جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 09.04.2008, 9:44


رادیوفردا: بالاترین مقام نظامی ارتش آمریکا در عراق در کنار رایان کراکر، عالی ترین مقام دیپلماتیک این کشور در بغداد، روز سه شنبه گزارش خود را درباره وضعیت عراق به کنگره آمریکا ارائه کردند.

ژنرال پترائوس در جریان ادای شهادت خود در برابر گنگره آمریکا، با اشاره به درگیری های اخیر بین نیروهای دولتی و شبه نظامیان شیعه وابسته مقتدی صدر، «سپاه مهدی»، گفت:« نقش مخرب ایران در ایجاد، آموزش، و مسلح کردن آنچه گروه های ویژه خوانده می شوند، در جریان تشدید درگیری ها مشخص شد، و باعث نگرانی های تازه در بین رهبران عراقی درباره ایران شده است».

آمریکا ایران را متهم می کند که با تسلیح و آموزش گروه های شبه نظامی شیعه عراقی به خشونت ها در این کشور دامن می زند. ایران این اتهام را رد می کند و تاکید می کند خواهان عراقی با ثبات است.

در همین حال، مقتدی صدر، روحانی تندروی شیعه عراقی، روز سه شنبه تظاهرات علیه حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق به مناسبت پنجمین سال سقوط صدام حسین را لغو کرده است.

مقتدی صدر همچنین تهدید کرده است که ارتش مهدی به آتش بس خود با نیروهای ائتلاف پایان خواهد داد. مقتدی صدر در تابستان سال گذشته اعلام اتش بس کرده بود.

این در حالی است که تلاش دولت و ارتش عراق برای برخورد با شبه نظامیان شیعه وابسته به سپاه مهدی در ۲۵ مارس منجر به کشته شدن صدها نفر در جنوب این کشور شد.

به رغم این که ارتش عراق در دست گرفتن کنترل بصره ناتوان نشان داد، روز ۳۰ مارس و با دستور مقتدی صدر، روحانی تندروی شیعه که از هوادارنش در سپاه مهدی خواست تا از درگیری دست بکشند، موج خشونت های تازه فروکش کرد؛ هر چند که زد و خوردهای پراکنده کماکان ادامه داشت.

درگیری های نیروهای عراقی و آمریکایی از روز ۲۵ مارس در شمال بغداد، شهرک صدر و شهر بصره آغاز شد. در آن زمان نوری المالکی نخست وزیر عراق دستور حمله به شبه نظامیان را صادر کرده بود.

این در حالی است که از روز یکشنبه در گیری ارتش با شبه نظامیان سپاه مهدی در شهرک صدر که به تسلیحات سنگین نظامی مسلح هستند، درگیر شده اند و بر اساس گزارش مقام های امنیتی عراقی تاکنون بیش از ۳۰ عراقی در این درگیری ها کشته شده اند.

شاهدان عینی می گویند که بسیاری از خانواده های عراقی که ساکن شهرک صدر هستند، به دلیل حجم کم سابقه درگیری ها، خانه و کاشانه خود را ترک کرده اند.

نوری المالکی، نخست وزیر عراق، روز دوشنبه به گروه صدر هشدار داد که اگر شبه نظامیان وابسته به آنها خلع سلاح نشوند، مشارکت سیاستمداران این گروه در انتخابات ممنوع خواهد شد.

توقف خروج نیروها

ژنرال دیوید پترائوس همچنین در گزارش خود به کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا خواهان توقف عقب نشینی نیروها آمریکا از ۴۵ روز پس از ماه ژوئیه شد.

ژنرال پترائوس این ۴۵ روز را فرصتی برای ارزیابی مجدد شرایط عراق پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور دانست.

ژنرال پترائوس در گزارش خود به گنگره از بهبود «چشمگیر»، اما «ناهمگون» وضعیت امنیتی در عراق سخن گفت و تاکید کرد هرگونه تغییر در تعداد نیروها باید بر اساس ارزیابی های فرماندهان نظامی صورت گیرد.

به گزارش خبر گزاری فرانسه، ارتش آمریکا تاکنون پنج گردان از نیروهای خود را که در چارچوب استراتژی این کشور به عراق اعزام شده بودند را از عراق خارج کرده است و روند عقب نشینی نیروهای اضافه شده می بایست تا ماه ژوئیه تکمیل شود. در صورت تکمیل این اقدام، تعداد نیروهای نظامی آمریکا در عراق از ۱۵۸ هزار به ۱۴۰ هزار نیرو تقلیل خواهد یافت.

در همین حال، رایان کراکر، سفیر آمریکا در عراق، در ادای شهادت خود در برابر کمیته نیروهای مسلح و روابط خارجی سنای آمریکا، گفت:«راهبردی که با افزایش نیروها اغاز شده بود، نتیجه داده است».

آقای کراکر با این حال افزود:«اما این بدین معنی نیست که حمایت آمریکا نا محدود است و یا میزان و طعبیت حضور در طول کاهش نخواهد یافت».

هر سه سناتور نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۸، یعنی سناتور هیلاری کلینتون، سناتور دموکرات از ایالت نیویورک، سناتور باراک اباما، سناتور دموکرات از ایالت ایلی نویز و سناتور جان ماک کین، سناتور جمهوری خواه از ایالت آریزونا، فرصت دارند که پرسش های خود را درباره عراق مطرح کنند.

ادای شهادت ژنرال پترائوس و رایان کراکر روز چهارشنبه هم ادامه خواهد داشت.

جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، پس از خاتمه ادای شهادت این دو، در روز پنجشنبه طی یک سخنرانی ویژه، دیدگاه دولت خود را درباره عراق به آگاهی شهروندان آمریکا خواهد رساند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024