی پیش آمده در زندان به مرخصی استعلاجی آمده بود، مجددا روانه زندان خواهد شد.

باقی در مرداد ۸۶ به اتهام اجتماع و تبانی به منظور انجام جرایم بر ضد امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام، تبلیغ به نفع گروههای بیگانه و مخالف نظام، در شعبه ۶ دادگاه انقلاب تهران به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود و در ۲۲ مهرماه ۸۶ در پی احضار به معاونت امنیت دادسرای انقلاب تهران، بازداشت و به زندان فرستاده شد. وی بيش از دو ماه در سلول انفرادی و در شرايط نامساعدی زندانی بود و ۲ بار در زندان دچار حمله قلبی شده بود، که پس از خودکشی بهروز کريمي زاده در سلول مجاور باقی، وی دچار حمله عصبی شد و در بیمارستان بستری شد.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر احضار مجدد عمادالدین باقی در حالی صورت می گیرد که دوره درمان وی به اتمام نرسیده است و پزشکان معالج شرایط زندان را با توجه به وضعیت جسمی باقی، برای سلامتی وی خطرناک می دانند. با این وجود هفته گذشته به باقی اعلام شد ادامه مرخصی وی لغو شده و از او خواسته شد که خود را تا روز سه شنبه به زندان معرفی نماید.

اعتراض به شکنجه متهمين موسوم به اراذل و اوباش، اعتراض به اجراي حکم اعدام برای زنان و کودکان، اعتراض به نقض حقوق زندانيان و نقض حقوق شهروندي دانشجويان بازداشت شده از جمله فعالیت های عمالدین باقی بود که بار دیگر باعث زندانی شدن وی شد. روشنگری پیرامون اعدام های ‏بی اساس و خلاف قانون در خوزستان و صدور حکم اعدام برای افراد بیگناه در پرونده انفجارهای اهواز از جمله فعالیت های انجمن دفاع از حقوق زندانیان بود که خشم بخش امنیتی-قضایی قوه قضاییه را علیه باقی برانگیخت.

باقی که پیش از این و در زمان دولت اصلاحات مدت سه سال را در زندان سپری کرده است، پرونده مفتوح دیگری نیز در شعبه 44 در حال رسيدگي و تجديد نظر دارد که حکم آن پرونده هنوز به وی ابلاغ نشده است.

در بخشی نامه سرگشاده ای که عمالدین باقی در مورد اعدام های گسترده متهمین موسوم به "اراذل و اوباش" در شهریورماه ۸۶ خطاب به فعالین سیاسی نوشته بود، آمده بود: «اعدام های پی در پی در ماه گذشته به ۴۱ نفر رسیده است كه علاوه بر آنان چند تن نيز در لحظه اجراي حكم نجات يافته اند. آمار اعدام ها نسبت به مدت مشابه سال های قبل، صددرصد افزایش داشته اند. آمار دست كم ۱۷۰ اعدام در مدت ۷ ماه (كه صرفا مبتني بر اخبار اعدام هايي است كه در جرايد منتشر شده اند) بسيار تكان‌دهنده است. خصوصا اگر در نظر داشته باشيم كه ۱۳۰ كشور از ۱۹۸ كشور جهان به‌ طور كلي مجازات اعدام را كنار گذاشته‌اند و ۹۰ درصد اعدام‌هاي جهان در ۴ كشور ايران، چين، عربستان و آمريكا انجام مي‌شود كه ايران در صدر آنها قرار دارد و در يك سال گذشته در همه آن كشورها ۲۵ تا ۳۰ درصد كاهش و در ايران يكصد درصد افزايش اعدام داشته‌ايم. اعدام های اخير كه بسياري از آنها مرتكب هيچ قتل نفسي نشده بودند و بنا به اقرار برخي متوليان، صرفا به قصد ارعاب انجام شده است مصداق بارز اسراف در قتل است. احكام اين اعدام در حالي شتابان صادر و اجرا مي شود كه در موارد مشابه، صدها تن ماهها و سالهاست مراحل فرجام خواهي شان براي رعايت احتياط به طول انجاميده است.»

لازم به ذکر است هفته گذشته، بنیاد جوایز مطبوعاتی بریتانیا، عمالدین باقی را به عنوان روزنامه نگار بین المللی سال برگزید ولی با توجه به ممنوع الخروج بودن، وی نتوانست برای دریافت جایزه به لندن سفر کند. به گزارش خبرنامه امیرکبیر، سایتهای حامی دولت نسبت به اعطای این جایزه واکنش داده و از این مسئله ابراز نارضایتی کردند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024