پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 11.04.2008, 14:54


ماموران انتظامی و امنیتی پیش از خانواده مرحوم سحابی بر سر مزار حاضر شدند

تجلیل در حضور دیگران

خانواده، یاران و همفكران دكتر یدالله سحابی كه صبح روز جمعه در ششمین سالگرد درگذشت دكتر سحابی به امامزاده عبدالله شهرری رفته بودند با حضور محسوس ماموران انتظامی و امنیتی مواجه شدند.

حضور ماموران انتظامی و امنیتی به‌گونه‌ای بود كه مهندس عزت‌الله سحابی خطاب به این ماموران كه تعدادشان برابر با تعداد جمعیت حاضر بود، گفت كه به مقام‌ها بفرمایید وقتی شما جمعیت ۴۰ نفره‌ای را كه خودتان قبول دارید اهل سلامت هستند اینگونه می‌پایید، دشمنانی را كه اطراف ما هستند را چگونه می‌پایید. او سپس گفت كه اگر بخواهید همه وقت خود را به پاییدن این افراد بگذرانید پس كی می‌توانید رفاهی برای مردم ایجاد كنید.

سحابی بدون استفاده از وسیله صوتی كه خانواده سحابی امكان تهیه آن را نداشتند با صدایی رسا گفت اینقدر وقت خود را صرف این مسائل نكنید.

این برخورد در حالی انجام شد كه مراسم ششمین سالگرد درگذشت دكتر سحابی نماینده تهران در اولین دوره مجلس پس از انقلاب ۵۷ و رئیس سنی این دوره از مجلس كه قرار بود روز پنج‌شنبه در حسینیه ارشاد برگزار شود به دلیل مخالفت نهادهای امنیتی لغو شد. برهمین اساس خانواده دكتر سحابی با صدور اطلاعیه‌ای ضمن اعلام تاثر و تاسف خود از این تصمیم در ممانعت از تشكیل مراسم بزرگداشت از همشهریان و هموطنان خواستند تا به منظور شركت در مراسم یادبود به حسینیه ارشاد مراجعه نكنند.

بنابراین یاران و همفكران دكتر سحابی اعلام كردند كه در روز جمعه بیست‌وسوم فروردین‌ماه به همراه خانواده مرحوم دكتر سحابی بر مزار آن مرحوم یاد و خاطره اسوه اخلاق در عرصه سیاست را گرامی خواهند داشت.

به این ترتیب مهندس سحابی در تشكر از كسانی كه به امامزاده عبدالله آمده بودند گفت كه درست نیست او در رثای پدرش صحبت كند. بنابراین تصمیم گرفت از فضایل مجموعه‌ای كه پدرش و مهندس بازرگان آن را بسته بود سخن بگوید.

او با اشاره به سوره مومنون در قرآن كریم گفت: آنها جماعتی بودند كه اگر در سیاست دخالت می‌كردند، سیاست‌شان دینی بود یعنی برحسب تكلیف دینی عمل می‌كردند پس دین‌شان سیاسی نبود. سحابی آنگاه در تبیین تفاوت سیاست دینی با دین سیاسی گفت كه سیاست دینی با مردم برحسب ارزش‌های دینی برخورد می‌كند اما دین سیاسی برحسب مصالح قدرت رفتار می‌كند.

خانواده و یاران دكتر سحابی پس از ایراد سخنان كوتاه مهندس سحابی كه ظاهرا مجاز نبود بیش از این زمان سخن بگوید محوطه امامزاده عبدالله شهرری را ترك كردند.

مراسم سیزدهمین سالگرد درگذشت مهندس مهدی بازرگان دبیركل فقید نهضت آزادی ایران و نخست‌وزیر دولت موقت نیز كه قرار بود در اوایل بهمن‌ماه سال ۱۳۸۶ برگزار شود به دلیل مخالفت نهادهای امنیتی لغو شده بود. این در حالی بود كه خانواده دكتر سحابی فكر می‌كردند می‌توانند طبق روال سنواتی گذشته به تجلیل از ارزش‌های دینی، فرهنگی، سیاسی، آن مرحوم بر سر مزار پدرشان حاضر شوند اما این بار با حضور ماموران انتظامی و امنیتی كه مدام از حاضران تصویربرداری می‌كردند مواجه شدند.









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024