چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 11.04.2008, 10:22


بی‌بی‌سی‌: رئیس جمهور آمریکا دولت ایران و شبکه القاعده را تهدیدهای اصلی علیه آمریکا توصیف کرده و در مورد مداخله جمهوری اسلامی در امور عراق هشدار داده است.

جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، در سخنانی که شامگاه پنجشنبه از شبکه‌های رادیو و تلویزیونی آن کشور پخش شد، ضمن تشریح سیاست خود در عراق، دولت ایران را مورد انتقاد شدید قرار داد و به حمایت از شبه نظامیان غیرقانونی در عراق متهم کرد.

آقای بوش رویکرد جمهوری اسلامی نسبت به عراق را غیرقابل قبول خواند و گفت که این کشور دارای "تاثیری مخرب" در عراق است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین شبکه القاعده را در کنار ایران عامل اصلی بی ثباتی و نا امنی در عراق توصیف کرد.

وی گفت "عراق نقطه همگرایی دو تهدید بزرگ علیه آمریکا در قرن جدید است: یعنی القاعده و ایران."

رئیس جمهور آمریکا پیروزی این کشور در جنگ عراق را برای حذف "این دو تهدید بزرگ" ضروری دانست.

آقای بوش گفت "اگر با وجود تمامی سرمایه گذاری‌های القاعده و ایران در عراق، ما در این کشور به موفقیت دست یابیم، این پیروزی به منزله ضربه‌ای تاریخی بر تروریسم جهانی و شکستی سنگین برای ایران خواهد بود."

در مقابل، به گفته آقای بوش، عدم موفقیت آمریکا در جنگ عراق باعث خواهد شد تا "ایران در صدد پر کردن خلاء ناشی از این ناکامی برآید."

رئیس جمهور آمریکا افزود "شکست ما در عراق باعث جسارت بیشتر رهبران تندرو این کشور [ایران] می‌شود و آتش جاه طلبی آنان را برای تسلط بر منطقه شعله ورتر خواهد کرد."

گزینه‌های ایران

جورج بوش اظهار داشت که دولت ایران با گزینه‌هایی مشخص در منطقه مواجه است.

به گفته وی، "ایران می‌تواند با صلح در کنار همسایگان خود زندگی کند، و از روابط اقتصادی، فرهنگی و دینی نیرومندی برخوردار شود، و یا می‌تواند به گروه‌های غیرقانونی شبه نظامی، که به ارعاب مردم عراق و برانگیختن احساسات آنان علیه ایران مشغول هستند، کمک تسلیحاتی، آموزشی و مالی بدهد."

رئیس جمهور آمریکا در ادامه سخنان خود ایران را تشویق کرد که راه درست را برگزیند.

وی گفت "اگر ایران گزینه درست را انتخاب کند، آمریکا مشوق ایجاد روابط مسالمت آمیز بین ایران و عراق خواهد بود و اگر ایران گزینه نادرست را برگزیند، آمریکا در حفاظت از منافع، نیروها و شرکای عراقی خود عمل خواهد کرد."

بخش اصلی سخنرانی آقای بوش به تشریح سیاست‌های وی در مورد عراق اختصاص داشت که طی آن، وی با تایید پیشنهاد ژنرال دیوید پتریوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق، گفت که از ماه ژوئیه، برنامه کاهش شمار نیروهای آمریکایی را برای مدتی به حالت تعلیق در خواهد آورد.

با تعلیق خروج نظامیان آمریکایی از عراق، شمار نفرات آمریکایی در حدود یکصد و چهل هزار نفر تثبیت خواهد شد که معادل تعداد آنان قبل از اجرای سیاست آقای بوش در اعزام نفرات تازه نفس برای کمک به استقرار امنیت در مناطق مرکزی عراق است.

جورج بوش گفت که هدف از تعلیق برنامه کاهش نیروها تثبیت دستاوردهای نظامی ایالات متحده در ماه‌های اخیر است و افزود که به ژنرال پتریوس زمان لازم برای موفقیت را خواهد داد.

اظهارات آقای با انتقاد رهبران حزب دموکرات مواجه شده که گفته‌اند وی اتخاذ تصمیم‌های مهم در مورد عراق را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر سال جاری موکول کرده است.

این انتخابات برای گزینش جانشین آقای بوش برگزار می‌شود که دوره دوم ریاست جمهوری خود را در ماه ژانویه به پایان خواهد رساند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024